Floppy
Sicken tur att jag tog in alla mina blommor igår...först orkade jag inte...för jag hade varit på ett jätte tufft träningspass...i skogen...så det kändes som om mina armar hängde långt ner i backen och låg släpades bakom mig...men jag tog tag i min krage och ryckte upp mig...såg till att mina armar hamnade i sitt naturliga tillstånd igen...pallrade mig ut i trädgården och drog igång bärandet av krukor...äntligen efter ca 2 timmar av kånkade så var alla blommorna inne...men de är inte på sin rätta plats än...vet inte riktigt hur jag ska ställa allt...men snart kan jag äta frukost vid mitt köksbord igen...snart...

...å sicken tur jag bar in dem då...för i morse låg frosten tätt på backen...

Hur går det för er i övriga landet med frosten?...har den kommit till er också?...har den till och med hunnit å nypa nån litet stackars blomma/växt för er redan?...alltså...har vintern börjat göra intrång hos er?

Har ju varit lite 'off' från Odla ett tag...är bara in och läser och slänger ur mig nån kommentar då och då...men har så mycket annat å göra också...så jag hänger liksom inte riktigt med allt som händer nu på Odla...men ni får väl berätta lite hur ni har det nu i era trädgårdar...
Ingrid Zon3
Rimfrost i gräset här också i morse, men det verkar som om pelargonerna klarade sig ändå konstigt nog ohmy.gif. Såg OK ut fortfarande i kväll iaf.
Alba
Jag har saknat dig Floppy....undrat var du tagit vägen. Det är ju så att man ibland måste prioritera annat. Som tur är finns ju Odla kvar och står där och väntar. yes.gif

Vi hade en frostnatt för ca 2 veckor sedan. Jag blev helt överraskad.....frost nuuuu......redan.
Som tur var klarade sig växterna bra.
Nu har jag hunnit plocka allt under tak som en första anhalt.......så småningom skall allt in i ett förråd för övervintring.
Sommarblommorna har jag plockat bort....utom en Rödmalva som är sååå fin så den får visa upp sig ett tag till.

Ciczi
Hos mig i södern är det förhoppningsvis långt till första frosten ännu... Hoppas jag. Alla blommor som är ute ska vara ute. Ingenting tas in. Men sedan har jag heller inget odlat i krukor.

mvh Ciczi
blomkronan
Ja, frosten kom i natt. jag kollade termometern innan jag gick och la mig och såg att jag nog skulle ta in pellisarna som var kvar ute, allt annat var inne redan. Jag har ställt in allt i förådet och har dörren öppen på dagarna, för att vänja dom blush.gif . Förådet är isolerat och av någon konstig anledning är det varmt där inne utan uppvärmning mellan 14-18 grader, när det är 7-11 grader ute?

imorse när jag titta ut genom fönstret, var det vit i hela gräsmattan... otäkt nu är vintern här snart... santa.gif
-cry-.gif mina änglar har tappat alla knoppar som inte hann blomma ut.

Någon som vet hur jag ska göra med min lagerblad, ska jag plocka av bladen nu och låta den övervintra i förådet eller mår den bättre av att få behålla bladen och plocka av bladen i vår?

Hej //Mari
embees
CITAT (Ciczi @ 30-09-2008, 22:07) *
Hos mig i södern är det förhoppningsvis långt till första frosten ännu... Hoppas jag. Alla blommor som är ute ska vara ute. Ingenting tas in. Men sedan har jag heller inget odlat i krukor.

mvh Ciczi

Tja, säg inte det. I förra veckan var vi nere i 'bara' + 2 och överst på några buskar glittrade rimfrosten. Och jag bor i zon 1 i södra Skåne.
Ciczi
CITAT (embees @ 30-09-2008, 22:41) *
Tja, säg inte det. I förra veckan var vi nere i 'bara' + 2 och överst på några buskar glittrade rimfrosten. Och jag bor i zon 1 i södra Skåne.

800m från havet och skyddad innergård. Tror inte att frosten är här riktigt än...

Ciczi
Alexander-VG-zon3
ingen frost här i Västragötaland zon 3 , nere i trädgården i skåne zon 1-2 nord-östra delen som lägst +3c .
Gillan
Kul och se dig Floppy! Jag kunde riktigt se dig när du lyfte dig själv i kragen och skakade rätt armarna biggrin.gif . Som redan sagts, ibland får man lov att prioritera annat än Odla, Odla finns ju kvar ändå ( förhoppningsvis ).

Vi har också haft frost två nätter på raken, mån- och- tisdags natt, 2 respektive 3-, men nu var det 8+ igen. Som tur var hade jag plockat in de viktigaste plantorna redan, men Änglatrumpeterna fick sig en liten knäpp. Bladen slokar lite, men de är inte döda och nu dröjer det nog ett bra tag innan frosten kommer tillbaka. Det är så det brukar vara här. Ett par nätters frost, sen kan det dröja fram till i december om det vill sig blink.gif . I vilket fall som helst så är det dags att få in de eftersläntrande krukorna.............vill inte

mollys_matte
Vi har haft lite frost tidigare men då har allt klarat sig, men igår morse när jag gick till jobbet så var det 1,5 minus...
Inte så skojigt.
Allt utom pelargonerna har blivit brunt och slemmigt...
så nu får jag spendera mina lediga dagar till att gräva upp lökväxter och sommarblommor...
Jag som hade hoppats få vara lite ledig... sweatingbullets.gif
skogstroll
ja fy bubblan... i går morse åkte jag hemifrån intet ont anande, det var väl lite småkallt kanske. Någon mil inåt land var det en redig dimma och vitt på marken så jag inser att jag nog bor i zon 2 (vid havet) och några kilometer bort är det zon 3. antar jag... men det närmar sig väl
Floppy
Ja det verkar som om vintern börjar komma närmare och närmare allihopa runt om i landet...i går kväll och hela natten har det spöregnat...det har riktigt vräkt ner...och det var såååå kallt å gå ut med Ludde i går kväll...på med långkalsonger, tjocktröjor, mössor, vantar och halsduk...det var inte kul när det var dax å plocka upp efter han...fingrarna var stela som pinnar....jag vill hellre ha snö än regn vid den här tiden på året...regnet känns mycket kallare på nått vis än snön...låter konstigt...kanske för att regnet tränger in i kläder på ett annat vis...

Jag har bara olivträdet kvar ute nu...jag läste i någon tråd om att det bara var bra att den fick stå ute några frostnätter för att det gynnade blomningen...men jag har kvar tömning av blomlådor och rensning av ettåringar i rabatten...men sen är det klart för vintern...
Myosotis
Konstigt att det faktiskt blev frost när du bar in blommorna. Här är det så att man antingen bär in och täcker över allting eller så blir det frost. biggrin.gif Här (Skåne) regnar det just nu, men för ett tag sedan var det några frostnätter, som kallast -2°. Fast alla blommorna har klarat sig än så länge.
Pia L
Här (ca. 2 mil söder om Ö-vik) hade vi första lätta nattfrosten igår natt (enda natten på några veckor då jag INTE satte in något) men allt verkar ha klarat sig ändå, fast det var frost på bilrutorna.
Idag på morgonen så var det över 8 grader och spöregnade
Nere i Kållered (stavning??) säger dom att dom har fått skrapa bilrutorna sista veckan.....kan det stämma?

embees
CITAT (Ciczi @ 30-09-2008, 22:49) *
800m från havet och skyddad innergård. Tror inte att frosten är här riktigt än...

Ciczi

Nä, du har det nog lite mer förspännt än oss andra.... naughty.gif

Kan man inte säga att du har zon 0 då? Det är ju som hos Apotekarens i Simrishamn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon