tvilling77
Vårt hus ligger nära en väg, dessvärre är våra sovrum vända mot denna sidan...nu när mörkret börjar falla så blir ju insynen stor...jag önskar därför plantera en häck till våren! Det jag behöver är en vintergrön häck som klarar norrlandskusten zon5 (6) och som växer fort! Jag kommer nog att köpa större plantor så att man har en bra höjd redan från början!

Problemet är bara det att på baksidan av huset så måste häcken växa upp i en höjd av ca 3 meter men mot framsidan blir detta för högt! Kommer det att se väldigt konstigt ut, med en ojämn häck? Vet inte hur jag ska lösa detta problem riktigt....några förslag på hur man gör en snygg övergång från HÖG häck på baksidan och något lämpligt på framsidan???!!

Snälla, detta driver mig galen.....HJÄLP!
KURT
I zon 5 är det nog främst gran, thuja och idegran som kommer i fråga om den skall vara vintergrön?
tvilling77
Ja jag har tittat på dessa, det lutar nog åt att jag skrotar häckideén och planterar några solitärträd....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon