Full version: Ringblommefrön
kajsalota
Hej!
Jag har ringblommor som är överblommade nu. Funderar på om det går att ta frön från dom? Hur gör man isf? Ska man ta frö och sedan torka dem?
/Karin
Lady Hamilton
Det går utmärkt att ta frön Plocka bara in dem och låt dem torka i ex. ett kaffefilter. Men när du sår dem till våren är det inte säkert att de blir exakt likadana som moderplantan, beroende om det är F1 hybrider eller inte (de bkir sällan samma) Men helt klart kommer du att få nya vackra plantor när du sår fröna till våren
kajsalota
Vart sitter fröna?
Åsa, mälardalen zon 2
Fröerna sitter där blomman varit de är ganska stora och ser ut som halvmånar, det sitter många fröer i ring där blomman varit, hittar du inga har de redan trillat till backen. Ringblommor självsår sig ganska bra så rensar man bara bort sånt man är säker på är ogräs återkommer de nästa år via nya frösådder.

Närbild på ringblommefröer
ingrid fuxwall
Ringblommor tenderar lätt att bli ett ogräs, att ta över, och detta utan att man sår dem - de självsår sig så otroligt bra.

Trots att jag grävde upp grönsakslandet i våras och till en början rensade bort blommorna kom de tillbaka och sedan kom valpen hem och jag fick annat för mig - mitt grönsakland på ca. 100 kvm var helt gul/orange - bara ringblommor.
Purjlök och både den gula och röda samt en massa annat kvävdes av de gula skönheterna. Nu är 95% av dem borttagna så då kommer det mängder av nya små skott - de ger sig alltså inte giggle.gif

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon