Full version: Så gräsmatta nu?
Nybyggaren
Funderar på om man ska så gräsmatta nu i början på oktober eller om det är för sent? Bor i zon 3-4. Tänkte satsa på Weibulls Extra Green. Tacksam för synpunkter.
blomkronan
Hej
Jag slänger alltid ut gräsfrön på senhösten, på min kala fläckar som kommit av mina krukor som stått ute och åkt in på vinterförvaring. När våren kommer gror dom och till sommaren har jag en grön och fin gräsmatta och kan ställa ut mina krukor på "nya" platser.
Det borde gå för dig oxå flirting.gif
//Mari
MariaS
Här har det såtts gräsmatta både den 17 november och den 18 november.

Gräset är lagom grönt och kraftigt till första klippningen på våren.
Aqvakul
Om du sår nu så är det inte för sent. Men det är dumt att vänta mkt längre.
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2008, 18:35) *
Om du sår nu så är det inte för sent. Men det är dumt att vänta mkt längre.

Gräsfröna gror troligtvis inte nu, utan först till våren som sagt.
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 01-10-2008, 19:03) *
Gräsfröna gror troligtvis inte nu, utan först till våren som sagt.

Du har säkert rätt - Här i zon 1 hade det nog hunnit bli lite gräs redan i höst.
Gossen Ruda
Jag sådde grås i helgen och jag förväntar mig nog att det skall hinna gro innan vintern. Fast nån fin grön gräsmatta lär det nog inte bli i år.
Nybyggaren
Men kan det vara så att fröna blir förstörda, så att man får göra om allt till våren? Isfåfall när, vid minusgrader?
Aqvakul
Hinner det gro och etablera sig lite eller inte gro, alls, så är det nog lugnt.
Problem kan naturligtvis uppstå om de precis grott och sen blir rejäl barfrost följt av häftiga regn och halv storm. Då lär man få så om!
MariaS
Fröna gror vid +8 i jorden. Är det kallare ligger de i dvala och väntar på varmare väder. När jorden sen har rätt temperatur, gror de snällt.

Hinner fröna gro nu, så gäller detsamma för det nya rotsystemet. Blir det kallaren än +8, går de i vila och tar altså ingen större skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon