|
tvilling77
01-10-2008, 13:50
Blir det mycket rosskott av Rosa mundi? Jag tänker göra en rabatt vid vår uteplats/altan och vill ha en höjd på ca 1m upp till 1 1/2 m men vill ju kanske inte slita upp rotskott hela tiden...fast jag är såå sugen på denna ros eftersom den är så häftig och sägs dofta gott! Har förälskat mig i gallicorna och skulle gärna vilja ha förslag! Sol hela dagen, zon 5 (6) Gärna med härlig doft då jag tänker sitta på altanen och sniffa... Alborna är ju jättevackra oxå men blir väl större och buskigare, eller?
Jag gjorde en liten doftundersökning i somras och kom fram till följande:
Louis van Till -potpurridoft Jenny Duval - luktar gott Belle Isis - luktar handkräm (tycker jag om vissa rosor men har aldrig hört någon annan karakterisera doften på det viset) zon 4 Duchesse d'Angoulème - luktar gott Duchesse de Montebello -luktar gott Sissinghurst Castle - inte vacker (tyckte att den såg vissen ut, liksom torkad på busken, men det har mest med färgen att göra, tror jag. Jag håller på att lära mig att gilla den färgen.)
Detta var alltså gallicorna. Övriga gallicor gjorde väl inte lika starkt intryck på mig, men efter en kvart i rosariet börjar man bli yr av all rosendoft.
Om du är inne på doft måste jag nog rekommendera Mme Boll, trots att det inte är en gallica. Jag tycker att den doftar ljuvligt.
Även Honorine de Brabant har jag noterat ska dofta särskilt gott, den är strimmig som Rosa Mundi. Tyvärr står det zon 4 på den.
tvilling77
01-10-2008, 14:07
ja och jag har tidigare fått tips om mme boll som sällskap till R mundi, jättevacker ros verkligen...det är sååå svårt att bestämma sig ju!!
Hur många rosor kan du klämma in?
Har två Rosa mundi sedan fem år tror jag, har inte sett några rotskott, skulle bara vara trevligt om något dök upp. Rosen är en zon 6 ros enligt Rosbibeln LÅG. Alba rosorna blir oftast högre men det finns lägre sorter, har planterat två i höst från Rosenposten Armide och Pompon Blanc Parfait, lägre rosor den sista zon 5. Rosenposten har många sorter av båda grupperna, bara att shoppa loss.  Camaieux, planterad i våras blir ca 1 m och zon 5  Cardinal de Richelieu, blir 1.5 m här med åren, zon 5  Tuscany, blir nästan lika hög, zon 5, ser ut som blommorna är i sammet  Alain Blanchard, samma storlek, blomman har tydliga prickar, favorit, zon 5  Belle de Crécy, ca 1.20 härligt lila, zon 5 Har fler i album/Gallica rosor. Doftar gott gör dom allihop !
tvilling77
01-10-2008, 16:33
Thé, jodå det blir en stor rabatt, den är väl ca 4 meter lång och ca 1 1/2-2 meter! Hur nära kan man plantera rosorna, borde väl rymmas några stycken? TYcker ni att jag borde klämma in nån Alba oxå?  Rosenposten...farligt....ha ha där är jag inne å kikar varje dag.... Jag läste nämligen nånstans Kajsa att rosa mundi sköt mycket skott...men då stämmer det nog inte då, till min stora lycka!! Åh vad jag längtar till våren!!!
Ezereht
01-10-2008, 17:52
Jag längtar också till våren, planerar också en gallicarabatt  Ska löpa en alba också, men kanske inte i den rabatten. Belle de Crécy har jag bestämt, och kanske Tuscany. Men i övrigt velar jag ännu. Finns så många. bla. "L'Évêque" "Aimable Amie " "Surpasse Tout" CHARLES DE MILLS Assemblage des beauties Souvenir du Dr Jamain Kanske någon liten remontantros: CAPITAINE JOHN INGRAM Skulle vilja ha några engelska rosor också, men vart.. det är den stora frågan.
tvilling77
01-10-2008, 18:25
Belle de Crécy verkar vara favorit hos många har jag märkt, en väldigt vacker ros! Tuscany har jag kikat på oxå....problemet är ju att det finns ett så stort utbud att man blir galen!! Jag vill ju att rabatten ska se bra ut, inte för plottrig men vill ju ändå få med så många av dessa skönheter som jag bara kan!!
Ezereht
01-10-2008, 18:51
Jag tror om du binder ihop färgerna på ett bra sätt kan du ha hur många du vill  Ex. blanda blekrosa, vitt, lilarosa och mörkrosa (många gallicor går i dessa färger). Eller: aprikos, vit, orange, champagne.. (många myskrosor och en del engelska rosor är sådana färger). Eller blanda hur som och sen när dom vuxit upp får du flytta om lite om du ser något som uppenbarligen inte blev bra. Belle de crecy var madame de Pompadours favoritros, en dam betraktad som ett geni. Så vi kanske kan lita på hennes smak  Den har tydligen väldigt lite taggar också, det kan ju vara trevligt.
tvilling77
01-10-2008, 19:07
Det låter underbart!! Men hur många kan man egentligen klämma in? HUr nära ska man plantera dem? Många av gallicorna blir ju ungefär lika stora som jag har förstått det? Jag har ju ett grått hus så dragningen mot rosa/vitt/lila blir ju läckert tror jag!
Du får läsa på storleken för varje sort du köper, de kan bli från 80 cm - 1.5 m breda, i en kall zon som din blir dom troligen mindre i höjd/bredd. Jag tycker det är vackert om rosorna nuddar varandra i grenarna, också fint med perenner, liljor och annat emellan rosorna.
tvilling77
02-10-2008, 06:00
Ja Kajsa, jag tycker att jag läser och läser å läser....  men blir ändå galen eftersom jag ju inte vet hur stora dom blir här....men som du skriver, man kan ju plantera annat mellan dem..jag har kikat på liljor och det är ju sååå vackert!! Jag undrar lite hur dom klarar vintern oxå, men jag hoppas verkligen att det ska lyckas....man får kanske vintertäcka ordentligt?!
Ezereht
02-10-2008, 07:56
Jag har tänkt samla in löv i svarta sopsäckar, och spara i kallförrådet tills det fryser på. Sen tänkte jag ha ut det på rosorna, och täcka med lite granris som en snäll granne lovat skaffa åt mig. I alla fall på min nya "vid-husväggen" rabatt. Kanske inte täcker alla år, men nu första i alla fall. Egentligen är jag lite skeptisk mot granris, känns som att alla barren kommer torka och ramla av och så göra jorden sur? Men.. verkar vara vedertagen metod. Har letat med ljus och lykta efter sån vinterväv som Kajsa har, men hittar icket. Börjar ge upp hoppet. Tänker mig att det hade vart bra till mina stamrosor i alla fall. Jag har satt tagetes mellan rosorna i år (rosorna är ju rätt små än så länge). Tagetesen har fyllt upp jättemycket, nästan för mycket. Har tänkt mylla ner det som jordförbättring sedan. Tagetes håller visst borta nematoder som kan vara skadliga för plantor av rossläktet. Så jag har tagetes bland rosenhallonen och hallonen också. Köpte en ljusgul sort som ser nästan ut som prästkrage, ganska smala blad. Sen har jag köpt små marktäckare, silverarv, saxifraga, nån sorts miniflox tror jag och pyttesmå (10cm) vita aklejor och nått som får mini-nejlik-lika blommor i små kuddar. Och så har jag satt en del vårlökar... tulpaner å sånt. Våren är ju så seeeeeeeen här, så tänkte har man något att glädja sig åt i alla fall.
tvilling77
02-10-2008, 08:14
Jag har ju nya rosor i år, Therese Bugnet, louise B och A. Mackenzie...fast jag vet inte om dessa behöver vintertäckning eller om det räcker med att bara "putta upp lite jord" runt dom? Vad tusan heter det?
Ezereht
02-10-2008, 09:47
Kupa? Ingen aning, jag har kanadensare i min "vid-väggen-rabatt" och det är den jag tänkte gosa med nu första året. Tänker mig dom kan torka annars, för snön smälter först där.
tvilling77
02-10-2008, 11:37
ha ha ja just det! Kupa! Tack! Jag tror att jag ska skydda dom lite faktiskt, bara för att vara på den säkra sidan!
The: Då är vi två om att karaktärisera vissa rosers doft som handkräm. Tyvärr en negativ association för min del. Rosor som doftar handkräm vill jag inte ha. Jag brukar spendera minst en halvdag varje år på Fredriksdals rosarium när jag nosar mig igenom anläggningen. Nosen brukar vara alldeles gul, till min blommas stora förtjusning  . Det är svårt att beskriva olika dofter. Det är som en helt ny värld, ett nytt språk att lära sig. Inte blir det lättare heller av att doften varierar beroende på hur soligt/skuggigt, varmt/kallt, fuktigt/torrt, och rosens utvecklingsstadium, samt förmodligen också jordmån och vilken klon det är. T ex så doftade Venusta Pendulan i år riktigt mycket, (handkräm för övrigt tyvärr). LÅG beskriver den ju som doftlös, och så vitt jag kan komma ihåg har den aldrig tidigare doftat nämnvärt. För att övergå till huvudämnet: Gallicarabatt - självklart, ös på. Det kan aldrig bli för många Gallicor  . Dessutom, en fördel med alla gammaldags rosor är att de har milda pastellfärger i en färgskala som sitter som en smäck här i norden. Det gör, åtminstone i mina ögon, att man nästan kan blanda hur som helst utan att det någonsin skaver i ögonen. Slänger in en pedagogisk färgbild så får du själv avgöra. Det är visserligen inte endast Gallicor, men väl gammaldags rosor, (se nedan). Rosrabatt [attachment=29093:Mittraba...baksidan.JPG] Med start från vänster: Schersmin, Duchesse d'Angouléme, Conditorum, Hippolyte, Tuscany Superb, Officinalis, Rose de Recht, Kazanlik och Isphahan. Med en såpass bred rabatt rekommenderar jag att du lägger in trampstenar lite strategiskt. Du behöver dem för att ta dig runt i rabatten, (klippning, gödsling, ogräsrensning, tilläggsplantering av perenner etc). /S
noranettan
02-01-2009, 17:32
Vilken härlig rosenhäck Stiffe. Jag är helkär i gallicor, kika gärna in i mitt album för lite inspiration om sortval.
Åh så vackert stiffe, var bor du nu, är det Skåne ?
Kajsa: Skåne är det, men ändock zon 3. I sydöstra kanten av Söderåsen. Noranettan: Jag började titta i ditt Gallica-album, men får fortsätta imorgon. Suck, sommar. Nu började det värka i vill-ha-området i hjärnan igen också - typ sommar och fler rosor. Det är klart hälsovådligt för en rosdåre att titta i rosalbum. Men skrattar bäst som skrattar sist - jag kontrar med en Gallicabild. Tuscany Superb[attachment=29108:Tuscany_Superb.JPG] Så här ser min ut. Jag har ingen vanlig Tuscany att jämföra med. /S
Ezereht
03-01-2009, 11:13
Intressant Tuscany-diskussion, jag har också funderat på skillnaden mellan TUascany och Tuscany superb. Dom ser rätt lika ut.
CITAT (Stiffe @ 02-01-2009, 02:00)  The: Då är vi två om att karaktärisera vissa rosers doft som handkräm. Tyvärr en negativ association för min del. Rosor som doftar handkräm vill jag inte ha.
T ex så doftade Venusta Pendulan i år riktigt mycket, (handkräm för övrigt tyvärr). LÅG beskriver den ju som doftlös, och så vitt jag kan komma ihåg har den aldrig tidigare doftat nämnvärt. Jag ser också handkrämsdoften som negativ. Och i år åkte jag till Fredriksdal och konstaterade att Venusta Pendula doftade riktigt starkt av handkräm. Så den strök jag direkt. Förstod inte heller varför den benämndes som doftlös, men tydligen var det här året ett undantag. Inget ont om alla som tycker om Venusta Pendula, förresten...
Nej, nej, folk tycker olika, och det är nog bra. Tänk vad trist om alla tyckte om samma saker, och ville ha t ex samma rosor - vad enformigt. Dessutom kan man ju inte bli positivt överraskad av saker som man trodde att man inte tyckte om!  Nåväl. sist men inte minst, så har jag ju i år införskaffat en Venusta Pendula, så inte kan man racka ner på folk som har den minsann.  Jag tycker fortfarande inte om doften, och inte heller doftlösa rosor, men väl omväxling, och dessutom har jag satt den långt bort bakom vedboden. Tanken är att den ska synas från uppfarten på 100 m håll! Ett vitt "skum" i blodlönnen, några meter upp. Då behövs en starkväxande och härdig ros som inte fryser ner, och då jag redan har 3 Hybridor så ville jag ha något annat. /S
Ezereht
05-01-2009, 23:34
oops jag trodde denv ar doftlös... jag har sat tmin alldeles nära helenae och nära entrén.
Det är den nog mestadels också. LÅG har ju beskrivit den som doftlös. Visserligen kan det ha blivit ett fel då så mycket information om så många rosor sammanställts, men om inte jag missminner mig så var förra året första gången jag kände någon doft. Tror jag skulle komma ihåg det, eftersom jag reagerade med rejäl förvåning i somras då jag tydligt kände att den doftade. Det var jag inte inställd på då jag förväntat mig att den skulle vara doftlös.
Det är lurigt med rosdofter, (se nytt inlägg om just det), de, precis som färgerna, varierar med vädret och tiden på dagen. Kanske också med åldern?
Du kan nog sova lugnt. Skulle bli förvånad om du känner någon annan doft än Helenans, inte minst om några år när den vuxit till sig. Den är rejält starkdoftande, och sprider sin doft rejält sägs det. Jag vet inte själv, för mina är inte så stora och omfångsrika än.
/S
tvilling77
12-01-2009, 08:52
Tack Stiffe för bilden på din vackra gallica häck!! Jag ser fram emot att få plantera mina! Hur länge tog det innan rosorna nådde höjden på bilden?
Hmm, tuff fråga. Hippolyte planterades hösten 2006, och redan hösten 2007 var den uppe i 120 cm (fullhöjd). Men, den plantan var ett praktexemplar (=läs undantag). Det är den enda av Gallicorna som är över metern. Duchesse de Angouleme är äldst, planterad hösten 2004. Conditorum spettades ner våren 2005. Tuscany Superb är relativt nyplanterad, hösten 2006. Som du ser, eller snarast inte ser, så syns i princip inte Tuscanyn bakom Hippolyten. Det är alltså de två senaste planteringarna, där den ena är den största och den andra den minsta rosen. Officinalisen, (den skjuter rotskott), är samtida med Conditorum, dvs våren 2005. Rose de Rescht (x3) är från ... någon gång 2004 - 2005. Kazanlikarna är från hösten 2004. De är uppe i 120-130 cm, men de hade högst sannolikt varit högre om de stått lite skuggigt. Slutligen Isphahanen, den är från hösten 2005, och den är rotäkta och har därför vuxit långsamt. Den är nog dock också uppe i ca 120 cm nu. Kazanlik & Isphahan är ju då inte gallicor utan damascener, och blir lite större (1.5 - 2 m). Rose de Rescht ska enl LÅG bli 1.5 m, men inte dessa. De har stått och stampat på sin nuvarande höjd (70 - 80 cm) i 3 år. Har läst någonstans att det inte bara är mina som är förkrympta, utan att det mer är regel än undantag. Rose de Rescht är halvgallica, även om Biferagruppen också kallas höstdamascener. Alltså tyckte jag att det kändes som en bra övergång mellan gallicorna och damascenorna. Ännu en pedagogisk bild: så här såg det ut sommaren innan (2007). [attachment=29495:Schersmi..._baksida.JPG] /S
Så bra din roshäck har växt till sig,jättefin är den.Jag har en sk röda rosrabatt med gallicor men även andra rosor,för att det inte ska ser dyster ut har jag planterat in några rosa rosor som förstärker och framhävar den mörka färgen.Jag har där: Great Westwern,Charles de Mills 2 Apotekerrosor,Hansa,Tuscany Superb,Adele Prevost,Rose de Rescht, Henri Martin, Mme Boll(tjurpelle)Terese Bugnet,Le Rosier Leveque och Poulsens Pearl.Jag har brddat rabetten nu så där får lite fler rosor plats tex en del av mina sticklinger. [attachment=29539:2008_07_...__Large_.JPG] En del av rabatten som har grannens staket som gräns,bilden är inte speciellt bra.
Det måste vara en imponerande syn under blomning. Bara godingar. Där bör också vara ett visst ros-os? Vad menar du med att Mme Boll är en tjurpelle? Jag har precis införskaffat henne, (ja, hon gick under namnet Comte de Chambord, men jag utgår från att det är taget, och om det händelsevis inte är det så gör det inget). /S
CITAT (Stiffe @ 15-01-2009, 20:50)  Det måste vara en imponerande syn under blomning. Bara godingar. Där bör också vara ett visst ros-os? Vad menar du med att Mme Boll är en tjurpelle? Jag har precis införskaffat henne, (ja, hon gick under namnet Comte de Chambord, men jag utgår från att det är taget, och om det händelsevis inte är det så gör det inget). /S Min Mme Boll måste vara ett måndagsexemplar den vill inte växer bra,har blommat några somrar men aldrig remonterat.Jag köpte den 2002 tror jag det var hos Flora Linnea,den är flyttat nu till den röda ros rabatten.Efter komposthot sträckte den lite på sig.Jag hoppas den utvecklas till en anständig buske och blommar bra till sommaren annars får den fara till roshimlen. [attachment=29565:PICT6368__Large_.JPG] Mme B 2007 [attachment=29566:Mme_Boll...__Large_.JPG] Mme B 2006
Ezereht
15-01-2009, 23:00
Håller emd om att det var lite ynklig tillväxt  Men rosorna var fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|