Full version: Änglatrumpeter
Pia L
Jag har fått två små änglar som nog ska in nu, men var ska dom stå? Hur ska dom hanteras under vintern? Temperatur och ljus?
Alexander-VG-zon3
dom vill stå i en temp på +5c +10c och mörkt . är det över +10c behöver dom extra belysning under vintern .
Pia L
Tack för svaret, garaget invid väggen är nog det kallaste jag kan uppbringa, där finns bara ett litet fönster.
Vattningen då? Ska dom torka helt eller ha en skvätt ibland?
MariaS
Mycket lite vatten. Bara såpass att jorden inte torkar loss från krukan = ca ½ dl/14dagar
Pia L
Tack Maria, med lite tur så kanske jag kan få dom att överleva och växa sig stora nästa år då
blomkronan
Min första ängel jag fick av svärmor för ca 8 år sedan, den fick bara vatten kanske två ggr okt-mars. jag glömde bort den! till våren tog jag ut den förtidigt... och frostnätter tog en del av bladen, jag planterade den i en stor kruka och vattna... men visste inget om näringen... men den överlevde och med samma behandling i flera år så blev den två meter hög. Så min slutsatts är att dom klarar väldigt mycke.

När du väcker den i vår ska den planteras i kogötsel.

//Mari
Pia L
Tack, en jättekruka med kogödsel till dom små.....när jag börjar vattna, eller när den visat att den överlevt och bladen kommer?
Och är en jättekruka på en gång fel eller ska jag skola om succesivt? (ursäkta alla dumma frågor )

Sen kommer ju frågan till nästa höst som jag lika gärna kan ta nu då, OM den blir stor, ska jag klippa ner den innan jag tar in den i garaget eller vänta till våren med det?
Dom nya bladen, kommer dom på den stora plantan eller skjuter den bara nytt från stammen/roten?
Om man har plats för en stor i garaget, kan man då bara ta in den och bara plantera om i ny kogödsel när den väcks nästkommande vår?
Gunilla T
Änglatrumpeter är snabbväxande och de kräver mycket näring och vatten under växtperioden.

Ett litet tips - i vår när du planterar ut den, sätt den i en rejält stor plastkruka som du gör ordentliga hål i, både i botten och på sidorna. Sedan planterar du krukan i en ännu större ytterkruka, ju större desto bättre så slipper du vattna flera ggr om dagen.

Rötterna kommer att leta sig ut genom hålen i den mindre krukan. När hösten kommer och den skall tas in bara gräver du upp den i den mindre krukan och ställer den i en hink och förvarar den frostfritt. På så sätt slipper du hantera och flytta stora krukor.

Den tål rejäl nedklippning på hösten.
Pia L
Tack Gunilla, alla tips och knep är välkommna när man är novis på området.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon