kajsalota
03-10-2008, 18:43
Vi har en varmkompost, alltså en stor tunna i plast som vi komposterar allt hushållsavfall i. Nu har vi hört att man egentligen borde ha två för att kunna låta en del vila och efterkompostera. Som det är nu fyller vi ju bara på med avfall hela tiden. Någon som har något tips på hur man kan göra? Kan man ex efterkompostera i säckar? Kan man lägga något täcke över det som nu är i och sedan fylla på med mer?
Ja, tips tas gärna emot!
Fågelvägen
03-10-2008, 19:00
Att ha 2 varmkompostbehållare låter som en dyr lösning, men säkert lite snabbare än vår metod:
Vi tar ut det understa, halvfärdiga materialet ur varmkomposten och lägger det i en lövkompost. Det gör vi ungefär var tredje-fjärde månad, oftare på sommaren. Det blir alltså varvtals löv, hushållsavfall och ibland obrunnen hästgödsel.
Lövkomposten är en enkel gles trälåda med 2 fack, sammanlagt ca 1x2 m och ca 1,20 m hög. Trots att det mest är eklöv (svårsmälta!) med mängder av små ekpinnar och ekollon blir det fin kompost på mindre än 1 år. Ekpinnarna, äggskal och enstaka kycklingben kan man hitta i den färdiga komposten, men vi använder den oftast som den är, osiktad.
Eva 33c
04-10-2008, 16:52
Det beror ju lite på hur stor behållare man har och hur mycket matrial man prodcucerar också. Vi har haft en behållare under de flesta år som jag tömt en gång per år. Då tar jag av det översta som blir grunden till en ny kompost ( jag har en tunna av den modellen att man liksom bygger om den vid tömning, det som var lock blir botten sas) och sen tar jag rätt på det som är klart och lägger det i växthuset. Men om behållaren blir full fort kanske inte ens det i botten är riktigt klart än. Och då kan man antingen göra som Fågelvägen eller ha en tunna till. För nåt år sedan skaffade jag ändå en tunna till. Eftersom det inte händer så mycket i komposten (nedbrytninge går långsamt) på vintern så belv min tunna rätt full innan det började bli varmt på vårkanten igen. Så nu startar jafg en ny komposten på sena hösten som jag fyller på under vintern och sedan nästa sommar. Det gäller att hitta nån modell man trivs med själv.
Jag gjorde som "Eva 33C"....växte ur min "hot pot". Sonderade marknaden och fastnade för Stiga Kitchen - förvisso en relativt dyr kompost men med lite kontakter fick jag en relativt billigt. Hushållsavfallet komposterar jag i Stigan och trädgårdsavfallet i HotPoten. Stigan matar man underifrån och tömmer ur uppifrån vilket är kanonbra och blir totalt luktfri. Min erfarenhet är dock att den snabbt blir torr och måste vattnas då och då under sommaren. HotPoten matar man uppifrån och den är betydligt knöligare att vända runt kompostmaterialet i. Jag tycker väggarna lätt går i sär och allt rasar ihop.. därför får den vila hela senhösten och vintern - fyller inte på då alls förrän i april då förra årets material blivit till jord och reda att tömmas. Stigans komposterade material kan man ta av nästa hela året då den är lätt-tillgänglig ovanifrån. Mitt i värsta vintern med minusgrader får den vara i fred för tömning. Stigan är isolerad med ordentliga frigolitblock som monteras när kylan är på väg. HotPoten är oisolerad och fryser till en klump och väntar på tining till våren.
Rekommenderar varmt två komposter.
Hej!
Funkar bra för oss med två kompostbehållare, egenhändigt gjorda av plasttunnor med lock som vi fått av en bonde. Gjort hål i botten och har frigolit runt som isolerar lite på vintern. När den ena är full får den stå tills den är färdig och då brukar den andra vara full. Det mesta blir bra jord på ett år.
Det borde gå att få tag i såna tunnor även utan att känna någon bonde, blå eller gröna tunnor med svart lock har jag sett utanför skrotupplag, verkstaden jag lämnar in bilen och andra ställen.
Hälsningar Inglan
kajsalota
27-10-2008, 20:00
Man kan inte bara häva ner komposten i svarta plastpåsar eller andra behållare nu över vintern och tidig vår för att sen lägga ut det i landen till senvåren?
Eva 33c
03-11-2008, 23:55
Om komposten i stort sett är färdig och du bara vill göra plats i ditt komposteringskärl går det naturligtvis bra att lägga det i plastsäckar eller bara i en hög på backen och sedan använda det i vår. Under vintern sker nästan ingenting i komposten när det väl blir kallt . Men frampå vårkanten brukar det hela komma igång igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.