Full version: Kalk
Oasen
Hej Allihopa!

Jag har en liten trädgård i Västerås och undrar om man behöver/skall kalka gräsmattan? Och när i så fall? Är hösten en bra tid? Hur mycket kalk skall man i så fall sprida ut?

Många frågor på en och samma gång... =)

Boxer
Min motfråga blir: Varför vill du kalka?
Boxer
Det jag egentligen menar är att man väldigt ofta kalkar i onödan. Det är ganska sällan som kalk är bästa botemedlet mot mossa, vilket jag gissar är ditt problem. Eller?

Gödsla gräsmattan istället, är min åsikt.
Oasen
Hej Boxer!

Har egentligen inte så stor koll! Jag läste en artikel om att det kan vara bra att kalka och tänkte att så skall man kanske göra... Men då är det alltså bättre att gödsla? Med vanligt blåkorn? Hur ofta i så fall?

//Oasen
Bassam
--I Sverige är bra att kalka gräsmatta, för att det rignar mycket, och gödsla under vår tiden med blåkorn eller algomin, för att stärka gräs mot ogräs och ohyra o sjukdom o mossa.
H:Bassam
HelenJ
Det finns speciella gräsmattegödsel, t ex Stroller och Algomin. Man kör ut en omgång på våren och ev en omgång till vid midsommar.
Har du mulching på din gräsklippare (dvs att gräsklippet blir finfördelat) kan du låta det ligga kvar och det blir utmärkt gödning.

Alldeles för många trädgårdsägare kalkar sina gräsmattor bara för att de "har hört att man ska göra det". Kalket höjer PH-värdet och ser därmed till att de näringsämnen som redan finns i marken frigörs. Men efter några års idogt kalkande har man istället lakat ur alla näringsämnen....

Här finns lite tips från TV4:s Bosse Rappne: Grönare gräs
RibesRubusVitis
Kanske dags för en favorit i repris:
Bara om gräsmattan används som fotbollsplan kan den behöva kalkas, och då i ett särskilt mönster. Det finns maskiner för ändamålet...

http://www.soccerrom.com/soccermall/mall_i...m?item_rid=1435

Bassam
Jag läste många gångar från mina kompisar att när använder man stroller för gräs matta ska få några problem, men det är bättre med Algomin.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon