Kärra
Hej, Jag ska bygga ett växthus av gamla fönster. De måste dock renoveras först. Jag har hört någon gång att det finns ett speciellt frässtål man kan använda till att fräsa bort det gamla fönsterkittet med, för att slippa skrapa bort det för hand. Är det någon som känner till detta och som vet vad det heter och var man kan köpa det?
Tacksam för hjälp

Kärra
LasseB
Har inte hört talas om ett frässtål för fönsterkitt Tycker nog att en morakniv duger bra men om kittet sitter så br avarför pilla bort det? Då är det nog viktigare att du stryker på linolja innan du målar och att du målar med en seg linoljefärg som torkar på en vecka eller så
konichiwagirl
Efter att ha tillbringat åtskilliga timmar på att renovera fönstren på vårt 150 år gamla hus...

Linoljekitt är förbaskat hårt. Tar man bort kittet mekaniskt riskerar man att skada glaset. I synnerhet gamla glas är sköra och kan ha en hel del spänningar i sig - jag har lyckats paja fönsterrutor bara genom att borsta bort kittrester med en mjuk borste.

Om det är nödvändigt att glasa ur (för att fönsterbågarna är väldigt torra) är det bättre att använda en kittlampa eller en IR-lampa, för att värma upp kittet så att det går att ta bort ordentligt. Oftast är inte det nödvändigt, utan det räcker med att olja in och kitta om där kittet har fallit bort.
Malin_MeL
CITAT (konichiwagirl @ 25-03-2009, 11:36) *
Om det är nödvändigt att glasa ur (för att fönsterbågarna är väldigt torra) är det bättre att använda en kittlampa eller en IR-lampa, för att värma upp kittet så att det går att ta bort ordentligt. Oftast är inte det nödvändigt, utan det räcker med att olja in och kitta om där kittet har fallit bort.

jag håller oxå på att renovera fönster, både på huset och till växthuset. Men mitt kitt har liksom torkat och lyft ifrån glaset. samtidigt som det sitter fast i träet. Det kittet måste väl bort?
ABCiV
CITAT (konichiwagirl @ 25-03-2009, 11:36) *

Jag håller med! Använd värmelampa, finns att hyra väldigt käcka hos din lokala färghandel för några tior/dygn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon