Eva i Västerås
11-09-2003, 08:25
Igår kom jag på att jag inte tagit in och torkat av oreganon. I skåpet fanns flera sorters timjan, dragon, rosmarin, kyndel och en massa teväxter, men INGEN OREGANO!!!!
Jag kommer ju att plocka in lite och torka, men kommer den att få någon smak? Den är fortfarande god att ta in färsk, men blir någon smak kvar när den torkat?
Ingrid på Västkusten
11-09-2003, 08:27
Den del av växten som har mest smak är blommorna - så försök få in lite av dem med när Du torkar. Jag tycker den har en hel del smak nu med - fast bäst är ju mittisommaren samt senvåren :-)) ''
Hälsar ingrid
Eva i Västerås
11-09-2003, 11:46
Tack, Ingrid.
Jag ska ta grentopparna med blommor.
Nästa år ska jag försöka skärpa mig. Det är ju min verkliga standardkrydda, har den till i stort sett allt. Jag har ju haft den färska att tillgå, så det var inte förrän nu jag saknade den torkade.
MadeleineB
21-09-2003, 10:33
Gör så, det blir bra fast som sagt inte lika bra.
Men tänk särskilt på en sak:
Skörda när det är soligt, när solen torkat upp daggen på växterna och fått porerna att sluta sig!
Annars kommer mycket av smaken att gå förlorad! För om porerna inte är slutna, dunstar de eteriska oljorna bort vid torkningen!
Men det har du säkert redan tänkt på...
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.