Full version: Anemoner
monasofi
Hej alla denna sorgens dag,

försöker planera framåt så här på kvällskvisten så att det skall kännas lite lättare innan det är dags att sova.
jag undrar om jag skall gräva upp mina anemonlökar som blommat i sommar eller om de skall vara kvar i jorden tills nästa blomning?
Kajsa
Balkansippa, "Anemone blanda " vit eller rosa
olika sorter, white spendlour, blue shades, radar, pink star
Härdig i nästan hela landet om man täcker med löv, jord.

Bukettanemon, "Anemone coronaria"
enkla eller dubbla, de caen, admiral, governor, mount everest osv
i olika färger röd, blå, vit.
Inte härdig, förvara knölarna svalt i torvmull.
Ingo
Hm, kom just hem från en mässa i Amsterdam (jobbrelaterad, inte trädgård) med ett impulsköp...anemone coronaria "Mr Fokker".

Enligt påsen kan man plantera lökarna september-december men helst september och man ska täcka med t.ex. torv mot frost. Men det gäller väl för holländska vintrar. Å andra sidan stod precis samma råd på några botaniska tulpaner som jag köpte där för tre år sen och de lever och frodas utan någon täckning alls.

Men nu blev jag betänksam när jag läste vad du, Kajsa, skrev. Sökte lite på Google och hittade olika råd. En finsk försäljningssajt gav olika råd för olika namnsorter av coronaria, vissa måste tas upp, vissa klarar sig med täckning - men just Mr Fokker fanns inte med. En annan sajt gick inte in på namnsorterna utan sa bara generellt att coronaria bör tas upp men om man glömmer det så kan man kanske ha tur om vintern är antingen mycket snörik eller mycket mild.
Så vad tror Kajsa och andra, vad ska jag gå på när det gäller herr Fokker?
Hannele
monasofi, i zon 5-6 kan det bli tufft för anemoner.
Förvara dom torrt, typ garage.
Plantera dem i kruka inomhus på våren, så hinner dom blomma.
Kajsa
Visst kan man chansa om man bor i Zon 1-2
25 st knölar kostar ca 50 kr så det är väl inte hela världen om
man får köpa nya. Men Coronaria står som icke vinterhärdig
det borde även gälla "Mr Fokker"
Hannele
Ja, väldränerat. Lägg på torra löv innan frosten.
Ingo
Tror inte jag vågar chansa vid närmare eftertanke. Vi bor i zon 3-4 och kan ha rätt långa perioder med minusgrader utan snö. Så det blir att pilla upp mina coronariaknölar - ja, lite pyssel ska det väl vara.

Hannele - förstod inte riktigt vem/vad ditt sista svar syftade på?
Annki
Hej!
Har 100 kvm friland i zon 3. Ibland snö, lika ofta ingen snö. Har aldrig grävt upp mina anemonknölar. Men de små änglarna kommer tillbaka år efter år. Men de står på en förhöjd bädd, som inte översvämmas på våren. Jag har vanliga bukettanemoner, enkla och dubbla.
Alpiner i Halmstad
Annki!
Var glad att Du haft turen att få lökar från lökarnas norra eller höga utbredninsområde.
Din klon har god övervintringsförmåga. Lökar med dessa egenskaper bör spridas norröver.
M.v.h. Bernt
Annki
Oj! Vad kul! Hade inte en aning om att det berodde på detta!! Kanske skulle jag dela med mig till behövande norr över i vår? smile.gif
Ingo
Annki, hur är det med dina bukettanemoner, förökar de sig? Blir det sidoknölar eller så?
(Nej jag tänkte inte tigga, bara nyfiken på vad jag kan förvänta mig av mina...)
Annki
Hej Ingo! Jodå, de blir fler, men de nya är spinkiga och blommar inte alltid. Det kanske tar några år innan blomningen kommer igång? För jag har mycket blast, men inte motsvarande mängd blommor. Dock tillräckligt, för att jag ska vara nöjd.

Du får gärna tigga! Men då får du påminna mig i vår, för i höst klarar inte min rygg av någon form av trädgårdsarbete.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon