|
Hejsan!
Är ganska ny villägare och är bra på spika o fixa osv,men jaga sork det verkar vara en konst.Så nu alla erfarna sorkjägare där ute kanske kan ge mig lite tips råd.
Först skall jag berätta vad jag har gjort,jag har läst tips här på forumet å testat..
1.hur ser man skillnad på om det är sork håll,eller mullvad (blir inte riktigt klok på detta).
2.Har satt ut fällor och gjort som det står på beskrivnigen,men dom har inte ens varit i närheten av dom och i stället grävt nya håll
3. Provade lökar men vet ej om du funkar,eller funkar delvis,eftersom sorken eller vad det nu är för djur,är bara på en begräsnad yta nere i ett hörn på gräsmatta.
4. Var på Granngården (lantmänen) å frågade en säljare efter lite råd o bra meddel....dom förslog karbid vilket jag inte har provat än.
Och något som hette Bio någotning o luktade för jävligt.
5.Varför gör den nya håll hela tiden,och är aldrig där fällorna är,elller i dom gammla hållen.
Vore tacksamför några bra tips och trix av någon erfaren sork/mullvad jägare
Mvh Max
Gunilla T
02-10-2008, 18:55
Först - håll gräset kortklippt så trivs inte sorkarna.
Kapa bitar av armeringsjärn, ca en halv meter långa och slå ner dem stadigt i marken. Häng en tom flaska av glas på järnet, det skapar vibrationer i marken som sorken inte gillar.
CITAT (Gunilla T @ 02-10-2008, 19:55)  Först - håll gräset kortklippt så trivs inte sorkarna.
Kapa bitar av armeringsjärn, ca en halv meter långa och slå ner dem stadigt i marken. Häng en tom flaska av glas på järnet, det skapar vibrationer i marken som sorken inte gillar. Hej Gunilla Tack för ditt Svar,alla tips är intressanta, //Max
Chamomille
03-10-2008, 07:01
CITAT (Gunilla T @ 02-10-2008, 19:55)  Först - håll gräset kortklippt så trivs inte sorkarna.
Kapa bitar av armeringsjärn, ca en halv meter långa och slå ner dem stadigt i marken. Häng en tom flaska av glas på järnet, det skapar vibrationer i marken som sorken inte gillar. Då undrar jag: Hur kort gräs då? Mina svärföräldrar har en massa hål i gräsmattan överallt (som jag snavar i) och dom har inte långt gräs tycker jag...
Vattensorken har sin utgång vid sidan av jordhögen, mullvaden har sin utgång i mitten på jordhögen, men om det är bara hål så har du ingen nytta av den kunskapen. Det är bara sorken som äter rötter och lökar, mullvaden borde vara köttätare. Det finns massor av tips hur man ska få bort sorkar, men ingen kan garantera resultat.. Jag har nu prövar mixa vitlök och chili till en soppa och spillt ut sörjan i hålen. Ett tips, dra inte in ångorna då du mixar. Hägg stinker så stick ner häggkvistar i marken, svartvinbärsbuskar borde ha samma effekt. Dra en slang från avloppen på en gammal bil, med ordentliga avgaser, ner till sorkgångarna. Har även hört om de som satt dynamit i gångarna. Sorkarna trivs i långt gräs, men det ska nog vara längre än vad det blir i en skött gräsmatta. En duktig katt är guld värd i kampen mot sorkarna. Lycka till.
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 09:56
här är en som har flertal gånger förlorat hela rabatter åt sorken , och här är också en där inget hjälper
kortklippt gräs - hjälper inte - då är dom istället bland perenner,buskar
vitlök,lökar - hjälper inte - skiter dom i
skrämma dom - hjälper inte - kommer tillbaka
vattna ''ut'' dom - hjälper inte - kommer tillbaka
störa dom så mycket det går - hjälper inte - dagen därefter är dom där katter - hjälper men dom hinner inte ta alla här - föds mer än vad katterna tar
flaskor - hjälper inte - dom bygger förbi
illaluktande lukt - hjälper inte - bosätter sig i en annan del av trädgården
har inte provat att gasa dom eller batteri driven sorkskrämma ( tror det kan funka ) .
nu planterar jag allt jag är rädd om i krukor i marken . och dom är verkligen kräsna dom äter det som är mest finast,ovanligaste,exotiska växter dom kan hitta .
CITAT (flaxss @ 03-10-2008, 10:56)  här är en som har flertal gånger förlorat hela rabatter åt sorken , och här är också en där inget hjälper
kortklippt gräs - hjälper inte - då är dom istället bland perenner,buskar
vitlök,lökar - hjälper inte - skiter dom i
skrämma dom - hjälper inte - kommer tillbaka
vattna ''ut'' dom - hjälper inte - kommer tillbaka
störa dom så mycket det går - hjälper inte - dagen därefter är dom där katter - hjälper men dom hinner inte ta alla här - föds mer än vad katterna tar
flaskor - hjälper inte - dom bygger förbi
illaluktande lukt - hjälper inte - bosätter sig i en annan del av trädgården
har inte provat att gasa dom eller batteri driven sorkskrämma ( tror det kan funka ) .
nu planterar jag allt jag är rädd om i krukor i marken . och dom är verkligen kräsna dom äter det som är mest finast,ovanligaste,exotiska växter dom kan hitta . Dynamite verkar var den slutlösliga lösnigen  Nä det har man förståt att vissa medel hjälper hos vissa och andra meddel hjälper inte alls. Men jag pratade med Trädgårdtjänst en stor firma som hjälper komunen med allt in trädgård osv,men även sorkbekämpning,och dom sa att dom bara använder fällor för det funkar bäst. Men det här med fällor är ju lite knepigt,dom verkar mästre på undvika fällor. //Max
Man måste beta fällorna med något som de små "finsmakarna" verkligen gillar. Jag har provat majs men utan större utdelning, jordgubbar gillade de bättre och det resulterat i en (1) sork. Någon här på forumet hade lyckats bra med orange vingum......så prova.
/Anki
flax jag tycker om du kan pröva den och svara efter pröva inte före: blanda: Gips + socker + mjöl, och sätta de på fat som står på sina väg, man ska man inte står negativ bara, flera som lyckas med orangefällor . H:Bassam
Piccante
03-10-2008, 23:11
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 00:05)  flax jag tycker om du kan pröva den och svara efter pröva inte före: blanda: Gips + socker + mjöl, och sätta de på fat som står på sina väg, man ska man inte står negativ bara, flera som lyckas med orangefällor . H:Bassam Är det meningen att sorkarna ska äta den blandningen eller hur verkar det mot sork?
zaaritha
03-10-2008, 23:25
Mullvad skjuter upp jordhögar, äter växter o mask, sniglar.......... Sork gör gångar.
Har man tid och tålamod så går det bra att fånga vattensork med en vanlig råttfälla även utan bete. Man gräver upp en bit av gångens tak och lägger fällan på botten av gången, dröjer inte länge innan sorken inspekterar vem som ställt till oreda i gångarna, stadigt tak på så inte kattor eller andra obehöriga kan ta sig till fällan. Gasning effektiv där det lyckas, går bäst i en brant om man hittar alla utgångar och får dem tilltäppta, gasen tung och söker sig nedåt och fyller gångarna sedan eld på gasen. Bilavgaser svårt att leda in i gångarna för de är sällan belägna bredvid bilen. Har nu kört med sorkgift och de har nu mumsat i sig ca 4kg i höst och fortfarande är alla matkoppar renslickade på morgonen, endast i vedskjulet var det orört men där hade det smakat med råttgift i stället så rätt dyrbara underhyresgäster är de och på våren ser man hur stort svinn det är bland plantorna i regel har de mycket dyrbar smak.
Jag menar att sorken ska äta blandning ( mjöl+ socker + gips ), sen du ska dö. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
04-10-2008, 21:43
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 21:38)  Jag menar att sorken ska äta blandning ( mjöl+ socker + gips ), sen du ska dö. H:Bassam tror inte dom äter det , varför skulle dom vilja äta det ? dom äter växter,rötter,bark,frön inte gips och socker . NEJ jag vill inte att Markus ska dö . men sorken får gärna dö
zaaritha
05-10-2008, 00:06
Egentligen--ska väl alla få leva! Fast; inte fästingar............ Synd att man ej kan flytta sork o mullvad till marker, där de ej gör skada, s a s.
Sorken tycker om den här blandning ( socker+ mjöl+ socker) som prövat mycket på olika stället, jag kan inte fattar( begrip fösrtår) människor som bestämma utan att pröva. Tips: kan man pröva billig praktik saker i stället för att köpa dyra metoder. H: Bassam
Sork röra sig på kvällen och naten, de börja födda bebisar mellan september till april, varja gång födda de mellan 3till 12 barn, det är så viktigt att bekämpa de från september finns olika metoder för att bekämpa sorken: 1 profylax: rensa bra. 2 med fiender djur : hundar – katter – stark fåglar – bakterie och blod|sugare som döda sorkar. 3 biologiska: lägga klister på skiva träd och sätta den mot sorkgångar när sorken ska gå ut Ska fasta sen kommer hans fiender och äter dem. 4 mekanisk: brott sork gångar och blöja marken och flottning marken med vatten – och använda sork fångare. 5 olika kemiska metoder som säljer i marknad. H:Bassam
Här är en nykomling som har sorkproblem,har försökt med alla medel att få bort dom från tomten men utan resultat.Finns det någon kunnig här som har kunskap om hur man utrotar sorkar.
Fällor betade med potatis eller morot brukar rekommenderas - gräv upp en hög så du ser gången, sätt fällan där, och placera en hink, kartong el dyl skydd över (så inte katter, fåglar etc kommer åt fällan). Sorkar är stora, så använd stora råttfällor, små musfällor dödar inte en sork. Jag provade f.ö. jordnötssmör som bete, det funkar väldigt bra mot möss men inte alls mot sork. Det finns sorkgift att köpa, men det verkar vara hårdare reglerat än råttgift, och farligare för övriga djur. Giftet placeras i plaströr (för att skydda andra djur) och läggs ner i en sorkgång. Vanligt råttgift fungerar inte mot sork. Det allra bästa vore egentligen om man kunde få en familj vesslor att bosätta sig i trädgården, men hur man skulle bära sig åt med det vet jag inte. Huggorm är också bra på att äta sork, och ganska lätt att få att bosätta sig i trädgården, men är förstås giftig. Om man bor lantligt kan det vara idé att sätta upp några kattuggleholkar.
CITAT (Azur @ 08-10-2008, 11:56)  Fällor betade med potatis eller morot brukar rekommenderas - gräv upp en hög så du ser gången, sätt fällan där, och placera en hink, kartong el dyl skydd över (så inte katter, fåglar etc kommer åt fällan). Sorkar är stora, så använd stora råttfällor, små musfällor dödar inte en sork. Jag provade f.ö. jordnötssmör som bete, det funkar väldigt bra mot möss men inte alls mot sork. Det finns sorkgift att köpa, men det verkar vara hårdare reglerat än råttgift, och farligare för övriga djur. Giftet placeras i plaströr (för att skydda andra djur) och läggs ner i en sorkgång. Vanligt råttgift fungerar inte mot sork. Det allra bästa vore egentligen om man kunde få en familj vesslor att bosätta sig i trädgården, men hur man skulle bära sig åt med det vet jag inte. Huggorm är också bra på att äta sork, och ganska lätt att få att bosätta sig i trädgården, men är förstås giftig. Om man bor lantligt kan det vara idé att sätta upp några kattuggleholkar. Hej. Angående fällor så har jag provat lite olika varianter,betat med morot men det verkar som sorken känner på sig att det är något skumt utanför hållet.Har grävt en grop precis som du säger och ställt både saxfällor och diverse andra fällor. Men det intressant är när man kommer för kolla fällorna,så har dom grävt upp nytt jord framför fällan.Kan ju vara oxå att jag har fel teknik,men brukar frilägga ungefär 30cm av gången sen lägga fällan. Det jag har lyckats med är att störa den(tror jag) för den gräver inga nya håll utan använder sig av 2st håll hella tiden. Vad tror ni om karbid tänkte prova det som nästa steg? MvH
Miamamma
14-10-2008, 21:50
Jag misstänker mullvad här. Provade medoder: Flaskor nergrävda som ska låta av vinden. Funkade inte! Flaska med något biologiskt som man skulle blötlägga oasis i.Funkade inte! Vindsnurra som garanterade att det skulle bli sork/mullvads rent 15 meter runt omkring. Där vart det högar runt hela snurran. Vatten i gångarna. Jag tror bara dom tyckte det var skönt att bada lite. Batteridriven "pinne" som ger ifrån sig pipande ljud som dom ska avsky.Här har vi en sort som måste vara stendöva för det är fullt med högar runt pinnen. Karbid och vatten. Efter sex burkar á 98kr så la jag ner det också. Färsk koskit utblandat till flytande sörja. Inte bara döv utan total avsaknad av luktsinne. Fällor. Ingen jaktlycka efter två månader. Kan man tända på karbiden istället för att vattna på den? Och i så fall hur mycket för vi vill ju ha huset kvar.
Jag har nu efter två dagars intensiv sorkjakt lyckast fånga 9 sorkar. Jag använder helt vanliga metallråttfällor och gräver ner fällorna i gångarna. Som bett använder jag jordärtskocka som jag skurit sönder. Sen så täcker jag hålet med en skiva och sätter en tung sten ovanför. Det tar ca 5 minuter före sorken kommer och inspekterar vad som finns där... Här så täckte de också över fällorna med jord då jag använde såna plastfällor som ska vara trevligare att tömma. MEN jag lyckas bara fånga en sork på ett åoch samma ställe.  Är det bara en sork på ett revir eller förstår de andra att de ska akta sej för fällorna efter att en sork har lämnat fast. Det går bra att fånga flera sorkar med samma fälla bara jag byter plats. Här så har sorkarna grävt upp 20 cm högar som är över en meter i diameter.  Om det fortsätter såhär så finns det inte mycket kvar av min trädgård till våren.
Många tips att få bukt med sorkarna fick jag när jag läste här.Det blir nog karbid här med värt ett försök åtminstonde
Miamamma
15-10-2008, 21:02
CITAT (Caesar @ 15-10-2008, 20:35)  Många tips att få bukt med sorkarna fick jag när jag läste här.Det blir nog karbid här med värt ett försök åtminstonde Om du tänder på den så meddela hur mycket du tog. Akta fingrarna!(hela dej)
CITAT (cia73 @ 15-10-2008, 09:15)  Jag använder helt vanliga metallråttfällor och gräver ner fällorna i gångarna. Som bett använder jag jordärtskocka som jag skurit sönder. Sen så täcker jag hålet med en skiva och sätter en tung sten ovanför. Det tar ca 5 minuter före sorken kommer och inspekterar vad som finns där... Här så täckte de också över fällorna med jord då jag använde såna plastfällor som ska vara trevligare att tömma. De känner luftdraget och kommer för att täppa till hålet du öppnat. När jag var liten anställde pappa mig att skjuta sork med luftgevär, och jag öppnade då sorkhålet, och satt sen på pass med luftgeväret. Det tog oftast runt en halvtimme innan sorken kom för att fylla igen mynningen med jord, och man var tvungen att sitta helt stilla och vara helt tyst. Effektivt sätt att få sonen att sitta still och vara tyst, men kanske lite väl arbetsintensiv metod för att bekämpa sork. Och missade jag var det kört, den kom aldrig tillbaks till det hålet. Att de fasnar i de klassiska fällorna men gräver över plastfällorna är intressant. Jag har faktiskt märkt att jag aldrig får sork i mina plastfällor, bara i mina träfällor. Kanske luktar plasten illa för sorken? CITAT MEN jag lyckas bara fånga en sork på ett åoch samma ställe.  Är det bara en sork på ett revir eller förstår de andra att de ska akta sej för fällorna efter att en sork har lämnat fast. Det går bra att fånga flera sorkar med samma fälla bara jag byter plats. Vattensorken är revirhävdande, så det finns normalt sett bara en sork i varje individuellt gångsystem. Här finns en hel del väldigt matnyttig information: http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktabla...T089/FVT089.HTMInnan jag läste den hade jag faktiskt inte insett att jag välsignats med både vattensork och åkersork...
Nu har det gått ett tag och någon sork har jag inte lyckas fånga.Här kommer lite funderingar,kan det vara en Mullvad?
Varför tror jag det för varje gång jag sätter ut en fälla i detta xempel en saxfälla,så har sorken/mullvaden aldrig sprungit i den.
Men vad den där i mot gör varje gång är att den skjuter upp en massa gjord framför fällan,så gjorden får fällan till att utlösa....mkt skumt
Även där jag har varit och grävt o satt ut fällor,så antigen så har den skyfflat fram gjord farmför fällan.Eller så har den överget just detta håll.
Jag satte ut en saxfälla grävde in en bit in i gågen, la lite grästuvor och en hink över.När jag kollar fällan då var fällan dränkt i gjord och det var massa gjord i hinken.
Det skuma är att han gräver inte mer än 1-3 högar,och ibland när jag har jämnat ut dom och plattat till dom.Så är det inga högar på ett par dagar,sen kan det dyka upp en hög
blir inte klok på detta,vad är det för djävulsdjur jag ahr i min tomt
Mvh Max
Sorkhögar är ganska platta, bara en eller ett par centimeter höga. Får du fina kon-formade högar är det med stor sannolikhet mullvad.
Ett tips för att hindra att den gräver över fällan är att försöka få ljustätt, så det är mörkt kring fällan. Den känner luftdraget, går mot mynningen tills den ser ljus, och börjar täppa till gången - ser den inget ljus går den rakt i fällan. Dvs trälåda eller plåthink istället för plasthink, kanske?
24dhl30
07-12-2008, 21:47
CITAT (Max79 @ 09-10-2008, 06:47)  Hej.
Angående fällor så har jag provat lite olika varianter,betat med morot men det verkar som sorken känner på sig att det är något skumt utanför hållet.Har grävt en grop precis som du säger och ställt både saxfällor och diverse andra fällor.
Men det intressant är när man kommer för kolla fällorna,så har dom grävt upp nytt jord framför fällan.Kan ju vara oxå att jag har fel teknik,men brukar frilägga ungefär 30cm av gången sen lägga fällan.
Det jag har lyckats med är att störa den(tror jag) för den gräver inga nya håll utan använder sig av 2st håll hella tiden.
Vad tror ni om karbid tänkte prova det som nästa steg?
MvH Hej, Har även hört att det ska vara bra med Karbid, men var kan man få tag på detta. Bor i skåne och undrar om det är någon som vet var man kan få tag på lagom mängd för utrotning av sorkar Mvh/Stin
CITAT (24dhl30 @ 07-12-2008, 22:47)  Hej, Har även hört att det ska vara bra med Karbid, men var kan man få tag på detta. Bor i skåne och undrar om det är någon som vet var man kan få tag på lagom mängd för utrotning av sorkar Mvh/Stin Färghandeln kan ha, men det är inte så vanligt.
Har inte sett spår av sorkarna nugår dom i nån slags dvala på vintern? Har inte heller lyckas få tag på karbid kanske blir att göra ett nytt försök om dom kommer tillbaka i vår.
hobbe 00
11-12-2008, 14:14
Ånej. Åkersorken går ej i dvala! Hos mig är de i fullgång och med att sätta i sig av mina rosor och klematisar  . Satt ut fällor idag. Så få se om de fastnar.. Samt att jag prövade att spruta lite hårspray lite stayling behöver de kanske??  ... Om inte annat får man hoppas på att de får ordentligt med magknip om de äter växter med hårspray på!
GudrunS
12-12-2008, 19:30
Har också problem med vattensork. Slagfällor av plast har fungerat ganska bra förut men nu hjälper varken morötter eller palsternackor (som de påstås vara galna i). Jag har provat tända smällare, snabbt slänga in dem i gången och lägga på en betongplatta. Resultatet är osäkert men jag hoppas att de inte gillar krutlukten alternativt får ont i öronen. Nu har jag sett en annons om en sorkskrämma som heter Sonic Molechaser som ska täcka ett område på 800-1000 m2. Har någon erfarenhet av den? Kan det fungera? Man kanske ska satsa på en katt som har tålamod att sitta och vänta ut sorkarna ...
Spikklubba
26-09-2009, 12:11
Har just varit till Järnhandeln i Båstad (N.P.Nilsson) och köpt en burk karbid (109:-) och nu ska jag testa om mina Mullvadar ger upp invasionsförsöken av min trädgård eller ej. Enligt personalen på Järnhandeln så ska man stoppa rikligt med Karbid i 1a hålet (Det färskaste alltså) samt trampa igen övriga hål så det blir tätt, och sen fylla på ymnigt med VARMT vatten, då ska karbiden bilda vätgas som de små Mullorna inte ska tåla. OBS! Vätgas är mycket brandfarligt, så stå inte och rök när du gör detta, för då kan hela gräsmattan lyfta... Jag håller tummarna och hoppas att detta ska fungera. Har tidigare provat på att använda polisiära metoder, att störa de små odjuren så att de flyttar sin väg, genom att köra över det invaderade området 4-6 gånger om dan med min åkgräsklippare i full fart och lägsta klipphöjd, vilket resulterat i att de åtminstånde inte utökat sina domäner, men ej flyttat heller. Exempel på Mullvadshög: [attachment=42470:IMG_2058...__Sm_ryd.JPG]
Har inga sorkar i trädgården (peppar peppar), men har fångat åkersork med gott resultat i fällor betade med en blanding av äppelbitar, havregryn och solrosfrö. Dock, eftersom de är territoriella, får man ha lite avstånd mellan fällorna. Min pappa lyckades bli av med sork genom att "röka ut" dem. Han satte helt enkelt igång en gammal stinkande och orenad motor, ledde ner avgaserna i gångarna och lät motorn gå ett tag (kommer inte ihåg hur länge, det är nog 25 år sedan  ). Inga sorkar efter det - troligen kolmonoxidförgiftade. Dock kunde man se var gångarna gick eftersom röken läckte upp där gångarna gick nära ytan eller där det fanns hål. Värt att tänka på och undersöka kan vara om det är en hane eller hona man fångar. Honor har mindre revir än hanar och flera honors revir kan ingå i en hanes revir. Honorna föder åtskilliga kullar varje år, och ungarna blir sedan vuxna och könsmogna på några veckor. Detta gör att man med lätthet kan ha 3-4 generationer sorkar hemma i trädgården...... Naturliga predatorer är t.ex. ugglor och rovfåglar, mindre mårddjur (som vesslor och illrar) samt förståss katter och rävar. De flesta djur som äter kött äter sorkar, därav deras snabba förökning. Även om en katt inte kan ta alla sorkar, kan den kanske störa tillräckligt för att sorken ska leta annan bostadsort
Sork gillar inte oljud och starka lukter, sägs det. Det jag har hört och märkt är att störa den så att den inte trivs är det bästa.
Vi bor utmed en åker och de kommer därifrån. Om jag slarvar med gräsklippningen så blir det invasion men om jag klipper ofta så gillar de inte det och tar sig väl tillbaka ut till åkern. Vi köpte ett sådant där sorkspett man stoppar ned i jorden som ska orsaka vibration. som människa ska man inte kunna höra den men det gjorde vi och katterna gillade den inte alls så den fick åka tillbaka till affären. Detta är nog snart tio år sedan så de kanske har utvecklats...
De förra ägarna verkar ha bekämpat sorken med trasiga glasflaskor. Gör INTE det! För oss som nya ägare är det riktigt läbbigt att gräva och så sticker det upp glasbitar i marken. Kul när sonen gräver runt med händerna för att vara duktig och hjälpa mamma med ogräset, liksom.
Sedan är det så att det är sorkår vissa år, andra år märker vi inte av dem alls. I år -peppar-peppar - har det varit lugnt men för några år sedan var det hysteriskt, de grävde gångar och drog med sig min potatis. Hur kul var det...?
Det finns ju en typ av snurror man kan sticka ned i jorden, ser ut som vindpejlar ungefär, och de fungerar väl på samma sätt som med järnspett och glasflaska.
Det finns ju en liten bok som heter typ "Hundra sätt att döda en snigel" - finns det ingen om sork?
Här är en länk till en annan tråd om min sorkbekämpning: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1091091Mitt inlägg är daterat 20-09-2009, 16:19 DÖD ÅT SORKARNA !!
lavendelgården
30-09-2009, 19:07
Underbart att läsa alla inlägg om sork och mullvad. Jag har också provat det mesta och jag får dessutom hjälp hela sommaren av gäster, som lyckats utrota sorkar o annat otyg med allehanda metoder. Bittermandel i gångarna är det ingen som tagit upp - hjälpte ett tag men sen kom dom på att det var enkelt att peta upp dom. Sill - blev ganska dyrt - hjälpte inte alls. Karbid+vatten och sedan snabbt en tändsticka- höll på att rasera växthuset helt. Men dom flyttade ett tag! Just nu har vi invasion av både vattensork och mullvad. Håller med om att det är svårt att flytta bilen till berörda gångar, så den metoden är utesluten. Nå efter en riktig frostnatt - kopplade vi loss gasbomben från grillen. I dag har vi sprutat in gasol i diverse gångar. Om det hjälper eller om det är en ytterligare flopp återkommer jag till! Jag vill inte lyfta upp ännu ett träd som sorkarna gnagt av alla rötter på, ser ut som en vässad blyertspenna. Så håll tummarna....... Åsa www.lavendelgarden.nu
Om man använder karbid + vatten så bildas acetylengas. Det är inte meningen att man skall tända på den, den skall tränga undan syret och kväva sorkar eller mullvadar!
Crazy4Flowers
01-10-2009, 09:28
 haft roligt när jag har läst denna tråd. Fast jag förstår er som är drabbade att ni är förtvivlade, hoppas ni får ihjäl dom. Toppen att ni skriver vad som har fungerat och inte fungerat. Iller, kanske vore något som husdjur? Om dom tar dom vore det nog värt det, fast dom är nog bra busiga, har själv velat prova en som husdjur men aldrig gjort det. Lycka till allihopa, själv har jag bara lite sork men brukar inte ha dom på tomten, hoppas det håller i sig nu när det finns massor med smaskens i rabatterna. Jag brukar vara noga med att ha Allium lite här och där.
lavendelgården
08-10-2009, 22:41
För en månad sedan kunde vi räkna till ca 200 mullvadshögar - för att inte tala om oändliga vattensorksgångar. Vi har verkligen provat allt - så det senaste är att spruta in Gasol i gångarna....Vi har verkligen märkt en viss effekt - men med en trädgård på ca 20 000 kvadratmeter krävs det idoghet och - det finns ju en del annat att göra. Men vi går på i morgon igen och det verkar så hoppfullt att vi nog köper en tub till. Dock - vi vill mana till försiktighet - slangen är försedd med stora "mjukplastkragar"som vi trycker till runt hålet så att man inte ska kunna andas in gasen av misstag. I dag räknade jag in fem mullvadshögar!!!! Åsa www.lavendelgarden.nu
Har hittat en ny grej! Gubben får kissa i hålen  verkar tydligen funka!
Chamomille
09-10-2009, 01:11
CITAT (MariaS @ 09-10-2009, 00:08)  Har hittat en ny grej! Gubben får kissa i hålen  verkar tydligen funka!  Va smart. Och jättegratis!
gladepetter
10-10-2009, 08:51
Sorken är som råttan, mycket försiktig. De låter den svagare äta och sedan låter den bli maten när den svagare avkomman dött. Oljud? Kirsten Jensen på Västra Götaland regionen hävdar att sorken vänjer sig vid oljud med. Kirsten är en person som odlare tar kontakt med för att få hjälp med frågor kring ex ekologisk odling. Just sorkar kan vara ett besvär. Vissa odlare planterar kantnepeta för lukten påminner om katten. Läs denna artikel om sorkar. http://www.sjv.se/download/18.78be32b411dd...nsk+temadag.pdf
zaaritha
10-10-2009, 22:38
Sorkar ser man bara hålen efter---mullvadar vräker upp högar med jord! Sork går att fånga i fällor, värre med mullvad! Katter! är bra!
lavendelgården
11-10-2009, 22:35
Sorkar är en sak - vattensorkar är skitjobbiga - dom äter med förkärlek upp rötterna till älsklingsträden!!!!! Åsa www.lavendelgarden.nu
hej!
Har haft påroblem med mullvad som löstes finfint med elektrisk oväsen-skrämma. Den burrar lite då och då, oregelbundet. Solcellsvarianten var för klen men den som man drog kabel till funkar!!!
Inte en enda hög sedan den installerades.
Detta då i en sommarstuga på landet, så inget annat oljud eller andra omständigheter som kunnat påverka resultatet.
Vet inte om den funkar på sork dock, men mullvaden stack.
GudrunS
25-10-2009, 21:39
Har hört talas om någon som grävt ner dynamitgubbar (alltså inte tänt på) och blivit av med alla sorkar. Sorkarna gillar tydligen inte lukten av krut. Har själv provat att tända på smällare, slänga ner den i sorkgången och snabbt lägga över en betonplatta. Ingen märkbar effekt på sorkarna, dock. Funderar nu på att stoppa ner smällarna UTAN att tända på. Vad tror ni om det? Annars är ju slagfällor betade med morötter väldigt effektiva, åtminstone för just den sorken.
CITAT (GudrunS @ 25-10-2009, 21:39)  Har hört talas om någon som grävt ner dynamitgubbar (alltså inte tänt på) och blivit av med alla sorkar. Sorkarna gillar tydligen inte lukten av krut. Har själv provat att tända på smällare, slänga ner den i sorkgången och snabbt lägga över en betonplatta. Ingen märkbar effekt på sorkarna, dock. Funderar nu på att stoppa ner smällarna UTAN att tända på. Vad tror ni om det? Annars är ju slagfällor betade med morötter väldigt effektiva, åtminstone för just den sorken. Fiiiiin sork
CITAT (GudrunS @ 25-10-2009, 21:39)  Har hört talas om någon som grävt ner dynamitgubbar (alltså inte tänt på) och blivit av med alla sorkar. Sorkarna gillar tydligen inte lukten av krut. Har själv provat att tända på smällare, slänga ner den i sorkgången och snabbt lägga över en betonplatta. Ingen märkbar effekt på sorkarna, dock. Funderar nu på att stoppa ner smällarna UTAN att tända på. Vad tror ni om det? Annars är ju slagfällor betade med morötter väldigt effektiva, åtminstone för just den sorken. Dynamit innehåller nitroglycerin, dina smällare innehåller svartkrut (75 % salpeter, 15 % träkol vanligen från något lövträd samt 10 % svavel.), det har inget med varandra att göra!
CITAT (KURT @ 26-10-2009, 10:22)  Dynamit innehåller nitroglycerin, dina smällare innehåller svartkrut (75 % salpeter, 15 % träkol vanligen från något lövträd samt 10 % svavel.), det har inget med varandra att göra! Om det är nitroglycerinet som sorkarna inte gillar - undrar om det då fungerar med hjärtmedicin som innehåller det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|