Full version: Lite planteringar
Ezereht
Grävde ner några små sticklingar innan frosten kom, tänkte visa.

Vid staketet framför våran uteplats. Är två raubritter, en saksatoon-häggmispel, en Ghislain de Feligondeplanta och i kanten en rosenkvitten (som kanske blir utbytt mot en ros så småningom. Observera gärna stenarna jag fått gräva upp, en del är kvar vid sidan om.

Och på framsidan är det grävt ner två klätterrosor-plantor. Rosa helenae och Venusta Pendula (båda vita).
Ska ge dom klätterstöd till att börja med, men min långtgående plan är att övertyga styrelsen om en rosportal (ganska stor, som en mini-pergola ungefär).

Detalj på helenae.

Detalj V. Pendula

Om dom klarar sig och växer till lite kaske några fler buskar "ryker" för att ge plats.
Thé
En rosportal hade ju blivit urtjusigt!

Har du egen trädgård eller sköter du de allmänna ytorna på något sätt?
Ezereht
Jag är med i rådet som bestämmer hur de gemensamma ytorna ska hanteras, men bostadsrätterna är BoKlok, det innebär att varje hus tar hand om marken till sitt hus. Klipper gräsmattan, rensar ogräs etc. Lite kollektivt sådär är väl tanken. Och i vårat hus har det fungerat ganska bra. Sedan har jag ibland samarbetat med husen bredvid vårat och gjort planteringar emellan. Det är ganska nybyggt (3år) så de flesta är glada att det blir lite lummigare med mer planteringar.

Thé
Jag har sett runt BRF-husen här att det finns vissa som har väldig tjusiga rabatter, där det bor någon som bryr sig. Jag tycker att det måste vara skönt för de som inte är intresserade att få fint kring sig utan att ta ett handtag. Hur funkar det med växterna du köper, står du för dem eller är det föreningen som köper in? Är bara lite nyfiken...
Ezereht
Jag är ganska säker att det som du ser runt deras uteplatser har de bekostat själva. Jag har själv betalt allt jag planterat på gården. Det som ingick vid uteplatsen är aroniabuskar. Brukar vara nått sådant, spirea eller aronia.

Men ut mot grusvägen har vi ett gemensamt projekt att plantera saker för att minska dammandet och få lite avskärmning från bilparkeringen och biltrafiken. De plantorna har Gröngruppen betalat, men via en förfrågan till alla att donera lite pengar till "projektet", styrelsen har också donerat lite (med betoning på lite).
Vi planterade 2/3 i somras och resten blir nästa sommar. Lite planterade vi förra sommaren, då donerade en villaägare i närheten sina ölandstok från en häck dom inte ville ha, och jag fick några Finlands vita ros sticklingar av en bekant. Men inga rosor. Det är bärhäggmispel, havtorn, vinbär etc. (Jag har snikat in en R. glauca på våran gård genom att sonika plantera dit den själv innan vi kom dit blush.gif ).
Karin i Östuna
En rosenportal är ursnyggt vid entrén. Det kommer bli något alldeles speciellt. Bra rosvaä också till portal. Det behövs växtvilliga rosor till portal så att inte bara halva bågen/portalen fylls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon