|
ingrid fuxwall
01-10-2008, 20:07
Om man som jag går omkring med valpen i småstäder så finns det oftast en massa krukor med växter och vid denna årstiden sådana som är fulla med fröer - får man sno en kapsel frön eller vad kan straffet bli??? Bara undrar för jag erkänner mig skyldig till fröstöld
Jag ”knycker” alltid frön ur Landstingets krukor, urnor och lådor. Jag vet ju att det kommer en liten minilastbil och samlar upp alla ettåringar och sedan tippar de ut allt på komposten. Inte ett dugg dåligt samvete har jag heller!!!!! Om det är tillåtet....det tror jag inte.
/Anki
....men å andra sida så eftersom det handlar om landsting och kommunala frön så kan man ju alltid försvara sitt handlande med att man minsan betalat skatt  . /Anki
Sånt har jag inget dåligt samvete för överhuvudtaget. Om jag snott hela plantan (vilket jag inte gör) då hade det vart olagligt, men att samla fröer av växterna kan väl knappast vara olagligt. Växterna fröar ju av sig för att överleva. Det är ju på sitt eget lilla vis, en skatteåterbäring/återanvändning/retur av 'kommunala/landstingets växter', något som vi ändå redan betalat för med våra skattepengar. Och ärligt sagt, vem skulle med gott samvete, utan att rodna högrött, anklaga dig för att sno lite fröer av växter som ändå ska kastas? Då är man bra snål tycker jag.
En kurskamrat sa en gång till mig "sticklingar är inget man frågar om man får ta, de tar man bara". Litegrann efter den devisen har jag levt, sen tycker jag att det är ännu mer oskyldigt att ta frön. Plocka på!
Lady Hamilton
02-10-2008, 08:25
CITAT (Anki V @ 01-10-2008, 21:25)  Jag "knycker" alltid frön ur Landstingets krukor......Inte dåligt samvete har jag heller!!!!! Om det är tillåtet....det tror jag inte..... /Anki Nä det tror inte jag heller att det är tillåtet, men blir man 'åka fast' så blir nog straffet "verbalt". Själv anser jag att det är roligare/mer spännande om jag smyger å smusslar till mig frön  när det gäller offentliga planteringar, än om någon 'ser' mig göra det
Själv är jag för feg för att våga, även om viljan finns där. På nersidan om Paradisbadet (i Ö-vik) så såg jag massor av frön på både olika klematisar och jättestora fina lejongap, men inte vågade jag för det heller Finns det ingen här inne som jobbar på kommun eller landsting som kan ta reda på om det ÄR tillåtet eller inte??
CITAT (Pia L @ 02-10-2008, 11:46)  Finns det ingen här inne som jobbar på kommun eller landsting som kan ta reda på om det ÄR tillåtet eller inte?? Jag har snackat med killarna på "trägårn" (landsting) och de ser inga problem i att jag plockar åt mig frön....men om det rent juridiskt är tillåtet, det tror jag inte. Även om jag betalar skatt så får jag ju inte plocka på mig andra saker som landstinget "äger" /Anki
Aqvakul
02-10-2008, 16:45
Säkert olagligt, men helt försvarbart. Dt är knappast någon som lider skada.
Då borde det vara olagligt att plocka äpplen från träd som står på kommunal mark (almänning)?
Skulle vara en intressant scen, en äppelplockare jagas av polis för "stöld av kommunal egendom"!
blomkronan
02-10-2008, 22:24
Krukorna på stadens torg, är allt fler än vad vi frösamlare är  , så om vi tar några frön lite här och där, så är det ingen som kommer värken sakna dom eller ens se att dom saknas
ingrid fuxwall
03-10-2008, 19:05
Idag träffade jag några trevliga män som skötte om växterna och då frågade jag dem vad som gällde. De blev lite fundersamma, förstod inte riktigt det där med att ta frön - jag talade speciellt om frön från Dahlia men det var ju knölar! Sak samma jag visade hur man tar frön från blomstertobak och sedan fick jag en stor kvist och så sa han lite vänligt; Polisen kommer inte och jagar dig - denna park är precis vid polishuset ingrid
CITAT Skulle vara en intressant scen, en äppelplockare jagas av polis för "stöld av kommunal egendom"! Haha! Då skulle jag åka fast! Klarar inte av att köpa importerade besprutad frukt nu när det dräller av stackars ruttnande äpplen från de kommunala träden. Både billigare och godare deusstom. Men egentligen borde man väl fråga om lov...  . Det känns ju likadant med fröer. De ruttnar ju bara om ingen tar dem så jag skulle inte ha dåligt samvete... men jag kanske är präglad av studentlivet...
Jag plockar fröer i både kommunens planteringar....urnor och rabatter....det är ju ingen som dör för det:) och vet ni??? tror blommorna kommer bli finare än finast när fröerna är självplockade...lite spänning finns ju med osså:)
blomkronan
03-10-2008, 22:17
Vi får se oss som "välgörare" man ska ju plocka av utblommade för att plantorna ska orka ge fler blommor
Sussie F-Flower
03-10-2008, 22:43
God kväll alla glada!
Jag tycker att det borde vara så här: Enligt allemansrätten så får man plocka lingon och blåbär på annans mark, dock inte blåbärsris eller lingonris...
Man får alltså inte plocka det som "växer från jorden", men man får plocka det som växer på det som växer från jorden. Svamp undantag eftersom det är den som är "bäret". Låter det kryptiskt, eller...?
Ex: Man får inte bryta grenar för dom tillhör stammen men däremot kottar får man ta. I alla fall var det så förr, tror inte att det är omgjort.
Det borde väl betyda att man också får ta frön på alla allmänna platser för man får ju ändå inte göra intrång på hustomterna i alla fall. Fröna växer ju PÅ plantan precis som ett blåbär på riset.
Och med tanke på att man får föra in frön ifrån andra länder, men inte växter, så tror jag ännu starkare att det är OK. (faktiskt...) (hoppas jag...)
Jag vet inte heller riktigt vad som gäller, men jag stod och plockade Cana frön i en rondell för lite sen...i Spanien är det inte många som plockar frön, och dom jag känner som är intresserade av växter dom plockar till sig det dom hittar. Däremot var jag lite undrande när jag var ute och skulle skörda Mirabilis Jalapa frön från en buske som hade stora grenar som växte ut genom staketet. Det började med att jag plockade dom som redan låg på trottoaren, men sen såg jag några vita som var rödmelerade, och då tog jag från busken för att vara på den säkra sidan och ville inte blanda ihop dom. Jag tog dom från grenarna som var på gatan, så egentligen....Om ägarna hade varit hemma hade jag bett om lov, men så var nu inte fallet...Dessutom, med dom stora buskarna, och med den mängd av frön som fanns kan jag aldrig tänka mig att dom hade sagt nej...intalar jag mig iaf Kortet blev det dålig kvalitet på, men bara så at ni ser på ett ungefär hur vackra dom är, trots nästan överblommade [attachment=25268:DSCN0178.jpg]
Chamomille
06-10-2008, 06:44
CITAT (Kee @ 02-10-2008, 18:03)  Då borde det vara olagligt att plocka äpplen från träd som står på kommunal mark (almänning)?
Skulle vara en intressant scen, en äppelplockare jagas av polis för "stöld av kommunal egendom"!  För nåt år sen växte det vackra "rondellblommor" här i närheten. Jag vågade inte ta några frön, fast det gjorde sambon. Han klev ur bilen i rondellen och nöp fröer.. Rosenskäror var det.
blomkronan
06-10-2008, 23:55
Rondellblommor är svårast att få tag på Jag ska fråga min man om han vill ställa upp -Aldrig i livet!!! blir nog svaret från han
Chamomille
07-10-2008, 06:35
CITAT (blomkronan @ 07-10-2008, 00:55)  Rondellblommor är svårast att få tag på Jag ska fråga min man om han vill ställa upp -Aldrig i livet!!! blir nog svaret från han  Ja dom kan vara knepiga att få tag på  Jag vet inte riktigt hur han gjorde (jag var inte med tack och lov).
Ingrid Zon3
07-10-2008, 19:17
Fast allemänsrätten gäller väl inte planteringar, iaf gäller den inte på min tomt! Men om någon vill ha frön så får de gärna fråga och såvia int fröna i fråga är inbäddade i frukt så kommer svaret bli ja.
Att hyfsa till kommunens planteringar av sommarblommor är säkert inga problem, de har värre saker att ta hand om.
Ja visst har det hänt att några fröer hoppar ner i min ficka.....sånt händer ju alla....eller. Jag har länge undrat om man får eller inte. Nu gjorde jag slag i saken och mejlade till Parkförvaltningen där jag bor. De svara så här: Detta är en fråga som vi inte får så ofta. Svaret är att så länge man inte skadar plantorna så är det tillåtet att samla frö till skillnad från att plocka blommor innan de vissnat. Beträffande perenner så är det ofta meningen att fröställningar ska stå över vintern vilket naturligtvis innebär att frön från dessa inte kan plockasNi na ni na ni na na ☺ ♪ ♫ ♪♫.....nu går jag med en påse.....nej tok då....inte en ICA-kasse.....bara liten påse. Frihet under ansvar.
Jag tror inte att vi är så himla många som gör så här, så vad 17! Tror mer att trädgårdsgubbarna och gummorna i kommunen tycker att det är roligt att någon visar intresse och uppskattning! Man skulle ju inte ta några fröer om man inte gillade växterna, så på så sätt är det ju en fantastisk komplimang!! Här har dom börjat skövla bort sommarplanteringarna och jag undrar särskiljt om de sparar Dahlia knölarna eller kastar dom?!? Någon som vet? Det fanns en underbar plantering, som jag passerade varje dag på väg till jobbet, med lila-vita dahlior och Jätteverbena tillsammans med lila och ljusgula petunior! Dom där Dahliorna hade jag velat veta vad de hette?! Jag skulle sno fröer från perenner också om jag hittade några som jag gillade!  jag har ju till och med snott plantor utanför mitt jobb (från kommunen).....en bortglömd före detta hundrastgård med små, snart döda Rosenplister bland nässlor och kirskål....  säg inget....om jag inte hade tagit dom hade de ju snart varit borta endå  jag räddade ju dom....från att ha varit två rankor med kanske 5-10 blad till nu...stora frodiga tuvor i min rabatt!!! Dom är i alla fall glada över att slippa ifrån "nässeldöden" Hoppas att ingen anmäler mig nu......  så att polisen kommer och hämtar mig...  . //Heda
Blev faktiskt lite förvånad över att svaret till Alba blev att dom låter blommorna fröa sig för att dom ska ta sig året därpå, för det blir ju en himla massa jobb med gallring ogräsborttagning dyl,. Det enda jag kommer ihåg att jag har sett frösatt är små gräsmattor framför husen men dom kanske inte avser blommorna i rondellerna, utan andra sortes plantering i parker tex.. Lökar skulle jag absolut fråga någon av trädgårdsmästarna om du ser någon... för visserligen är dom dyrare i inköp än vad blomsterfrön är, men det är ju massa jobb med lökar.. Dom ska tas upp försiktigt, ansas,,namnmärkas behandlas mot ohyra o mögel så att dom inte smittar varandra. Dom tar ju stor plats att förvara, och under den tiden ska dom ju ha viss temperatur också..just plats är antagligen ett problem det med, men dom kanske har kontrakt med någon plantskola som tar hand om dom över vintern...eller ska tex Dalior vara i marken över vintern ?? Nu blir jag dessutom fundersam över om jag överhuvudtaget har sett lökväxter som växer sig stora på plats  Dom brukas väl placeras ut som små färdiga plantor... Men jag kanske är alldeles för skeptisk, så det vore intressant att höra om någon vet hur man gör i praktiken, för teorin är ju ofta en helt annan sak
ingrid fuxwall
15-10-2008, 20:59
CITAT (Heda @ 15-10-2008, 16:46)  jag har ju till och med snott plantor utanför mitt jobb (från kommunen).....en bortglömd före detta hundrastgård med små, snart döda Rosenplister bland nässlor och kirskål....  säg inget....om jag inte hade tagit dom hade de ju snart varit borta endå  jag räddade ju dom....från att ha varit två rankor med kanske 5-10 blad till nu...stora frodiga tuvor i min rabatt!!! Dom är i alla fall glada över att slippa ifrån "nässeldöden" Hoppas att ingen anmäler mig nu......  så att polisen kommer och hämtar mig...  . //Heda Anmälla någon som är vänlig och tar hand om försummade växter, snarare är du värd en eloge Jag frågade ju parkförvaltningen om jag fick ta fröer och fick ett halvt löfte så när jag var i stora staden nästa gång gjorde jag slag i saken och givetvis kom de i bil just som jag hängde mig över en plantering - de skrattade åt mig - vilket sätt!
Tack Ingrid!!  Jag visste väl att vi blomstervänner skulle känna likadant! Så nu kan jag ju lika gärna berätta att på samma ställe såg jag en dag en liten, liten blå blomma nere bland nässelstjälkarna....en Kaukasisk färgätmigej!! Den hade bara två små blad kvar och att den hade överlevt bland meterhöga nässlor var ju fantastiskt!! Den fick genast följa med hem och har nu i alla fall fem blad, till våren tar den nog fart och tackar mig med vackra blå ögon!! Om det inte hade varit för rosenplistern hade jag ju aldrig gått och spejat efter mer och den stackaren hade stått och dött inne bland nässlorna.....  . Fast många tycker nog att - Äh, den där lilla fula! Kostar ju bara 30 spänn i plantskolan! Varje liten planta är ju värd ett bra liv, eller?  Kanske skulle jag starta "Bortglömda blommors vänner" eller "Blommornas Rätt i Samhället"?  //Heda
CITAT (Heda @ 16-10-2008, 19:43)  Tack Ingrid!!  Jag visste väl att vi blomstervänner skulle känna likadant! Om det inte hade varit för rosenplistern hade jag ju aldrig gått och spejat efter mer och den stackaren hade stått och dött inne bland nässlorna.....  . Fast många tycker nog att - Äh, den där lilla fula! Kostar ju bara 30 spänn i plantskolan! Varje liten planta är ju värd ett bra liv, eller?  Kanske skulle jag starta "Bortglömda blommors vänner" eller "Blommornas Rätt i Samhället"?  //Heda Just dom blommorna sm man har lyckats rädda, tycker jag att man glädjs mest över...och där spelar priset på plantskolan ingen roll.. så både BBV och BRS är nog lika bra båda två att starta Ingrid...jag ...öreställde mig dig hängande över staketet just när dom kom och fick mig ett gott skratt jag med, Å andra sidan var det ju bra att dom kom och skrattade, för nu fick du ju bekräftat att dom inte har något emot att du tar lite frön
blomkronan
17-10-2008, 01:24
Jag går mé i er förening oavsätt om det blir BBV och BRS. Jag räddade grannens pelagon gren idag! Krukan hade blåst ner från hennes lilla blomm hylla och en gren hade gått av  Jag tog hand om grenen och grannen kommer ta hand om krukan i morgon... hon hade nog bara kastat grenen! Men nu är den i tryggt förvar...  ps. röstar på BBV...namnet
Lissa------jag uppfatade det inte som att de tar fröer året efter.
Jag tror det är så att vissa sorter med fina fröställningar skall finnas kvar. De är planterade med tanken att de ska vara vackra även höst och vinter.
CITAT (Alba @ 17-10-2008, 18:53)  Lissa------jag uppfatade det inte som att de tar fröer året efter. Alba, jag hänger inte riktigt med i svängen med vad du menar Att inte förstöra vckra fröställningar som man vet ska lysa upp vintern, tycker jag är självklart... Dessutom har jag en känsla av att såna frön inte är riktigt mogna förräns dom antingen har suttit kvar hela vintern, eller innan dom har gått igenom en fågels matsmältningssystem, för vissa frön fungerar ju så...men det är bara en gissning från min sida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|