Full version: Fikon
olga
Har ett fikon träd vill veta hur jag skall vinterförvara det. Ska jag kkippa det nu eller sätta om det nu eller vänta till våren Tack på förhand. Olga
Alexander-VG-zon3
när du tar in det ( du ska helst ha det ute så det får tappa bladen ute,sedan ta ut den så att den får blad ute ) , du övervintrat det i en temp på 0c +10c , är det över +10c behöver du ge den extra belysning på vintern .

du klipper den på hösten-vintern eller tidig vår . klipper du på våren-försommaren så händer det att den blöder . plantera om den i feb-till maj i en väldräneradjord en blandning som funkar för mina är att man tar plantjord som man blandar upp kogödsel,Algomin eller kalk plus leca eller grus då dom vill ha väldränerad jord .

olga
Tack för ditt tips flaxss Hälsningar. Olga
AnnammA
Jag bor i zon 1-2, och har ett fikon växande utomhus året runt.(Jag vet inte vilken sort.) Läget är nog exceptionellt bra, för fikonet växer i en varm hörna på en uteplats i , omgärdad med plank. Jag har aldrig haft så många mogna fikon, som i år!!! Får se om de omogna hinner mogna till sig innan kylan kommer...
jegi
Har flera nästan mogna fikon och dom är nog helt mogna inom 1 vecka, så det finns nog hopp hos dig också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 03-10-2008, 08:02) *
Jag bor i zon 1-2, och har ett fikon växande utomhus året runt.(Jag vet inte vilken sort.) Läget är nog exceptionellt bra, för fikonet växer i en varm hörna på en uteplats i , omgärdad med plank. Jag har aldrig haft så många mogna fikon, som i år!!! Får se om de omogna hinner mogna till sig innan kylan kommer...

jag tror tyvärr inte att dom hinner mogna . jag har flera ( mer mogna än dina frukter ) på mina buskar som varit gröna nu nästan halva sept och okt utan att hända nåt och det är i ett direkt söderläge med svartmålad vägg plus vindskydd .

det skulle ju bli kallt nu i kristianstads trakten ner till ett få plusgrader ev frost i nord-östra skåne . och fikon frukter i den storleken tål inte frost . plus behövs det högre temp än +10c +15c och soligt för att dina fikon ska bli mogna .
AnnammA
Nä, jag är inte heller säker på att de omogna fikonen kommer att hinna med att mogna... Men jag har ju fått njuta av en hel hoper, som hunnit mogna i sommar, så jag är rätt så nöjd.
Nytagen bild på fikonet:
MariaS
CITAT (AnnammA @ 05-10-2008, 10:17) *
Nä, jag är inte heller säker på att de omogna fikonen kommer att hinna med att mogna... Men jag har ju fått njuta av en hel hoper, som hunnit mogna i sommar, så jag är rätt så nöjd.
Nytagen bild på fikonet:

w00t.gif WOW vilket fikon!

Får nog ge mina lite mer gödning för att komma ikapp giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 05-10-2008, 09:17) *
Nytagen bild på fikonet:

underbart fikon du har tummenupp.gif
AnnammA
CITAT (MariaS @ 05-10-2008, 10:27) *
w00t.gif WOW vilket fikon!

Får nog ge mina lite mer gödning för att komma ikapp giggle.gif

Jo, vår äldsta son, som har fönster där, klagar lite på att den tar lite på hans fönsterljus...Å andra sidan, på sommaren har fikonet ju skuggat av bra...
Faktum är -det har aldrig blivit gödslat -vad ska man gödsla med? Kogödsel, eller?
Alexander-VG-zon3
jag gödslar aldrig mina iför sig , gödslar du för mycket får du på fikon hög tillväxt vilket ger svagare grenar inför vintern tycker jag . plus sätter dom frukt bättre om dom står lite magert och så .

ska du gödsla dom så ge dom en näring som är rik på mineraler och micro och macro ämnen men inte så mycket kväve dom gillar även lite kalk . och det gör du mellan maj till juni . fikon är lite tröga när det gäller att invintra .
AnnammA
Jag var faktiskt ute och mumsade i mig ännu ett fikon igår...Vi får se hur det blir med de återstående gröna omogna -det finns minst ett tjugotal - ...
Alexander-VG-zon3
så trevligt tummenupp.gif här uppe i västragötland i zon3 är det för kallt för att det ska hända nåt även då det igår var soligt och ca +15c .

men är dom så gröna som på din bild tror jag tyvärr inte att dom mognar ( fast jag bara tror av egen erfarenhet , vädret kanske ändrar sig till det bättre då dom som nästan är mogna blir kanske mogna ) . men du ska ju inte misströsta för det ! , nästa år kommer det ju mer .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon