Full version: Trovärdiga annonser?
CillaM
Satt o kollade annonser och hittade dessa annonser. Tycker inte försäljaren verkar seriös på något vis. Är det bara jag som får dessa dåliga vibbar när jag läser dom?

annonser
zaaritha
Lite märkligt............
DragonLady
Nä du är inte den enda.. giggle.gif

Kan man inte språket så skall man nog avstå från att skriva en annons och överlåta det på någon som kan, iaf. om man vill ha sålt valparna, om man nu HAR valpar.....
Whiskuchi
Hon har använt en översättningstjänst, då blir språket sådär... märkligt. "Triple registrerade och veterinär hälsa kontrolleras. 1:a skjuten och worming." När Google translate inte vet vad den ska översätta till sätter den helt sonika in det ursprungliga ordet istället. Hon kan mycket väl vara seriös men dålig på svenska.

Tillägg: Dock tycker jag antalet valpar och kullar känns lite valpfabrik
Tillägg igen: "de cKc registrerade," - CKC står för Canadian Kennel Club. Nu börjar jag misstänka att hon kör annonserna genom en översättningstjänst och annonserar lite varstans...
Myosotis
Låter som smuggelhundar mad.gif
Anic
CITAT (Whiskuchi @ 04-10-2008, 09:25) *
Hon har använt en översättningstjänst, då blir språket sådär... märkligt. "Triple registrerade och veterinär hälsa kontrolleras. 1:a skjuten och worming." När Google translate inte vet vad den ska översätta till sätter den helt sonika in det ursprungliga ordet istället. Hon kan mycket väl vara seriös men dålig på svenska.

Jag har sett en del såna skumma annonser med katter, som jag inte förtått mig på innan, men nu fattar jag avrför det trås så konstigt. Även om jag nu undrar varför de satt ut annonserna på det sättet, bor de i sverige borde det vara lämpligare att be en vän skriva eller så. Tycker de annonserna är konstiga och skumma, framföralt annonsen jag såg med katten de ville få bort gratis.
pejori
Tycker också att jag får taskiga vibbar av anonnserna nono.gif
Kollar man hennes övriga annonser, så är det skumt över lag.
Och att hon bor på olika ställen beroende på annons...Stockholm nynäshamn, sorunda, uppsala och haninge....Nä, det är skumt.

Hittade en likvärdig annons på bortskänkes, med en dam som skulle omplasera en chiuaua då hon skulle till gambia.... slap.gif
"bara" 2500 ville hon ha.
Efter kontroll, visade det sig att hon sålde den till alla som svarade.
bara man betalade frakten med flyg duh.gif
Efter anmälan till ledningen togs alla annonser som hon hade bort. rtfm.gif
Gertie
Vad tycker ni om de här?
http://www.blocket.se/vi/18403530.htm?ca=23_15_s
http://www.blocket.se/vi/18403520.htm?ca=23_15_s
Annonsörerna finns på exakt samma adress, enligt kartorna, men har olika telefonnummer.
"Amazone" är stavat på samma sätt i annonserna, och det ena fotot är MITT. (Inlagt här på "Odla".) thumbdown.gif ranting.gif rtfm.gif
Aqvakul
Köper man djur på nätet? unsure.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2008, 08:44) *
Köper man djur på nätet? unsure.gif

Oja...det är som vilken annons som helst. tummenupp.gif
Man åker sedan och besöker djuret och köper om tycke uppstår.

MEN aldrig om man skall betala i förskott och djuret sedan skickas!!!!!!
Då är det oseriöst så det skriker om det. ranting.gif

Gertie...tycker du skal anmäla annonserna och påtala om bildstölden... rtfm.gif
Myosotis
CITAT (Gertie @ 05-10-2008, 08:35) *
Vad tycker ni om de här?
http://www.blocket.se/vi/18403530.htm?ca=23_15_s
http://www.blocket.se/vi/18403520.htm?ca=23_15_s
Annonsörerna finns på exakt samma adress, enligt kartorna, men har olika telefonnummer.
"Amazone" är stavat på samma sätt i annonserna, och det ena fotot är MITT. (Inlagt här på "Odla".) thumbdown.gif ranting.gif rtfm.gif

Det där måste du anmäla!!!!!!! ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Gertie
Har anmält på "Blocket" nu, och väntar spänt på vad som kommer att hända.
Myosotis
tummenupp.gif Berätta för oss sen!
Gertie
Det ska jag göra.
Men vad kan hända mer än att bilden plockas bort?
Anic
Blocket är ju en betalannons sidan, det går väl att ta reda på vem som lagt ut annonsen eller vem som betalat. Du kan ju om du vill anmäla personen, även om det troligen är mer besvär än vad det är värt, jag vet inte.

Blocket kanske spärrar den personen?
Ammoura
Ingen seriös människa köper väl ett djur man inte träffat? Kanske är hårt men då tycker jag man får skylla sig själv om man blir lurad på pengar. Djuren förtjänar mer engagemang än så.

Går det att registrera smuggelhundar i jordbruksverket/svenska kennelklubben? Menar hur man kan vara säker på att hunden inte är det? Sjukt att det ska bli på det sättet. Vågar inte ens stanna vid minsta lilla kiosk och lämna hunden utanför...

http://www.blocket.se/vi/18312578.htm?ca=16_s&last=1
Där är en kennel att passa sig för. Dom har varit aktuella ang ögonsjukdomen PRA och då hävdade dom i sina annonser att troligen dom flesta kineser är smittade.. som om det är någon ursäkt för att avla vidare på känt sjuka hundar? Deras första kull lämnade dom ut när valparna var 7 veckor, 100% medvetet men när det uppmärksammades sa hon att hon inte hade någon aniiing och att hon måste räknat fel. Enligt någon efterforskning jag gjorde för länge sen så uppfattade jag det som om dom tagit 2 kullar på ett år på sin tik. Kull efter kull kommer trots att dom har annonser på sina hundar tills dom är 4-5 månader gamla för att dom inte blir av med dom. Jag köpte själv en hund från dom och hon satt själv och berättade om hur mycket pengar hon tjänade på den stora kullen och anledningen att dom lämnades ut när dom var 7 veckor var att familjen skulle åka utomlands. Jag var alltså en av dom som gick på niten att köpa hund i deras första kull.. Han blev dock aldrig någon lugn och trygg hund (som hon skriver att hennes hundar blir) så han fick flytta ut till en barnfamilj på landet. Och nej jag borde aldrig köpt honom men jag var 19 år, oerfaren och kär i den söta valpen och blundade för alla brister..
Sprid gärna deras namn så dom förhoppningsvis längre fram blir tvungna att sluta.
Gertie
CITAT (Gertie @ 05-10-2008, 18:40) *
Det ska jag göra.
Men vad kan hända mer än att bilden plockas bort?

Ena annonsen är bortplockad nu, men den med MITT foto ligger kvar.
Har inte hört något alls från någon ansvarig på "Blocket".
Anki på Öland
CITAT (Gertie @ 06-10-2008, 11:03) *
Ena annonsen är bortplockad nu, men den med MITT foto ligger kvar.
Har inte hört något alls från någon ansvarig på "Blocket".

Skicka en räkning direkt på mailen till den som lagt ut annonsen på 5.000:- för användande av din bild - det är visst gängse pris annonsbyråer tar för utlåning av bild!!
Anki
Whiskuchi
CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2008, 17:12) *
Skicka en räkning direkt på mailen till den som lagt ut annonsen på 5.000:- för användande av din bild - det är visst gängse pris annonsbyråer tar för utlåning av bild!!
Anki

eller skicka en pappersfaktura, telefonnumret står ju i annonsen och är listat på hitta.se wink.gif
Gertie
CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2008, 17:12)
Anki

CITAT (Whiskuchi @ 06-10-2008, 17:46) *
eller skicka en pappersfaktura, telefonnumret står ju i annonsen och är listat på hitta.se wink.gif

Är lite rädd för att lämna ut kontonummer eller namn och adress.
Det är ju inga ärliga människor man har att göra med.
Man lär väl ändå inte få några pengar.....

Har fått mail från "Blocket" där man beklagar det inträffade, och ber mig att bekräfta att
rättigheterna till bilden tillhör mig genom att skicka in en kopia av originalbilden eller skicka
länken till den plats där bilden är publicerad på nätet. (Odla.nu).
Har gjort både/och, men annonsen är fortfarande kvar.
Myosotis
vad konstigt att de inte plockar bort den!

Finns det inget annat sätt än att lämna ut sitt kontonummer?
Gertie
Annonsen togs bort strax efter mitt senaste inlägg här.

Vet inte hur jag skulle kunna skicka faktura på "fotolån"
utan att lämna ut mitt kontonummer.
Jag kan inte tänka mig att "Blocket" ställer upp och hjälper till.
Enklast att strunta i alltihop.
Myosotis
trostar.gif Jag förstår dig. Dåligt av blocket. Men det hade varit rätt åt dem som gjorde annonsen om de hade fått betala tycker jag!
Whiskuchi
CITAT (Gertie @ 08-10-2008, 10:42) *
Vet inte hur jag skulle kunna skicka faktura på "fotolån"
utan att lämna ut mitt kontonummer.

Du skulle kunna skapa ett nytt konto bara för denna situationen? Ett tomt konto är väl ingen fara att lämna ut numret till?
Miro
CITAT (Ammoura @ 06-10-2008, 09:00) *
Ingen seriös människa köper väl ett djur man inte träffat? .

håller med! framför allt skulle jag inte lita på någon som inte insisterade på att träffa mig (eller liknande) innan jag köpte han/hennes djur. Känner man ansvar för sina djur kollar man väl upp vem som tar hand om dem lite...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon