Krokodilen
Jag är värsta hönsmamma med min (ganska nyplanterade) magnolia. Köpte fiberduk i helgen för att ha och lägga över om det skulle bli frost innan bladen gulnat och trillat av.

Men som det nöt jag ibland är så trodde jag givetvis inte att det skulle bli frost igår morse. slap.gif (När jag kom hem från surströmmingsmiddag hos mamma sent i måndagskväll gick jag och la mig utan att ha en tanke på att fiberduken skulle behövas redan. Hade antagligen mindre med surströmmingen och mer med nubben att göra. blush.gif )

Frosten låg på grannens gräsmatta på andra sidan vägen. Och på vår gräsmatta på framsidan. Men ingen frost på gräsmattan på baksidan och ingen frost på Betty (magnolian alltså). Kan kanske ha nåt att göra med att gräsmattan på baksidan ligger på en annan nivå, två meter under gräsmattan på framsidan.

Så jag hade verkligen tur. Nu har jag lärt mig läxan och har varit ute och tittat på termometern. Men +6 så Betty klarar sig nog utan duk inatt.

Nå, målet med denna långa historia var egentligen att höra hur noga ni som är mer trädgårdsvana är med frostskydd på växterna? Är ni också hönsmammor? Eller chansar ni vilt?
Wilmer
Jag är inte så hönsig, men heller inte så van angel_not.gif Har fuchsiorna ute i det längsta, men de har faktiskt alltid klarat sig, peppar peppar. Pelargoner som jag är rädd om åker in tidigare. Blåregnet i kruka ställer jag i garaget men rätt så sent på hösten. Dahliorna får frosten ta, sedan åker knölarna ner i källaren. Buskar och träd har jag bara sådant som överlever fram till första vårsolen, DÅ kan jag väva in dem. Mina buskpioner får lite senare en filt på sig mot gnag och sol och tja, där är jag nog lite hönsig rolleyes.gif Jag täcker krukorna på nätterna med fiberduk eller lakan vid risk för frost, men det gäller växter som inte tål minusgrader.
Alexander-VG-zon3
jag hade inte täckt en ''vuxen'' magnolia betty . den behöver frosten för att invintra bra . täcker du den för varje frost som kommer så låter du ju den att vara kvar i höst när det sen väl kommer en kall natt så kan den istället frysa ner alla gröna delar . då den inte vant sig . att över täcka växter är inte bra .

det värsta magnolior vet är att bli chockade av frost . en sänkning av frosten en natt 0c en annan -3c en -5c är vad den vill ha . istället för skydd sedan hård frost .

dock är det en liten planta utan förvedad stam då hade jag istället övervintrat den kallt inne .

plus den tunna vita duken hjälper inte mot frost . helt värdelös dom tunna vita dukarna .

jag Hönsar inte med växter som tål det . ännu mindre med dom som ska tåla zonen man bor i .

här låter jag cannor,dahlior, oxalis övriga lökar och knölar som övervintras inne stå ute i flera frostnätter innan dom tas in .

och allt som är planterat i marken ( även passionsblomma,oliv,palmer,rosmarin,lager,banan,kamelia,fikon,catalpa,gingko,per
sika,kiwi,trumpetranka,blåregn,hibiskus,fuchsia m.f )
får inget skydd även med blad eller om det behövs senare så får dom det när det går under -5c -10c .

dom flesta robusta krukväxter ( utom tropiska ) står ute minst tills det är runt +1c 0c -1dc på nätterna . där ingår pelargon,fuchsior,änglatrumpet,hibiskus,banan,kaktusar,suckulenter,passionsblomm
or,ficus,citrus m.f

jag tror inte att jag hönsar med dom .
Krokodilen
CITAT (flaxss @ 01-10-2008, 23:21) *
jag hade inte täckt en ''vuxen'' magnolia betty . den behöver frosten för att invintra bra . täcker du den för varje frost som kommer så låter du ju den att vara kvar i höst när det sen väl kommer en kall natt så kan den istället frysa ner alla gröna delar . då den inte vant sig . att över täcka växter är inte bra .

det värsta magnolior vet är att bli chockade av frost . en sänkning av frosten en natt 0c en annan -3c en -5c är vad den vill ha . istället för skydd sedan hård frost .....

Då är jag väl för hönsig då?! Men är det inte skadligt om det kommer frost just nu medan bladen fortfarande är gröna? Har ingen tanke på att täcka när magnolian avmognat och bladen fallit av.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Krokodilen @ 02-10-2008, 12:37) *
Då är jag väl för hönsig då?! Men är det inte skadligt om det kommer frost just nu medan bladen fortfarande är gröna? Har ingen tanke på att täcka när magnolian avmognat och bladen fallit av.

bladen kvittar ju , dom ska ändå falla av . bättre att låta den invintra . plus dom första frostnätterna gör ingen stor skada dels är det bara för en korttid dels så är det inte kallt(frost) exakt runt hela trädet/busken .

och skulle ev grönaskott frysa ner så kommer den ändå överleva .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon