OlofL
Hej!

Kan någon säga vad detta är för träd och hur jag ska beskära det? Det har växt som attan under sommaren och jag funderar på att ta bort det helt, men vill veta mer innan jag bestämmer mig. Hur som helst så måste det tuktas något innan det tar över grannens terass också. Dessutom växer det en vildros inne i trädet som också tycks ha hur mycket energi som helst...

Tack på förhand,
Olof
Åsa, mälardalen zon 2
Nerverna på bladen och bären tycker jag ser ut som någon slags kornell (Cornus), de flesta korneller brukar man bara gallra på vårvintern (=klippa bort några av de äldsta delarna varje år)
Aqvakul
Det verkar som Olof skulle vilja klippa ner många grenar. En radikal variant vore att radiaklbeskära busken på 20-30 cm höjd. Den lär säkert komma igen. Cornus är seglivade. Även en sådan beskräning bör ske tidigt på våren.
Bassam
man brukar beskära häckar på vårvinter eller under JAS period, skillnaden att om man beskära under vårvinter rötter protestera och ge många grenar.
*Stintan*
Är inte bären som syns nypon? Sen är jag lite tveksam till om det är en kornell. Kan det inte vara en scherzmin?

I vilket fall så är det lämpligast med beskärning på vårvintern.
OlofL
Hej!

*Stintan* har rätt; bären tillhör inte busken utan den vild-/nyponros som växer tillsammans med busken. Ursäkta den falska ledtråden :-), men så är jag en riktig nybörjare när det gäller trädgård.

Jag ser inga bär på busken nu och vi kan inte minnas att det varit några (med reservation för bristande minne) men vi tyckte oss känna igen blommorna från en bild på nätet. Den blommade ganska tidigt, men så står den i ett varmt söderläge i Skåne. Enligt min nätsökning verkar det som att det skulle kunna vara en skogskornell, eftersom den bara tycks ha 4-5 bladnerver per blad. Någon som har några kommentarer till detta?

Det verkar som att det är ganska fritt fram att beskära busken som jag vill, om jag tolkar inläggen rätt. Som jag förstått det får man något mindre tillväxt/skott om man beskär i JAS-månaderna (som Bassam påpekar) vilket borde tyda på att en försiktig beskärning kanske lämpligen bör ske då. En mer brutal beskärning kan jag alltså vänta med till vårvintern (mars i Skåne?). Har jag fattat rätt?

Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon