L.avendel
Hej, jag är lite sent ute på säsongen, men går det inte nu får det bli till våren. Jag försöker få tag i äppelträd Husmodern. Har varit på fyra plantskolor utan framgång. Någon som vet var i Stockholmstrakten man kan hitta det sökta??? Tacksam för alla förslag, Morfar hade ett i trädgården och nu när jag äntligen köpt hus måste jag ha ett!!
Åsa, mälardalen zon 2
Har du frågat i butikerna?? Ofta är såna där specialsorter beställningsvara, Husmodern hör inte till standardsortimentet som butikerna brukar ha hemma.

Annars kanske du kan höra med Ebeplant vilka butiker i Stockholmstrakten som köper äppelträd hos dem (ebeplant odlar upp fruktträd och säljer till butikerna). Ebeplant har Husmoder (som är en tysk äppelsort) härdig till zon 3 pollineras av Filippa, Maglemer, Oranie, Stenbock, Ringstad, enligt deras sortlista på nätet så det borde ju inte vara några problem för deras återförsäljare att få tag på sorten ifall ebeplant nu inte har slut på dem.

http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm
gladepetter
Ett säkert tips är att kontakta någon av våra genbanker när du letar efter mångfalden av våra frukter. Du har ex Bergianska Trädgården som har bla Husmodern. Gå in på www. bergianska.se
KURT
CITAT (gladepetter @ 04-10-2008, 10:59) *
Ett säkert tips är att kontakta någon av våra genbanker när du letar efter mångfalden av våra frukter. Du har ex Bergianska Trädgården som har bla Husmodern. Gå in på www. bergianska.se

Genbankerna säljer väl kanske ympris, men de säljer väl sällan färdiga träd?
gladepetter
Julita genbank säljer både ympris, grundstammar och beställda träd. Är övertygad om att Bergianska kan ordna det med. Jag skall beställa ett träd på Julita nu i december och priset är 250 kr.
Jan af Lisö
Trädgårdshuset i Skarpnäck har Husmoder på sin sortimenlista. Tycker faktiskt det är ett toppenställe om man letar efter frukt och bär. De har ännu inte stängt för vinter !!!
L.avendel
Tack för alla svar!!! Då har jag lite alternativ. Jag börjar i Skarpnäck. Och tack för pollineringstipsen, hade jag inte tänkt på. Då gäller det att bestämma vad träd nr 2 ska bli...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon