Kärra
Hej!
Håller på att bygga ett växthus av gamla fönster och träreglar, som ska vara 15 kvadratmeter och 3 m till taknocken. Hur många vädringsfönster bör man ha då?
Den andra frågan jag har funderat kring är om man kan använda mögelgift i färgen när man målar fönstrena för att slippa ifrån lite av den svarta algbildningen som annars är så vanlig? Vad jag undrar är om det är tillrådligt att ha det just i ett växthus, där man har grönsaker som man ska äta sedan? Kan det sprida sig till växterna?
Tacksam för råd.

Kärra
Piccante
jag tror inte att alger nödvändigtvis tar skada av mögelgift, de är trots allt ganska olika som organismer. Sen är nog gifter avsedda för att spruta på mögel, i färg vet jag inte om det får samma verkan.
el gringo
Gift i växthus rimmar väl lite illa?
Måla med linoljefärg istället, då slipper man mycket av algangreppen, plus att du impregnerar träet samtidigt.
Sen tycker jag att det är snyggare med... smile.gif

Ang vädringsfönstren så har jag för mig att jag läst nåt om att 10% bör vara öppningsbara. Mer gör säkert inget, men kanske ha några manuella då med så man kan ordna tvärdrag om det skulle bli väldigt varmt någon gång!
asaleo
Du kan inte få för många vädringsfönster på ett växthus.
Trädgårdsmästarnas vädringsfönster går på hela längden på båda sidor.

Heta dagar öppnar man dörren också.
Satsa på många vädringsfönster!

Jag målade mitt växthus med vit lasyr eftersom jag fick så mycket flagande färg invändigt efter en vinter utan vädring.
Stäng aldrig ett växthus på vintern eftersom det blir så mycket kondens då.
Arne
Kärra
CITAT (asaleo @ 02-10-2008, 20:46) *
Du kan inte få för många vädringsfönster på ett växthus.
Trädgårdsmästarnas vädringsfönster går på hela längden på båda sidor.

Heta dagar öppnar man dörren också.
Satsa på många vädringsfönster!

Jag målade mitt växthus med vit lasyr eftersom jag fick så mycket flagande färg invändigt efter en vinter utan vädring.
Stäng aldrig ett växthus på vintern eftersom det blir så mycket kondens då.
Arne

Men vad är minimum antal fönster man bör ha? "El Gringo" skrev 10%. Är det 10 % av markytan eller totala takytan?
Vad gäller färgen- har du inte haft problem med algbeläggningar som tränger in i färgen? Vi har haft mycket sådant på stolpar och reglar till altantaket. Efter att fått tvätta/gnugga bort det varje år målade jag det med oljefärg med mögelgift iblandat. Det blev en stor skillnad. Nu har det gått 4-5 år sedan senaste tvätten. Vad jag undrade var om giftet "utsöndras" till växterna i växthuset.

Kärra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon