kajsalota
Satte vitlök för några veckor sedan - nu har de kommit upp. Det var ju inte tanken...vad ska man göra?
/Karin
Alexander-VG-zon3
det är normalt att dom brukar komma upp nu med blad . vitlök är väldigt härdigt och tål neråt -50c . så bladen kommer inte frysa veck i det första taget .
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta klarar de sig även om man satt dem för tidigt så de skjuter skott, men lite försvagade kan de ju bli nästa år = de kanske blir lite sämre start för dem på våren då de slösat näring ur löken på att skjuta skott som inte hinner samla in speciellt mycket näring innan vintern till löken, själv planerar jag inte vitlök förren i november.
Preussen
att de kommer upp så här tidigt är inte så jättebra. ge dem en rejäl kvävegiva så fort du kan på våren. om du vill läsa mer om vitlöksodling finns det en tråd med bra tips och länksamling.
vitlökstråd
Eva i Västerås
Det går nog bra ändå.
Jag har satt vitlök från början på september till november, och det verkar vara mer vattning och gödning växtsommaren än planteringstid hösten innan som spelar roll.
Ibland har dom börjat växa, ibland inte innan den riktiga vintern kommit.
Det sägs vara optimalt att dom hinner få rötter, men inte blad, men, som flaxx sa, dom är härdiga, tål det mesta.
Jag har också satt på våren, när tjälen överraskat mig, men då har jag fått lite mindre vitlökar, lite senare på sommaren. Men utan har jag inte blivit då heller.
Alexander-VG-zon3
har satt vitlök i aug och ändå fått fin skörd sommaren efter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon