Söttok06
Hej!
Jag planterade i går eftermiddag. Högst upp lag jag ett lager med Barkmull. Är de känsliga för kylan som är nu? Måste jag lägga på ett lager löv eller annat runt plantorna till vintern? Zon 3.
Tänkte plantera lökar som jag beställt nästa vecka. Går det?
Alexander-VG-zon3
nej det kommer inte bli några köldskador på dessa växter . lägger du bark som täcknings material på ytan ska du inte lägga tjockt intill stammarna .
Söttok06
Du menar att man inte ska fösa upp Barkmullen på stammarna som en pyramid eller? Ska det vara lite mer som en "grop" runt själva plantan?
embees
Ja, det är så flaxss menar.
tepa
Hej

Du undrade över plantera lökar också. är det tulpaner, pingstliljor, påskliljor, krokus och sådant som är härdigt på vintern, så ska de ju planteras på hösten. Det gjorde jag i fjolhöstas och dom blommade vackert i våras/försomras. Planterar du på våren så missar du blomningen det året. Finns väl "bruksanvisning" med när du får dom?

Hälsn Tepa
HelenJ
Lökar kan planteras fram tills tjälen kommer, men de bör hinna rota sig innan dess. I zon 3 går det säkert att plantera hela oktober ut och kanske lite till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon