jes / københavn
Hej alle

Sidste år fik jeg af en ven nogle dactylorhiza som han havde fået af en bekendt.
Jeg tænkte hvad gør jeg nu med dem og søgte på nettet og fandt ud af at jeg kunne plante dem i ren spagnum i potter på min altan, og de har blomstret fint i år.

Nu har samme ven skrevet til mig at han har en overraskelse til mig når han kommer hjem, nemlig

1 stk. Cypripedium 'Ulla Silkens'
1 stk. Cypripedium calceolus x vit macranthos
1 stk. Cypripedium macranthos var. hotei x tibeticum
1 stk. Cypripedium macranthos var hotei x macranthos
1 stk. Cypripedium macranthos var hotei

HJÆLP hvad gør jeg ved dem ? - jeg har søgt på nettet og fundet nok 30 forskellige måder for hvordan de skal plantes i en have men intet om at ha´ dem i potte, som jeg skal ha da jeg har kun min store altan.
Kan I fortælle mig om jordblanding og om de skal stå vådt eller fugtigt, i skygge halvskygge eller i fuld sol – og har I nogle gode råd I vil dele men en MEGET nybegynder inden for hageorkideer.

På forhånd tusinde tak
venligst
Jes
Alexander-VG-zon3
Cypripedium vill ha kalkrikjord som runt knölarna ska vara väldränerad men nere vid rötterna ska det vara fuktighetshållande jord .

placeras bäst i halvskugga och vill ha mycket fukt under tillväxten och blomningen . under vintern vill den stå torrt då knölarna vilar .

Betty
Hej Jes! Jag har en C. 'Ulla Silken' och en C. reginae i krukor. Under vintern står nergrävda i en kallbänk med sand, med en plastlåda över som skydd mot regn och fukt. Här en länk med professionell information: Länk
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 02-10-2008, 09:12) *
Hej Jes! Jag har en C. 'Ulla Silken' och en C. reginae i krukor. Under vintern står nergrävda i en kallbänk med sand, med en plastlåda över som skydd mot regn och fukt. Här en länk med professionell information: Länk

jaså var inte mitt svar bra smile.gif

Betty
CITAT (flaxss @ 02-10-2008, 10:58) *
jaså var inte mitt svar bra smile.gif

Hehe, jodå - men varken du eller jag är ju några proffs. flirting.gif men det är däremot killarna i länken jag bifogade - där finns massor av mer utförlig information.
jes / københavn
Hej Betty og flaxss

tak for jeres svar, jeg prøver ud fra det i skriver.
Jeg undre mig bare over at man kan finde så mange forskellige former at dyrke Cypripedium på.
Jeg har brugt flere dage på at finde en fellesnævner på dyrkning men stort set alt jeg har fundet er forskelligt.
Går jeg ind på nettet og søger på en næsten hvilke som helst staude, får man et sikkert resultat, f.eks. sandblandet fugtig jord i halvskygge.
Men lige så snart man søger omkring orkideer ja så er den gal, - alle mulige sammmensætninger dukker op indenfor hver enkelt jordboendeorkide, - hvad mon grunden er til det ? - - - - -
Jeg har derfor besluttet at jeg vil prøve at samle "dyrkningstyper" på jordboende orkideer, så hvis I eller andre ligger inde med erfaringer omkring jordboende/hage orkideer så send det til mig og jeg prøver at samle de forskellige måder og når der er kommet nogle stykker vil jeg lægge jeres "opskrifter" på en hjemmeside.

Så har I nogle tips til dyrkning af jordboende orkideer så send dem til mig - alt har interesse.

Igen tak for jeres svar Betty og flaxss - jeg er blevet lidt klogere.
Med venlig hilsen
Jes / københavn blomma.gif
Azur
Bettys länk var väldigt trevlig. Mycket intressanta grejer där.

Nån som vet var man skulle kunna få tag i kemikalierna för att göra odlingssubstrat för orkidéfrön som beskrivs i länken?
Jag skulle gärna vilja föröka Nattviolerna på min tomt som just nu står i frö.
Betty
CITAT (Azur @ 02-10-2008, 17:53) *
Bettys länk var väldigt trevlig. Mycket intressanta grejer där.

Nån som vet var man skulle kunna få tag i kemikalierna för att göra odlingssubstrat för orkidéfrön som beskrivs i länken?
Jag skulle gärna vilja föröka Nattviolerna på min tomt som just nu står i frö.

Jag föreslår att du mailar till Svante Malmgren, hans mailadress finns i länken.
Azur
CITAT (Betty @ 02-10-2008, 19:56) *
Jag föreslår att du mailar till Svante Malmgren, hans mailadress finns i länken.

Japp, så gör jag.

Jag sökte lite på ingredienserna, och det vore enklare om det gick att beställa fördigt medium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon