Ann i Göteborg
30-09-2008, 18:21
Just hemkommen från en vecka i Toscana är inspirationen igång igen och jag går och funderar på två saker. Kan ni möjligen hjälpa mig med sortval?
1. Jag skulle vilja göra en liten cypressallé framför huset och behöver en smalväxande (vill inte behöva klippa den annat än efter ev. snöskador) och inte alltför hög (max 3m) cypress. Vilken sort? Eller en thujasort?
2. På friland vill jag kunna odla något vin som även skall klänga sig upp på ett pergolatak att så småningom täcka delar av en altan i soligt läge. Vilken vinsort? Bra om man även kan äta druvorna eller kanske göra vin på dem.
Hälsningar
Ann
Ingrid Zon3
30-09-2008, 19:14
1. Idegran Taxus baccata 'Fastigiata Robusta' kanske kan bli bra som cypress-look-alike? zon II(III) enl Zetas katalog. Mörkgrön, pelarformad.
Sen finns det ju cypressorter som tål vårt klimat också. Och enar...
Alexander-VG-zon3
30-09-2008, 19:25
det finns ingen äkta cypresser som är härdiga för Sverige förutom varmaste delarna av zon 0-1 .
äkta cypress heter Cupressus sempervirens , den tål ner till -10c -12c
de som vi kallar för cypress är Chamaecyparis spp . där en del är härdiga för Sverige .
jag hade nog använt någon art av Chamaecyparis tycker det liknar äkta cypress mest .
I Göteborg kan du odla de flesta vindruvs sorter som finns att köpa på plantskolor .
Ann i Göteborg
12-10-2008, 19:55
Tack för era svar!
Just en Idegran, fastigiata robusta kan det nog bli. Och minns jag rätt så ger den inga bär heller. Och skulle det behövas så går den ju att klippa riktigt smalt också.
Tack, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.