Full version: Plantera Pil...
tepa
Hej

Vi har kommit över kvistar av Pil. Han som hade dom har planterat en hel häck av sådana kvistar. Jag satte dem i en hink med regnvatten igår. Ska jag ta in rubbet i garaget över vintern eller kan man plantera nu ? Hur djupt ? De ska tydligen rota sig själva i marken, eller är det för sent på året, låta komma rötter och plantera i vår ? Hoppas någon vet.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Knepig tid att få skott man brukar plantera på våren i lucker öppen jord, pilskott vill inte konkurrera med gräs och dyl. + man måste vattna oerhört mycket första säsongen.

Jag vet inte riktigt vad som är bäst förvaring, garaget tror jag är för varmt bäst är ju om det bara är några plusgrader man vill ju inte att de ska börja tro att det är vår och skjuta en massa skott. Kanske linda in dem i en pressenning och lägga i skuggan någonstans i trädgården och sedan slänga över en massa isolerande material när vintern kommer?
Aqvakul
Du kanske har en kompis som har lite plats i sin svala källare...
tepa
Hej

Tack för era svar. Vi har ingen värme i garaget. Det borde nog ändå inte bli så många minusgrader där. Annars har vi ett isolerat förråd utan värme eller ett rum inne i garaget som håller 10-12 plusgrader. Vilket blir bäst ?

Hälsn Tepa
Aqvakul
spontant tror jag några minusgrader är mindre skadligt än 10 - 12 grader plus

tror inte heller att det är helt fel att hålla dem lite lätt fuktade
KURT
Trots allt så är ju hösten oftast bästa tiden att ta sticklingar på vedartade växter. Så jag tycker ju att det borde fungera att plantera dem redan nu, även om de inte kommer att börja gro förrän till våren.
tepa
Tack, Kurt. Då får det bli nu. Säkert får vi mera sticklingar i vår om det nu inte lyckas...

Hälsn Tepa
Aqvakul
Jag tror faktiskt att det kan fungera, i vilket fall så är det en väldigt praktisk lösning....
HelenJ
Du kan prova att sätta dem i vatten några dagar så de får små fina rottrådar, då rotar de sig snabbare. Var försiktig när du planterar dem sen så du inte skadar rottrådarna. Och vattna rejält.

Jag tror det blir perfekt att plantera dem nu! tummenupp.gif

(Skulle du inte ha planterat dem nu hade du fått ett styvt jobb att hålla dem fuktiga hela vintern....)

Edit: stavfel
tepa
Tack, Helen. Det blir att plantera om någon dag, alltså.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon