prybe
Hur bör en gräsmatta lämnas över vintern? Jag var precis på väg att klippa vår, men tänkte att det kanske är bra att den inte är helt nedklippt när frosten och vintern kommer.
Den är nu "halvlång" - det ser inte förskräckligt ut men kunde utan vidare vara kortare. Kanske 6-7 cm.
Även andra tips på höstgöra för gräsmattan emottas tacksamt.

Vi bor i Mälardalen.

/Peter
HelenJ
Det beror lite på vilka grässorter du har, men generellt klipper man den sista gången innan vintern på 2-3 cm högre klipphöjd än vanligt. Gräsmattan får inte vara för lång heller, då kan den drabbas av snömögel och andra otrevligheter.

Gräset slutar växa vid +5 grader, så det kan hända att du får klippa ett par gånger till i höst innan tillväxten har stannat av helt.

Har du mycket löv på gräsmattan kan du strunta i att räfsa dem. Kör istället över dem med gräsklipparen (om du har mulching) så blir det finfin gödning åt gräsmattan. Och du sparar en massa extra jobb! tummenupp.gif
prybe
Hm, grässorter - ingen aning. Men det är med maskrosor, tistlar och mossa i alla fall ;-)
Okej, okej, jag ger väl mig ut och klipper mattan i morgon, då. Attans, jag som hade tänkt se en film...
Nej och ja: vi har inte så fasligt mycket löv på gräsmattan men klipparen har multi-verktyget på så jag kör rakt över.
Sen har jag läst eller hört någonstans att första respektive sista klippningen för säsongen ska man ta med uppsamlare. Anledningen vet jag inte. Har jag hört rätt?

Tack för svaret, förresten!

/Peter
HelenJ
CITAT (prybe @ 02-10-2008, 15:27) *
Sen har jag läst eller hört någonstans att första respektive sista klippningen för säsongen ska man ta med uppsamlare. Anledningen vet jag inte. Har jag hört rätt?

Finns ingen anledning alls. Det du klipper (och mulchar) blir ny gödning åt gräset. Det är väl snarare så att om man inte har mulching som finfördelar klippet är det viktigt att få bort gräsklippet, för att slippa skador på gräset.

Ta gärna för vana att vertikalskära på våren och sedan kanske någon gång till under sommaren. Mulching är perfekt gödning för gräsmattan, men det blir lätt en tät filt som hindrar näring, luft och vatten att komma ner till rötterna. Som en bonus river vertikalskäraren även upp ev mossa. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon