Full version: Åtgång av jord?
magnuspihl
Hej!

Jag ska köpa jord för fem kubikmeter. Hur mycket ska jag beställa? Beställer jag fem kubik är den ju opackad. Sedan beror det ju på om den är torr eller blöt också, eller? Och eftersom jag beställer i ton och inte kubik, blir det ju ännu viktigare att bestämma mängden om jorden är blöt eller torr.

ingrid fuxwall
Förstår inte hur du menar?
Fågelvägen
Svårt att svara allmänt på din fråga. Menade du att du vill veta vad en kubikmeter jord väger? Som du skrev beror det på t.ex. hur mycket vatten den innehåller, men också hur stor del av den som är sand, lera (tungt!), torv, naturgödsel, kompost. Så det är bara företaget du beställer jorden av som kan svara på din fråga, tycker jag.

Jag skulle gissa att du behöver ca 5 ton, ev. mindre. Men eftersom det oftast är transporten som kostar är det väl ingen idé att ta hem i underkant?

Vill du själv kolla läget lite allmänt kan du leta fram firmor som säljer grus och jord i storsäck (som innehåller 1 kubikmeter). De brukar på sina hemsidor berätta ungefär vilken vikt innehållet i en storsäck har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon