espressoåsol
Odlar majs för första gången. Dom står soligt och får vatten och gödsel. När jag tittar på Kellogspaketet yes.gif så ser man att kolvarna liksom är högst upp på plantan. Ska jag kapa allting ovanför kolvarna så att det ser ut som i amerikanska södern?
*Stintan*
Nej jag har då aldrig sett eller hört talas om att man ska kapa plantorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Hanblomman sitter i toppen och pollinerar honblommorna = kolvarna med tofsen som sticker ut så det låter ju dumt att klippa bort det som pollinerar själva blomman, utan pollinering blir det ju inga kolvar. Det är dock lite sent med majs nu de borde väl vara skördeklara annars är det risk att det inte hinner bli något det ska ju bli minusgrader långt ner i sverige under mån-tis. Det har varit en urusel sommar för majs vi kommer inte att få några klara majskolvar på vårat majsfält på jobbet (men minimajs är ju gott det med rotfl.gif ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon