webnisse
30-09-2008, 23:17
Det skulle kanske vara på sin plats att skapa en avdelning för växtbytare ett populärt helgmål för många här nere i skåne? Har besökt ett antal växtbytardagar i bla. Södra Sandby utanför Lund och i Köpingebro utanför Ystad båd välbesökta och trevliga arrangemang. Jag tror att denn "folkrörelse" kommer att växa sig stor och stark i framtiden....
Hejsan och välkommen hit, om du kikar lite extra så ska du se att du hittar en avdelning som heter "resor och evenemang", där brukar sånt hamna
webnisse
01-10-2008, 10:44
/"om du kikar lite extra så ska du se att du hittar en avdelning som heter "resor och evenemang", där brukar sånt hamna"/
Jo det har jag redan upptäckt. Men vad jag menade var att Växtbytare skulle vara en egen avdelning! en Växtbytaravdelning dit de som är intresserade av växtbyte kunde gå direkt och slippa att leta efter nåt kanske lämpligt ställe att skriva in sin fråga och/eller påstående.
"Växt- och fröbyte" kanske. Jag tycker det är en bra tanke.
Problemet är väl att det är så mycket avdelningar så det blir problem att skriva i rätt avdelning till sist. Men "Växt- och fröbyte" borde ju inte gå att misstolka.
Köp & Sälj finns ju redan....
Jag gick in på köp och sälj och det skulle kunna få finnas en bytesdel där också
Irene_L
02-10-2008, 08:15
CITAT (Berith @ 01-10-2008, 22:02)

Köp & Sälj finns ju redan....
Ja och där finns en en avdelning som heter "bytes":
http://www.odla.nu/annons/index.php?category=2&type=3
Jag tycker att forumet har mer än nog många avdelningar redan, det behövs inte fler. Odla.nu är så mycket mer än bara ett forum, som sagts: Det finns en "köp/byt/sälj" redan.
CITAT (Betty @ 02-10-2008, 09:32)

Jag tycker att forumet har mer än nog många avdelningar redan, det behövs inte fler. Odla.nu är så mycket mer än bara ett forum, som sagts: Det finns en "köp/byt/sälj" redan.
Jag håller med dig....till viss del..... betr. mängden avdelningar.
Jag skulle t.o.m önska att vissa avdelningar slogs ihop......men vill även ha en avdelning för byte.
Jag tror inte så många använder sig av
Köp och Sälj som finns längst upp på denna sida......då det gäller byten.
Man behöver bara se i olika trådar så ser man att många lägger ut efterlysningar och erbjudanden där.
Om man sedan försöker hitta tråden är det inte lätt. Tänk så enkelt att då ha allt i en avdelning.
Tack Irene, jag hade aldrig sett att det fanns även bytes där.....som sagt var, man tittar sällan på förstasidan, dumt nog kanske
webnisse
02-10-2008, 19:52
Oj vad man kan bli missuppfattad.
Växtbytare för mig är folk som kanske inte vill sälja eller har råd att köpa. Jag vet inte om någon här minns Hasse och Tages "skall vi byta grejor med varann" det är ju mera av den kalibern jag diskuterar här. Visserligen i Skåne (jo jag vet att Skåningar anses som dryga) men I Skåne närmare bestämt Södra Sandby besökte jag en "Växtbytardag" tillsammans med en god vän (Mr.Greenfinger) och blev överväldigad av stämningen. Massor med folk, massor med allehanda plantor och att byta en klase med uppgrävda liljekonvaljer mor ett rotknippe av bambu där båda "köpmännen" (som fö. var kvinnor) tyckte att de gjort århundradets affär, de e sånt som värmer en som har både ett ekonomiskt sinne och en "skrikebörs". Dessutom kunde men köpa en kopp kaffe för 5 kr:- så min dag var räddad.
Jag pratar egentligen om att skapa en ny folkrörelse "Att byta grejor med varann" inte att köpa obesett från tradera eller blocket. Nä mera att det skapas "Växtbyratdagar" på lokala orter i Sverige där "pettersson byter organiskt odlade rödbetor mot kålrabbi från österlen och är nöjda med "affären".
Inte nåt sälj och köp för det har vi readan tillräckligt med forum för....
Nej mera "Skall vi byta grejor med varann"
Du vill alltså ha en
annan bytamotnåtannat än den som redan finns...??
*Stintan*
02-10-2008, 21:41
Jag förstår inte heller varför man inte kan använda sig av den växtbytarsida som redan finns under Köp & sälj på Odla. Varför ska det finnas på två ställen? Webnisse har du inte sett den avdelningen ännu så klicka högst upp på sidan på "Köp & sälj" och sedan under "visa" finns "bytes" bl.a.
CITAT (webnisse @ 02-10-2008, 20:52)

Oj vad man kan bli missuppfattad.
Växtbytare för mig är folk som kanske inte vill sälja eller har råd att köpa. Jag vet inte om någon här minns Hasse och Tages "skall vi byta grejor med varann" det är ju mera av den kalibern jag diskuterar här. Visserligen i Skåne (jo jag vet att Skåningar anses som dryga) men I Skåne närmare bestämt Södra Sandby besökte jag en "Växtbytardag" tillsammans med en god vän (Mr.Greenfinger) och blev överväldigad av stämningen. Massor med folk, massor med allehanda plantor och att byta en klase med uppgrävda liljekonvaljer mor ett rotknippe av bambu där båda "köpmännen" (som fö. var kvinnor) tyckte att de gjort århundradets affär, de e sånt som värmer en som har både ett ekonomiskt sinne och en "skrikebörs". Dessutom kunde men köpa en kopp kaffe för 5 kr:- så min dag var räddad.
Jag pratar egentligen om att skapa en ny folkrörelse "Att byta grejor med varann" inte att köpa obesett från tradera eller blocket. Nä mera att det skapas "Växtbyratdagar" på lokala orter i Sverige där "pettersson byter organiskt odlade rödbetor mot kålrabbi från österlen och är nöjda med "affären".
Inte nåt sälj och köp för det har vi readan tillräckligt med forum för....
Nej mera "Skall vi byta grejor med varann"
Tycker det är ett jättebra förslag.
Köp o sälj och loppis finns i överföd .. men enbart BYTA ... det ser man väl inte alltför ofta.
Skapa en ny folkrörelse.
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2008, 22:41)

Jag förstår inte heller varför man inte kan använda sig av den växtbytarsida som redan finns under Köp & sälj på Odla. Varför ska det finnas på två ställen? Webnisse har du inte sett den avdelningen ännu så klicka högst upp på sidan på "Köp & sälj" och sedan under "visa" finns "bytes" bl.a.

Jag tror att du pratade lite för döva öron där Stintan.
Jag TROR att jag förstår vad webnisse menar, men jag är inte lika säker på att h*n förstår vad vi syftar på.
webnisse är inte intresserad av bytesavdelningen högst upp då h*n inte vill byta osett utan träffas och byta, och då fungerar väl "resor och evenemang" bra....tycker JAG ialla fall.
I den avdelningen så kan man ju själv dra ihop en träff på någon närort, det är upp till var och en att ordna och lägga in i avdelningen, annars kan man lägga in i småprat om trädgård där dom bl.a. juat nu samlar sig för att träffas på Älvsjömässan i vår för att träffas, fika, byta växter med varandra och senare även äta middag tillsammans.
Om jag ändå har missförstått vad webnisse är ute efter så får du gärna specifisera syftet med en speciell avdelning när det redan finns fungerande former just för såna träffar.
*Stintan*
03-10-2008, 08:04
Ok det kanske var jag som missförstog det hela, du har säkert rätt Pia. Men då förstår inte jag varför det inte duger med dom avdelningar som redan finns som du nämner. Kanske webnisse kan tala om varför.
Om någon vill ta initiativet till en växtbytarträff är det ju bara att ta upp det i t.ex. småprat om trädgård och kolla om det finns intresse.
Visst vore det väl roligt med växtbytardagar lite överallt i vårt avlånga land men det kräver ju att någon lokalt tar initiativ och också tar på sig att arrangera det hela. Sen tror jag faktiskt att det ordnas växtbytardagar lite både här och där redan och känner man till något sånt så passar det ju utmärkt att ta upp det i avdelningen för "Resor & evenemang".
webnisse
03-10-2008, 09:14
*skrattar* När jag läser "Motargumenten" kan jag inte låta bli att tänka på hur ni måste funka i skallen. Jag är bildmänniska och kan för min inre syn se "vimsiga damer" inne på en klädesbutik som febrilt letar och letar men till slut frågar i kassan "var hittar jag mjölken?" och dessutom blir förfärad när det inte finns nån mjölk i klädesbutiken. Men men, det är kanske jag som e korkad, att vilja ha en rubrik eller avdelning för Växtbyte som heter Växtbytare, hmm... jag de e kanske korkat. Man kan ju skriva in sin växtbytesidéer lite här och var och hoppas att någon vilsen själ hamnar där och hittar idén? Är det så kvinnlig logik funkar?
Den "kvinnliga logiken" HÄR fungerar ialla fall så att om det finns en avdelning som heter "resor och evenemang" och jag är intresserad av att antingen dra igång en träff på min ort eller se om det finns något på gång här, då tittar jag naturligtvis där det mest logiskt är rätt.
För att dra en paralell mjölk/klädaffär......jag letar ju inte växtbytarträffar under växthus eller byggavdelningen direkt....men det är ju bara MIN logik det.
Om vi är många som försöker att tala om var du hittar det du söker, eller var du hittar avdelningar för att själv dra igång en träff så är det väl ganska otrevligt gjort att löjliggöra oss andra, det är ju inte VI som är dom förvirrade här direkt.
webnisse
03-10-2008, 10:03
/"Om vi är många som försöker att tala om var du hittar det du söker, eller var du hittar avdelningar för att själv dra igång en träff så är det väl ganska otrevligt gjort att löjliggöra oss andra, det är ju inte VI som är dom förvirrade här direkt."/
Jag söker INTE! jag vill skapa en Växtbytaravdelning"
Ja jag vet inte hur jag skall skriva så du kan förstå. Jag letar INTE efter nån plats/ställe att skriva in om en Växtbytardag. Och jag behöver ingen hjälp att hitta, jag kan leta själv. Om jag skulle vilja få Hjälp att leta hade jag skrivit detta i rubriken.
Om du kände dig löjliggord så får det stå för dig, och jag är ledsen att du kände dig träffad. Jag har träffat på de jag skrev om i verkligheten. Men det verkar som det finns en liga här som är livrädda för förnyelse/ändringar så jag lägger ner min idé i detta forumet, som egentligen har stor potential.
"förvirrad"
Det är ju bra att du själv vet vad du skriver
Du skrev att du ville ha en ny avdelning för att kunna träffas och byta växter/fröer för att du inte vill köpa osett (som på tradera) avdelningen resor och evenemang ÄR en sån avdelning, varför ska man splitta upp den avdelningen för?
Och JAG tog inte åt mig av förvirringen du skrev om, den står du så bra själv för.
Kan du beskriva vad som saknas i avdelningen "resor och evenemang" som du så gärna vill ha en ny tråd för så kanske vi kan förstå din något luddiga vilja?
*Stintan*
03-10-2008, 12:56
Jag håller med. Varför förlöjliga dom som försöker hjälpa dig med svar. Vi kan ju inte veta hur mycket du letat runt och undersökt vad som finns och inte finns på Odla. Du är ju en relativt ny medlem men vi kanske ska be om ursäkt för att vi försöker hjälpa till.
Kan du inte istället på ett bättre sätt än du hittills gjort förklara vad du ska ha din önskade växtbytaravdelning till och varför det inte skulle kunna ligga under "resor och evenemang" eftersom du tycker att vi inte fattar.
Snigelhatare
03-10-2008, 13:12
titti49zon6
03-10-2008, 13:40
Ingen vidare fart där inte

kanske är det så att det runt om i vårt land arrangeras
växtbytarträffar som annonseras lokat och vi är ju ganska utspridda här på forumet
och jag tycker att det verkar fungera bra under Resor och evenemang.
Har varit en hel del om träffar där sen den avdelningen kom till
webnisse
03-10-2008, 23:25
Kära Pia L.
Jag har nu fattat att du inte fattar och att det är himla viktigt för dig att hjälpa alla vilsna själar på odla.nu att hitta rätt och att du känner dig hotad av att nån försöker bringa lite ordning och struktur. Jag visste inte att odla.nu styrs av bakåtsträvande kvinnor som är emot all sorts förändring. Jag ger upp och detta är mitt sista inlägg i en tråd som jag hoppade skulle bära framåt men som istället blev en kamp om ett bevarande en otydlig avdelningsstruktur. Jag hoppar ut igen och letar vidare efter nåt bra forum som leder framåt i stället för bakåt.
*Stintan*
04-10-2008, 07:55
Vilken trevlig typ det var då!
CITAT (Netha @ 02-10-2008, 22:50)

Tycker det är ett jättebra förslag.
Köp o sälj och loppis finns i överföd .. men enbart BYTA ... det ser man väl inte alltför ofta.
Skapa en ny folkrörelse.

Håller med Netha,en avdelning för enbart växt och fröbyte.Hellre ta bort någon annan avdelning tex klematisforum,det kan går under prynadsväxter.Jag är för ett växt och fröbytaforum.Det finns visserligen redan för många avdelningar men ett bytarforum är nästan ett måste i ett trädgårdsforum.
Köp och sälj siten är något helt annat,ingår inte i forumet.Det är med forumisterna man vill byta växter och fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.