Greta T
01-10-2008, 20:01
Hej, Jag har en Conrad Ferdinand Meyer som jag planterade för många årsen. Den har haft rost nästan alla år. Nu i våras var den död, trodde jag. Nu här på sensommaren kom det två skott långt ner på stammen. Alla de blad har jag nu tagit bort för det var rost på bladen. Nu min fråga. Kan jag få bort rosten från denna ros och hur gör jag då, eller ska jag gräva upp den och plantera något annat där.
Greta T
Sätt en ny ros, det står i Rosbibeln LÅG att rosen kan få mycket svartfläck och rosrost. Hade en Alba ros i många år Dronningen av Danmark och den fick alltid rost oavsett hur sommaren blev, det satt i generna så till sist åkte den i soptunnan. Det finns så många friska rugosa rosor som man kan plantera istället, varför inte Wild Edric en starkt doftande Austinros/rugosa och frisk, finns många rosa andra.
Greta T
03-10-2008, 10:24
Tack för tips och stöd. Nu åker den bort. Sköönt.
Greta T
Eva i Höga
03-10-2008, 10:58
Var igår på ett föredrag om ekologisk odling. Där rekommenderas ett avkok på åkerfräken mot rost och bladmögel. Värt att pröva tycker jag, har hört detta förut.
Hur ofta då en eller flera ggr ? Rosten återkommer på samma rosor, det är en svaghet som följer vissa sorter, alba rosor tex. Jag är nog lite för lat för att stå och koka sådant och så ska man hitta Åkerfräken men har man någon ros man inte står ut med att slänga så .....
Provade Binab i vår men jag har på tok för många rosor för att orka springa och spruta dom alla 3/ggr på en sommar, kände direkt att det fungerar icke. Möjligt Binab fungerar på rost med ? Annars är det enklast byta ut rosen mot något friskare.
Avkok på åkerfräken och jag har för mig ormbunk, körde jag med på potatisen mot bladmögel med gott resultat på den tiden när jag hade överskottsenergi. (Nu väljer jag resistenta potatissorter i stället.

) Rost är ju en svamp, presis som bladmögel, så det är absolut värt att testa.
/Mejal
Ezereht
05-10-2008, 10:26
CITAT (Greta T @ 01-10-2008, 21:01)

Hej, Jag har en Conrad Ferdinand Meyer som jag planterade för många årsen. Den har haft rost nästan alla år. Nu i våras var den död, trodde jag. Nu här på sensommaren kom det två skott långt ner på stammen. Alla de blad har jag nu tagit bort för det var rost på bladen. Nu min fråga. Kan jag få bort rosten från denna ros och hur gör jag då, eller ska jag gräva upp den och plantera något annat där.
Greta T
Jamen när det är så här mycket verkar det ju inte bara vara "lite rost" utan en riktigt sjuk planta. Det skulle inte jag vilja ha kvar. Dessutom kan den ju smitta andra plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.