tepa
Hejsan

Har just satt tre styck Hyacintlökar i en kruka med vanlig krukväxtjord. På "bruksanvisningen" finns en spade, plantering sept,okt,nov el dec. Blomning i april. Nu gissar jag att man kan plantera och ha i kruka inne och att dom då blommar till jul. Har jag rätt? Det är en Hyacinthus Pink Pearl. Hur mycket ska jag vattna och ska den ha näring ? Den står på köksbordet en dryg halv meter från nordostfönster pga ont om plats i alla fönster.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tveksamt om du kommer att få blommor, hyacintlökar behöver en kylperiod för att blomma, de lökar man köper som julhyacinter för drivning i ex. hyacinthglas för blomning till jul är redan behandlade så de tror att det varit vinter och att våren är på väg. De lökar man köper för att plantera i trädgården brukar inte vara behandlade.
tepa
Äsch, Åsa. Hur lång kylperiod ? Flera månader, väl ? Det hjälper inte att ha dom ute på trappan nu då, och ta in om t.ex en månad?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Ett par månader i kylskåpstemp. brukar behövas (det kan vara något varmare de första veckorna då lökarna rotar sig men inte så varmt som rumsvärme), en månad är för kort tid. Ev. kan du ju ha dem på trappan och slänga över isolerande mattor el. dyl ifall det blir riktigt kallt, då kan du ju ha dem där ett par månader.
tepa
Tack Åsa, då ska jag lägga ut dom nu. Hur kallt är riktigt kallt ? Minus fem ? Hur mycket kan dom tåla ?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på hurpass stor kruka det är lökarna får ju inte frysas, är det små krukor och lite jord går det ju snabbare för minusgraderna att frysa innehållet i krukan än vad det är då det är en stor kruka med mycket jord.
tepa
Aha. Krukan är innermåtten 14 gånger 14 cm. Fyrkantig kruka. Den är 12 cm hög, inte fylld ända upp. Det är väl någon centimeter mylla först, sen löken, sen mylla på. Hur tror du nu ? Minus fem kanske är för mycket ? Har nog ett uppvärmt rum i garaget, 10-12 grader, och ett förråd utan värme. Får väl sätta dit om det blir för kallt.

Hälsn Tepa
hjärtegull
Ofta så är de hyacintlökar man köper i affären nu redan behandlade, så de behöver inte lika lång kylperiod som de annars skulle behövt.

Släng in din kruka i kylskåpet du, och ta ut den någon vecka innan jul så tror jag nog att det kommer gå bra : )
tepa
Hej

Funderat lite på det där med syret i ett kylskåp. Behöver de inte syre ? Iofs kommer det väl in syre när man öppnar dörren, men ändå ? Tror nog dom får stå på trappan tills det blir kallare nätter. Sen i förrådet. Om det inte blir minus 10 grader, DÅ sätter jag dom i kylskåpet. Men hur är det med vatten och näring ? Ingen alls under denna period ? Först sen när jag tar in några veckor före jul ? Ska bli rysligt spännande att se vad det bliva månde. Amaryllislökarna jag satte ifjol blommade till nyår första gången. Andra gången i januari. Gör nog inte så mycket om dom blommar först i januari, huvudsaken att det blir blommor.

Hälsn Tepa
Myosotis
Men om man vill ha dem i hyacintglas då? Hur gör man för att de ska få en kylperiod då? Om man spar hyacintlökar i kylskåpet brukar de bli så fula och skrumpna och ibland mögliga. Jag vill inte att de ska blomma till jul, det passar inte med hyacintdoft till jul alls tycker jag. Jag vill att de ska blomma i typ februari eller så. Tips?
tepa
JIPPII JIPPII HURRAAAA !!!!!

Hej, Tepa här. DET LYCKADES !!!!

Igår hade vi minus två grader här på ön där jag bor, dvs Åland. Sprang till kallförrådet när jag kom hem från jobb, måste ju ta in "bortglömda" Amaryllisen och Hyacintlökarna, vilka jag planterade för snart två månader sen. Har ju ingen värme i kallförrådet. Döm om min förvåning, när jag såg att lite grönt tittade upp i hyacintkrukan, petade lite försiktigt i jorden och hittade två små ljusgrön-vita piggar till. Hyacinterna har grott ! Ser ni tre små ljusa piggar ? Det trodde jag aldrig att jag skylle lyckas med. Snacka om dåligt självförtroende.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Osäker på hur mycket jag ska vattna nu, när hyacintlökarna börjat gro. Kanske bäst med duschflaskan, hur ofta? Tacksam för lite vägledning...

Hälsn Tepa
Bassam
TACK FÖR FRÅGA:
JAG TYCKER ATT SÄGA DU KAN VATTNA SOM VANLIGT MED LITE VATTEN, NÄR NÄSTAN TORKADE JORD, DU KAN sätt finger i jord o känna funkighet i jorden, om din finger kommer ut med lite jord det betyder att de behöver vattna.
H: Bassam
tepa
Tack Bassam. Nu har jag sprutat vatten på dom med sprutflaskan. Jorden var riktigt torr, men hyacint "groddarna" har vuxit. Fyra veckor till julafton, hoppas de hinner...

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu är det alltså dax attt visa er vad jag åstadkommit. Nämligen några Hyacinter !!! Det lyckades alltså !!!!

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon