asaleo
Hej!
Första gången på forumet.
Vill dela med mig av erfarenheter från ett byte från glas T=3 till isolerplast T=8 på ett 24 år gammalt träväxthus.

Skälen till att jag satte igång var dels behovet och dels inspiration efter ett besök på Willab och odla.nu.

Växthus är ju underbart på våren när solen skiner och kyliga vårvindar gör det otrevligt ute.

Orsaken till bytet var att flera glasrutorna var trasiga i taket, vädringsluckorna var tunga, kittremsorna lossnade och viss röta i spröjsen kunde anas. Alla tre vädringsluckorna öppnades tillsammans mha hävarmar och motvikt. Automatiken kunde endast öppna men ej stänga.

Genom att endast byta i taket behåller jag genomsikten på sidorna. Glaset i sidorna var också 4 mm tjockt varför dessa rutor hade klarat sig från sprickor.

19 maj såg växthuset ut så här: Bild A1
[attachment=25028:A1.jpg]

Jag började med vädringsluckorna. Här ses en renoverad lucka. Isolerplasten kläms fast med en skruvad list.
På listen är limmat en tunn tätningslist. Klämlisten täcker gamla spröjsen vilket skyddar denna från yttre fukt.
Klämlisten ersätter ju också kittet som ofta vill släppa på fuktiga ställen.

Nedtill ligger en grå tätningsprofil från Willab. Upptil har isolerplasten tätats med silvertape.
Bild B2 [attachment=25029:B2.jpg]

Bild D4 visar färdigt tak med ny vädringsautomatik. Rostfri plåt skyddar mot röta.
[attachment=25030:D4.jpg]

Bild G7visar de tre vädringsfönstren som nu kan arbetar separat. Tätningsplåt ligger på ytterluckorna.
[attachment=25033:G7.jpg]

Bild F6 visar vädring innifrån. Visar också hur upplevelsen av den något reducerade genomsikten blir.
[attachment=25032:F6.jpg]

Bild E5 visar resultatet på hela växthuset.
[attachment=25031:E5.jpg]

Jag är själv mycket nöjd med resultatet.
Jag har nu överblivna glasrutor som jag skänker bort till den som behöver. Finns i Västerås.

Det finns mycket att skriva om växthus men jag avslutar här och hoppas att jag har gett något tips till träväxthusägare.

Arne

L.avendel
Det ser jättefint ut! Trots att jag suttit här i två timmar och läst om växthus - det här är min favorit!
ABCiV
Grattis! Jättefint har du gjort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon