Thé
För ett år sedan planterade vi ett körsbärsträd, Stella på Colt. Jag tror att vi såg en del gummiflöde redan då, men fattade inte vad det var. Idag när jag tittade hade det gummiflöde på ett par olika grenar och jag har förstått att det orsakas av en bakterie (vi har inte beskurit det), men vad jag inte hittar är uppgifter om hur man ska tänka kring fenomenet?

Är trädet sjukt och kommer att dö? Eller kan det växa (det har växt ca 20 centimeter i sommar) och bli stort trots gummiflödet? Det här med träd tar så vansinnigt lång tid att man vill att det ska bli rätt från början.

Några tankar kring detta?
Bassam
Tyvärr det är svårt med bakterie sjukdom eller virus, om de växter är små det är bättre om man ta bort dem och bränna dem, men om de stora eller man tycker om dem, kan man borta skada område och lägga ättik eller med penicillin över skadad området.
H:Bassam

Jan af Lisö
Thé, du får nog hoppas att Cilla läser din fråga och svarar, vi andra spekulerar mest.

Jag har också en bigarrå (Van) på Colt och den har också lite gummiflöde här och var då och då. Dessutom så står den på det fuktigaste stället i trädgården, sand från Östersjöstrand runt rötterna och lera runtomkring. Inte de bästa betingelserna men den lever sen april 2000 och i år levererade den ca 1/2 liter otroligt goda bär.

Jag tror att zon 2 är på gränsen vad Colt klarar av (borde gå bättre i Skåne) men den borde klara sig vid ordentlig ompyssling. Fattar inte varför man säljer bigarråer på Colt i stockholmstrakten över huvudtaget, att Bauhaus gär det kan man acceptera, men såg dessa även på Zetas. Fördelen med Colt är att träden växer svagt och går att skydda mot fåglar.

Kom ihåg att om du skrär i detta träd, måste du desinfecera verktygen efteråt, annars smittar du dina andra träd...
Thé
Tack Jan. Smittar man även andra sorters fruktträd, som plommon och äpple?
Jan af Lisö
Vet inte hur det är med smittorisken, jag tar det säkra före det osäkra och tvättar sekatören ALLTID mellan mina träd (dem som jag bryr mig om). Har en flaska T-sprit med mig i trädgården vid beskäringsarbete.

Det finns säkert någon här på Forum som kan bättre svar på frågan....
Thé
T-sprit...! Smart! Tack! tummenupp.gif
Alpiner i Halmstad
Gummiflödet kommer på träd som vantrivs, är stressade eller har nedsatt motståndskraft mot smitta. Vi tar bort kådklumparna så snabbt som möjligt. Sitter klumparna kvar kommer barken under att dö på grund av kvävning. Under den döda barken blir sen ett tillhåll för svampar och bakterier. Skadade barkytor skär vi upp och tar bort intill frisk barkyta, Efterhand brukar ny bark valla över den skadade stammen. Grundorsaken är alltså olämplig omgivning, mark, till sorten i fråga.
Thé
Ja, jag har läst att det är ett tecken på vantrivsel, svårt att veta bara varför det vantrivs. Det kanske var för torrt i somras, fast vi vattnade.
*Stintan*
Och kanske för dålig jord där det är planterat. sleep.gif
Cilla
Hej!

Det är inte ovanligt att unga körsbär får gummiflöde. Det är riktigt att gummiflöde är antingen svamp eller en bakterie, men orsaken är stress. Unga körsbär som inte stödvattnas under bladsäsongen (20-50 liter i veckan beroende på mark och storlek) får ofta gummiflöde. Det är den vanligaste orsaken som jag sett. En annan vanlig är att växtbädden grävts för smal (ska vara minst 1,5 meter i vanlig trädgårdsjord). Och en tredje är att hårt beskurna körsbärsträd också får stressymptom.

Gör man något åt orsaken så växer trädet oftast glatt vidare.
Thé
Tack!

Då ser jag två problem: gropen vi grävde blev bara 80x80x80, vilket vi tyckte var rätt stort, och vi vattnade nog inte tillräckligt i somras. Inte 50 liter i veckan, i varje fall.

Då kanske vi ska gräva ut och jordförbättra en större del av marken runt omkring? Jag kan inte tänka mig att rötterna har hunnit så långt än, men man vet ju aldrig. Och nästa sommar ska det vattnas ännu mer, om det nu inte regnar hela tiden.
Cilla
80 i djup är djupt, kolla att marknivån där trädet står inte är lägre än omkringliggande mark. I sådana fall har marken sjunkit ned och trädet står lite blötare än om det stått på kulle från början. Om trädet står lägre skulle jag ha grävt upp det igen och sedan planterat det högre. Körsbär är känsliga för stående vatten och det kan vara en orsak till gummiflödet. Alla träd är mycket känsliga för marknivåer, så endast 5 cm lägre nivå för ett nysatt träd märks ofta på trädets vitalitet. 5cm högre märks också - till det bättre.

Problemet med en grop är inte att den är djup (i vissa marker kan man behöva gräva djupare än så, men i många fall räcker det med någonstans kring 70) utan att bädden är för trång. Vattnet rinner ned i den luckra jorden i bädden och avdunstar inte så som det skulel gjort om bädden varit vidare.

bristen på bredd är inga problem att råda bot på. Det är bara att gräva en vidare cirkel från den man tidigare grävde, och den behöver inte vara djupare än 40 cm. Man behöver sällan lägga på ny jord, det räcker att gräva upp, luckra och lägga tillbaka. Och sedan hålla gräsfritt. Om man behöver jordförbättra i framtiden gör man det på toppen med gödsel, kompost eller genom att så ettåriga växter, t ex gröngödslingsväxter, krasse, ringblomma m fl.
Thé
Tack för den noggranna beskrivningen!

Jag tror inte att det är någon risk att det står för mycket vatten i gropen, vi har sandjord och trädet är planterat på den övre delen av tomten. Om något tror jag att det var för torrt i somras. Jag ska gräva upp 40 cm djupt runt om och vända runt, det låter som en bra idé.

Intressant att höra att 5 cm skillnad i marknivå kan betyda så mycket, vi har ett litet äppelträd på nedre delen av tomten där det är något blötare och lite skuggigare, och det står tyvärr som i en grop. Däremot ser det friskt och piggt ut, så jag vet inte om det är ett problem, egentligen.

Än en gång tack för dina utmärkta råd!
Cilla
Ja ibland blir man inte klok på varför vissa träd verkar trivas! ;-)
Ett träd som lyckats växa till sig lite och som med stam och en bit omkring står i en liten svacka ger visserligen alltid en ökad risk för t ex fruktträdkräfta, men trädet växer själv med rötterna uppåt om det klarar de första åren och därmed försvinner drunkningsrisken. Och en annan sak med fuktiga ställen och fruktträd - det är inte alltid lätt att fatta hur vattnet egentligen beter sig. Där det är stillastående grund- och ibland ytvatten får äppelträd och vissa andra mycket ofta kräfta, medan fuktiga ställen där vattnet rinner undan och förbi är mycket bättre. Ofta är det svårt att tolka hur vattenmassorna rör sig och om de gör det.

Ja det är färunderligt med trädens enorma känslighet för nivåer. Men om man någon gång grävt en större, djup yta ned i marken och haft den öppen under ett år eller mer, så tycker jag mig iallafall fatta aningen mer... Skikten i markerna är mycket olika varandra, ligger i tjocka och tunna lager och det är enorm ordning på hur organiska delar bryts ned och hur de transporteras ned i olika åldrar och hur mineraler gör det. Det är också en fantastisk ordning på hur vattnet rinner olika igenom skikten, och kunde man se syretillgång och annat skulle man nog se en pedantisk ordning där med. Trädens rötter är hårstråtunna i rotsystemets ytterändar, och varje liten rotspets rättar sig efter om den ska växa rakt fram, vänster, höger, upp eller ned. Var finns det bra syre, vätska idag... År efter år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon