Full version: X-boll
annette-djurö
Hej!
Köpte en x-boll som blommade vackert och var full av knoppar. Nu har blommorna vissnat ner men fortfarande är det fullt av knopp - SOM INTE SLÅR UT.Vad gör jag för fel. Den står utomhus (som de ju gör på hösten), jag vattnar normalt, men inga blommor. Någon som har ett tips. Bor i zon II-III och det har ju inte direkt varit för kallt ännu.
Christer i Falköping
Tyvärr inte helt ovanligt fenomen. De stressas ju fram för att blomma kraftigt och tidigt. Men låt dem inte torka ut och, om du inte tänker övervintra dem, göd dem lite granna.
Christer.
blomkronan
CITAT (annette-djurö @ 02-10-2008, 09:36) *
Hej!
Köpte en x-boll som blommade vackert och var full av knoppar. Nu har blommorna vissnat ner men fortfarande är det fullt av knopp - SOM INTE SLÅR UT.Vad gör jag för fel. Den står utomhus (som de ju gör på hösten), jag vattnar normalt, men inga blommor. Någon som har ett tips. Bor i zon II-III och det har ju inte direkt varit för kallt ännu.

X-boll? Vad är det? har du någon bild på den? jag googla men fick inte fram någon bild. Låter interessant vad är det för växt?
Lady Hamilton
X-Boll är en förkortning av Chrysantemum (eller hur det stavas shy.gif ) Som växer i krukor och är bollfomade Finns lite överallt på blomsterhandlarna på höstkanten
blomkronan
Nu fick jag napp på googel... Chrysanthemum stavades det.
Dom var fina. Kan man övervintra dom? hur? i rumsvärme eller i kallföråd 5-10 grader mörkt eller ljust???
Jag har lärt mig så mycke under min korta tid på odla. tummenupp.gif har alltid varit intresserad av odling och växter, men kört mitt race! Kastat bort allt på hösten och köpt nytt till våren...(utom mina änglar) Vad jag nu förstått kan man övervintra i stortsätt "ALLT" till och med margarither!! KUL...
Christer i Falköping
De kan övervintras ute i en rabatt om det inte blir allt för kallt på vintern. Täckning är ett måste i högre zoner än 2. Tyvärr blommar de då ganska sent. Den kommer dessutom att ha ett lite annorunda ur´tseende. Ganska så hög med små blommor. Utseendet kan variera beroende på vilka arter som finns i bakgrunden.
Christer.
blomkronan
Jag bor i zon 2 men jag vill inte att dom ska blomma sent... ska jag ta in dom då i vinterförådet? har inga Chrysanthemum idag men kanske kan få plats med någon i vår rolleyes.gif Man blir ju crazy.gif av alla tips här på odla VILL HA ALLT!!!
Jag får skaffa nytt hus med ny större tomt så jag får plats med allt tongue.gif

Men finns det hjärterum så finns det skärterum säger man ju... flirting.gif
Christer i Falköping
För att få en chrysanthemum att blomma krävs kortdagsbehandling i flera veckor. Det betyder att de måste få mörker, totalt mörker, i mer än tolv timmar per dygn. Om du inte är vansinnigt fascinerad av chrysanthemum är det nog väl mycket jobb eftersom de är så billiga numera.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon