Full version: Ekollon
Bengt i Särö
Hej.
Var använder man två skottkärror fulla med ekolon till, FÖRSLAG
Hälsningar
Bengt i Särö
KURT
Fåglar och vildsvin och kanske endel andra djur uppskattar det nog.
Grå
KÖR NER DEM TILL MIG!!!

Lyckliga du, jag gick och samlade ekollon en hel helg i september. Själv använder jag dem som prydnad under hösten, lägger dem i fat och skålar men jag läste i en annan tråd att man kan rosta dem och äta dem.
Spara dem i säckar och häng upp dem till ekorrarna i vinter så kanske de låter bli fågelfröna?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men det är väl ingen med trädgård som vill locka vildsvin till sig?????
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2008, 11:05) *
Men det är väl ingen med trädgård som vill locka vildsvin till sig?????

tänkte detsamma - finns ju en gräns för hur mkt djurvän man är......
HelenJ
CITAT (KURT @ 02-10-2008, 06:51) *
Fåglar och vildsvin och kanske endel andra djur uppskattar det nog.

Antar att han menar att man kan kontakta en jägare för att höra var man kan dumpa dem på lämpligt ställe i skogen, förslagsvis nära ett jakttorn...

Edit: stavning
renate
Ägare till grisar uppskatter nog de om du känner någon som har grisar.Eller ta kontakt med en jägare/jaktlag.Att spara de i säckar är ingen bra ide,de möglar.
När jag var barn samlade vi ekollon och sålde till jägare,eller till far som matade grisarna med de.
Huggorm
Sprid ut dom i skogen på platser där det inte finns ek, dessa fina träd är väl värda att spridas så mycket som möjligt
tepa
Hej

Vi har inga ekar på vår gård, men jag vill ha ! För att få lövena, som är bra att sprida runt surjordsväxter. Nu är det ju så att våra grannar har, och små kvistar med blad och ekollon har blåst till vår gård. Skulle vilja ta ett ekollon och gräva ner i marken. Ska jag ha dom i kruka inomhus och plantera ut i vår ? Nån som provat ? Hur mycket ska jag vattna ?

Hälsn Tepa
Huggorm
Ekollon har hög grobarhet, och det räcker nog att du petar ner dom i marken där du vill ha dom. Inte för djupt dock, det räcker att dom ligger under gamla löv eller liknande. Sedan är ekar relativt torketåliga, så är det inte väldigt torrt behöver du inte vattna alls
tepa
Tack, Huggorm. Låter som ett träd helt i min smak. Ska plantera omgående.

Hälsn Tepa
Grå
Hittade en helt fantastiskt behändig sida för min del: Handbok i vardagsekologi
En sorts kalender för insamling av vilda växter.

Där, under november fanns detta tips:
CITAT
Ekollonbröd
Ollonen innehåller alltför mycket garvsyror för att kunna ätas och måste kokas ur i flera vatten tills varken kokvatten eller ollon smakar beskt.
Mal ollonen efter urlakningen.
Ta sedan vilket brödrecept som helst, ersätt det vanliga mjölet med ekollonmjöl upp till hälften.
Tillsätt mer jäst för ekollonmjöl jäser dåligt.
Huggorm
Hade varit intressant att veta hur ekollonbröd blir och hur det smakar
Grå
CITAT (Huggorm @ 08-10-2008, 20:21) *
Hade varit intressant att veta hur ekollonbröd blir och hur det smakar

Tja... nu har mina katter snott nästan alla ekollon som jag samlat ihop, så det blir inget brödbak förrän nästa år, men då kan jag återkomma med en rapport om ingen annan hågad hinner före. tongue.gif
Huggorm
Jag väntar med spänning!

Särskillt som du vill ge svenska folket ett bättre bröd biggrin.gif
Grå
Ja, det har nästan blivit ett kall - jakten på det bästa brödet tongue.gif
Men ärligt talat så kan det ju inte vara helt dumt att blanda i rostade, hackade ekollon i ett vanligt brödrecept heller?
Jag brukar hälla i rågflingor, lin- och solrosfrön och allt möjligt som jag råkar ha i skåpen...
Jag ska nog ta mig en sväng och leta efter fler ekollon och prova en gång iallafall... lär ju inte hitta så mycket så att det är lönt att mala mjöl av det, men några deciliter att hacka ska nog gå.
renate
Jag gör som du Grå,tager vad jag haver.Jag har alltid müsliflingor i mina frukostbullar,russin och olika kärnor.Ekollon har jag inte provat,jag tor det blir besk.Men varför inte prova?här ligger massor i skogen och i min vildträdgård från grannens ek.
Grå
Beskt, jo jag tackar, jag smakade på en "rå" en gång och det gör jag inte igen biggrin.gif
Men om man gör som han skrev i insamlingskalendern kokar ur dem i flera vatten så ska det nog funka.
renate
Koka om de i flera vatten som murklar?nä då får det vara för min del.
Anders Roslagen
Jag åt ett rostat över öppen eld i skogen som smakade gott, ska nog testa igen... Det borde vara enkelt att rosta i ugn.
Grå
Hmmm... försvinner garvsyran enbart vid rostningen?
Anders Roslagen
Ja, det är mitt minne av rostningen, ingen garvsyra, men någon smak av vanilj eller annat oväntat. Våra förfäder åt rostade ekollon, var de självplågande överlevnadskonstnärer eller livsnjutare? Grå, ut och plocka och ge svaret! Gick just ut med ficklampan men det sjudande beståndet av skogsmöss har inte lämnat några ollon kvar under ekarna.
Grå
Var glad du att du har träd att leta under. Här finns bara gran så jag får resa för att plocka mina. Å andra sidan har jag många katter så desto färre möss smile.gif
Anders Roslagen
Men herregud, du bor i södra delen av landet och är tydligen ett offer under den svenska kulturens graninvasion... Res och samla ekollon, men ät inte upp dem, sätt dem!
Grå
CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 22:18) *
Men herregud, du bor i södra delen av landet och är tydligen ett offer under den svenska kulturens graninvasion... Res och samla ekollon, men ät inte upp dem, sätt dem!

Nja, på andra sidan skogen ligger byar som kallas ekesås och ekhult, du förstår säkert varför, men på något sätt verkar inte eken trivas och få ro neråt mina trakter, beror förmodligen på rullstenssluttningarna och den djupa, mjuka mossan. Jag ska flytta till västergötland om något år och där står det många ekar runt gården så det är bara att ha tålamod och vänta smile.gif
Anders Roslagen
Ok, kanske inga självklara ekmarker kanske, jag vet inte. I så fall är det egentligen naturlig skogslindsmark. Men de träden är kanske även de också utrotade av svensk landsbygdskultur? smile.gif (bete och senare skogsplantering)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon