Skrev ett inlägg om det här under fel rubrik så jag hoppas på lite fler tips här. Ska sålla några kubik kompost med en hel del kvistar i.
Hur gör jag detta så smidigt som möjligt, sållstorlek, ramstorlek, teknik osv?
Du kan bestämma själv vilken metoden som passar dig.
H:Bassam
Jag har väl egentligen inget att komma med mer än berätta hur jag gjorde när jag sållade några kubik ”matjod” som var full med div. ogräsrötter.
Jag använde en gammal trådkorg till en frysbox som jag ställde över skottkärran. Hålen i korgen var nog drygt 1x2 cm. Det var inte världens roligaste jobb och det tog lång tid men jag är nöjd med resultatet.
/Anki
Lena i Torslanda
02-10-2008, 07:06
Jag gjorde en enkel ram av gammalt virke och spände sedan över nät - typ vanligt sk hönsnät. Storlek på hålen är väl ca 2x2 cm. La sedan ramen över skottkärran.
Kan hålla med Anki om att det var ganska jobbigt men det funkade. Skulle inte vilja sålla några större mängder.
Numer låter jag kvistarna vara kvar. de ger bra struktur till min lerjord.
Jag gjorde som Lena hade kycklinnät i en träram kanske 4x6 dm
Fyllde ramen tog tag i gavlarna och gungade den höger vänster ryckigt. Som sagt inte så roligt slitigt i kroppen så är man två eller tre blir det mycket enklare
Tänkte på arkeologerna dom gör något liknande upp med en låda med nätbotten i en gungställning och gunga lådan
Är det bara grenar du ska få bort kanske du kan ta ett stormaskigt nät så trillar allt utom grova saker igenom
lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.