Oasen
Hej hopp!

Jag har läst här i forumet att det kan vara bra att lägga gamla löv i landet så hinner det förmultna till våren och på så vis får man finare mylla att odla i sedan. Jag har dock haft problem med mjöldagg i år på våra häckar och buskar. Jag har sprayat med såpvatten blandat med bikarbonat (huskur jag läste om i en bok) vilket faktiskt hjälpte. Är det dock dumt att gräva ner dessa blad i landet nu? Jag lyckades minska svampangreppet men fick inte bort det helt och hållet. Om jag gräver ner löven i landet - kommer svampen tillbaka nästa år på mina grönsaker då?

//Oasen
Bassam
Det är bättre om du samla alla bladen och bränna de.
H:Bassam
KURT
Mjöldaggen är oftast ganska art specifik, så den går knappast från buskar/häckar till grönsaker.
Oasen
Jag såg att jag också fått mjöldagg på min nedvissnade sockerärta nu, så det är kanske lika bra att kasta löven och istället gräva ner klippt halm och gräsklipp...

/Oasen
Piccante
Ur svensk flora II kryptogamer (Krok & Almquist 1932);
-Genom nyare undersökningar ha erysiphacé-arterna visat sig bestå av talrika former, vilka knappast förete synliga olikheter men äro strängt bundna till en viss el, några få nära besläktade värdväxter

Erysiphe commúnis angriper ärtväxter, apiacéer (flockblommiga) och ranunkelväxter. Så det verkar osannolikt att mjöldagg sprids från buskar till ärtor utan i så fall har du två olika arter
Fågelvägen
Mjöldryga och mjöldagg är väl inte samma sak?
Har mjöldagg alls något att göra med förmultnade blad/lövkompost?
Tidigare i forumet har man skrivit att mjöldagg speciellt uppstår om försommaren är torr och att det ev. har samband med alltför rikliga kvävegivor.
En del växter verkar inte ens ta större skada av mjöldagg - sibirisk ärtbuske (Caragana) t.ex. kan något år se helt grå ut (speciellt i alltför varm växtzon, läste jag nånstans) utan att skadan upprepas.
Googlade på mjöldagg: Intressant att besprutning med bikarbonat tycks ha prövats av många. Undrar vad som gör att det fungerar.
Piccante
CITAT (Fågelvägen @ 02-10-2008, 19:53) *
Mjöldryga och mjöldagg är väl inte samma sak?
Har mjöldagg alls något att göra med förmultnade blad/lövkompost?
Tidigare i forumet har man skrivit att mjöldagg speciellt uppstår om försommaren är torr och att det ev. har samband med alltför rikliga kvävegivor.
En del växter verkar inte ens ta större skada av mjöldagg - sibirisk ärtbuske (Caragana) t.ex. kan något år se helt grå ut (speciellt i alltför varm växtzon, läste jag nånstans) utan att skadan upprepas.
Googlade på mjöldagg: Intressant att besprutning med bikarbonat tycks ha prövats av många. Undrar vad som gör att det fungerar.

Jag läste en sak och skrev en annan giggle.gif mjöldryga är betydligt otrevligare att ha på sina grönsaker. Sambandet med gamla löv är att svampen kan övervintra och spridas med sporer från gamla infekterade löv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon