|
blomkronan
03-10-2008, 23:01
Almagam innehåller kvicksilver! När jag växte upp ville tandläkaren fylla i alla hål dom såg även dom små... Idag säger man att dom växer i hop själva med behandling av flortabletter. Man lagar inte i onödan... Har du märkt att du mår dårligt av almagamet? eller hört någon som gör det? Jag känner ganska ofta en metallisk smak i munen, får för mig att det är alla lagningar jag känner smaken av jag borstar tänderna ibland flera ggr om dan för att få bort smaken... Funderar på att gå till tandläkaren och be dom ta bort mina gamla lagningar och sätta dit det "nya" vad det nu heter. Problemet är att det kommer kosta en slant. Samt att jag har hört att det inte är lika hålbart... måste byta ut det oxå efter en tid. Någon som har gjort det?
Sussie F-Flower
03-10-2008, 23:55
När jag var 10 år så hade jag nog lagat alla mina tänder, förutom framtänderna, (6 uppe, 6 nere) med amalgam. Nästan alla mina hål kom under dessa år. Därefter har jag bara haft något enstaka hål. Mina föräldrar tjatade aldrig på att jag skulle borsta tänderna så det var väl inte så konstigt... Det var för att jag skulle få tandställning som jag blev tvungen att kunna borsta ordentligt, som blev det avgörande.
För tolv år sedan halkade jag i nerförsbacken till jordkällaren där jag skulle hämta potatis. Det hade regnat och gräset var blött. Min son som var 2,5 år följde med mig och jag skulle parera honom för alla brännässlor på vägen. Jag halkade och båda mina ben flög rätt upp i luften och jag landade på rumpan och slog ihop käkarna så hårt i landningen att tre kindtänder slogs sönder rejält. Dagen efter fick jag en akuttid hos min tandläkare som ersatte de trasiga tänderna inklusive lagningarna med porslinsfyllningar. Kostade då ca 5000 per tand men blev billigare ju fler tänder man gjorde. En process som tog ett par månader.
Min olycksfallsförsäkring täckte alla kostnader, hamnade på ca 13000 kronor för detta. Då tipsade min tandläkare om att jag kunde fortsätta att plocka bort allt amalgam från restrerande tänder då jag fick avräkna de 13000 i "högkostnadsskyddet" och hade möjlighet att kunna göra resten nästan gratis. Jag antog erbjudandet och rev ut allt amalgam ur mina tänder. En fundering som jag hade haft en lång tid innan pga mycket spänningshuvudvärk men som jag inte fattat beslut i, pga kostnaden. Två visdomständer med pyttelite amalgam lämnades orörd och jag har fortfarande kvar den amalgamen. Dom stora fyllningarna ersattes med porslin medan de små ersattes av plast. Det var 5 års garanti på porslinet, men de sitter än idag... så även plastfyllningarna. Inga problem!
Kände precis som dig en metallsmak tidigare. Kan känna den någon gång per år nu också men inte alls som förr. Huvudvärken blev också bättre. Mycket bättre!
Summa summarum så gick det hela på totalt nästan 30 000 kronor (-DÅ!!!) varav jag betalade ur egen ficka kanske 1000 kr. Minns inte så exakt men lite var det i alla fall... Allting tog ungefär ett halvår men jag är SÅÅÅ glad att jag gjorde det. Än idag får jag beröm varje gång jag kommer till tandläkaren över vad "fina" tänder jag har.
Jag tycker att amalgamet ska bort om det går... Är det inte bevisat "vetenskapligt" att det tas upp i kroppen och att det kan få negativa konsekvenser? Har för mig det... Komplikationer ska man nog undvika om man kan...
blomkronan
04-10-2008, 10:15
Hej Sussie Vilken tur i oturen du hade. Jag ska till tadläkaren nu jag ska be om ett kostadsförslag  kommer nog inte kunna ta mig råd att göra alla tänder nu man får ta några per år... Huvudverk har jag aldrig förknippat med almagamet, jag tror jag får min huvudverk av andra orsaker, för lite vätska på sommaren, för lite sömn ibland, och en och annan fest ibland Någon mer som har erfarenheter?? andra problem pga almagam??
Jag rensade munnen från amalgam för några år sedan. Jag la märke till att varje gång tandläkaren hade borrat bort en amalgamfyllning så blev jag sjuk. Huvudvärk, frossa och feber. Vet inte om det hade med amalgamet att göra, men det hände många gånger.
Jag har hela truten full av amalgam, hade jättemycket hål när jag var liten, men jag har inte funderat så mycket över om det är amalgamet det beror på när man får huvudvärk eller mår dåligt eller andra jämna plågor gör sig påminnda. Det finns säkert symptom som kan härledas till amalgamet, men jag ids inte ta reda på det för jag vet ju med mig själv att det egentligen bor en liten hypokondriker inom mig som bara längtar efter att få komma ut så fort jag öppnar "Hemmets Läkarbok"...
Aqvakul
05-10-2008, 09:39
CITAT (Grå @ 05-10-2008, 10:23)  Jag har hela truten full av amalgam, hade jättemycket hål när jag var liten, men jag har inte funderat så mycket över om det är amalgamet det beror på när man får huvudvärk eller mår dåligt eller andra jämna plågor gör sig påminnda. Det finns säkert symptom som kan härledas till amalgamet, men jag ids inte ta reda på det för jag vet ju med mig själv att det egentligen bor en liten hypokondriker inom mig som bara längtar efter att få komma ut så fort jag öppnar "Hemmets Läkarbok"... Känner igen mig!
Farbror Blå
05-10-2008, 15:01
Tycker det jobbigaste är när jag får in finskspråkiga programen på p4 lokalsändningar=(
Biggan_
05-10-2008, 15:06
CITAT (Farbror Blå @ 05-10-2008, 16:01)  Tycker det jobbigaste är när jag får in finskspråkiga programen på p4 lokalsändningar=(
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-10-2008, 15:21
CITAT (NIKEN @ 04-10-2008, 12:55)  Jag rensade munnen från amalgam för några år sedan. Jag la märke till att varje gång tandläkaren hade borrat bort en amalgamfyllning så blev jag sjuk. Huvudvärk, frossa och feber. Vet inte om det hade med amalgamet att göra, men det hände många gånger. Jag känner några som alltid blev sjuk när dom tog bort en amalgamfyllning. Har en väninna som är så amalgamförgiftat att jag inte skulle tro på det om någon bara berättade det för mig. Hon fick till slut ta bort alla tänder för att det även gick ner i benet och hon fick s.a.s. benröta. Jag trodde från början inte på det med amalgam, men när jag såg hur dåligt människor kan bli p.g.a. detta så tänkte jag om. Elisabeth
ängsvädd
05-10-2008, 19:53
Jag tog bort min sista amalgamfyllning för 20 år sen, ville egentligen ha porslin men det blev plast. Hittills har de hållt. Guld är ingen bra kombination med amalgam eftersom det är ädlare än bly, kvicksilver och *minns inte det tredje ämnet som amalgam består av* så att det fäller ut de oädlare metallerna.
Jag hade en del nervryckningar då när jag hade amalgam som nu är borta, vet inte om de hade med amalgamet att göra.
För mig är det så självklart att inte ha bly och kvicksilver i munnen med tanke på hälsoriskerna. Däremot är jag osäker på vilket ersättningsmaterial som är bäst.
Jag har hört att det är bra att dricka lite alkohol inför varje utbyte av amalgamplomb eftersom alkoholen lättare driver ut kvicksilvret nur kroppen, antagligen de ångor man andas in när tandläkaren tar bort amalgamet.
blomkronan
05-10-2008, 20:01
CITAT (Farbror Blå @ 05-10-2008, 16:01)  Tycker det jobbigaste är när jag får in finskspråkiga programen på p4 lokalsändningar=(  jag gillar när folk har humor...
blomkronan
05-10-2008, 20:18
Att man blir sjuk när man tar bort almagamlagningar har jag aldrig hört förut!?
Jag har haft problem att minnas saker, tror det kan bero på almagamet ???? Jag hade som liten "inlärningssvårigheter", min lärare sa att jag var ordblind, idag är man dysletriker. Jag har inte inlärningssvårigheter i dag, jag är kunskaps törstig, jag läser aldrig böcker så som romaner och deckare, jag läser bara fakta böcker. Jag använder internet för att ta reda på saker dagligen.
Vad tror ni kan minnet bli skadat av almagam?
Läste någonstans att man kommit fram till att alzhaimers kan komma av aluminium, dom äldre lagade sin mat i aluminiumkastruller...
Amalgamfyllningar är sällan till problem när det sitter i munnen, finns självklart undantag med slemmhinneförändringar och liknande.
Farligast med en amalggamfyllning är när man gör den och när man tar bort den, ja man kan bli sjuk när man tar bort den. När man slipar bort den frigörs metallerna och även om man suger sväljer patienten en del endå.
En amalgamfyllning är mkt mer slitstark än composit (plast) och har betydligt längre livstid, det är vanligare att den spricker när/om den går sönder, medan compositfyllnningar slits sönder och har mycket kortare livstid.
Du ska inte ha både guld och amalgan i munnen, som MimmiH säger.
Tänka på att tandvård priserna har ändrats från i år och man kan inte jämnföra med hur det var innan, reglerna för ersättning från försäkringskassan är andra nu.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-10-2008, 20:41
CITAT (Anic @ 05-10-2008, 21:32)  Amalgamfyllningar är sällan till problem när det sitter i munnen, finns självklart undantag med slemmhinneförändringar och liknande.
Faligast med en amalggamfyllning är när man gör den och när man tar bort den, ja man kan bli sjuk när man tar bort den. När man slipar bort den frigörs metallerna och även om man suger sväljer patienten en del endå.
En amalgamfyllning är mkt mer slitstark än composit (plast) och har betydligt längre livstid, det är vanligare att den spricker när/om den går sönder, medan compositfyllnningar slits sönder och har mycket kortare livstid.
Du ska inte ha både guld och amalgan i munnen, som MimmiH säger.
Tänka på att tandvård priserna har ändrats från i år och man kan inte jämnföra med hur det var innan, reglerna för ersättning från försäkringskassan är andra nu. Anic så sjuk en av mina vänner är, bara av amalgamet, så låter det som ett hån när du skriver så. Tänk dig själv när man i 40 års aldern blir av med alla tänder. När dom får ta bort benbitar minst en gång om året för att det rent av ruttnar efter all amalgam hon hade osv Jag själv har inga problem med det men jag har sett andra som har det. Så säg inte att det är sällan problem med amalgam. Det är ofta problem men man vill inte se det Elisabeth
Guld (göt) och amalgam har jag i munnen ... har aldrig känt av några biverkningar.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2008, 21:41)  Anic så sjuk en av mina vänner är, bara av amalgamet, så låter det som ett hån när du skriver så.
Tänk dig själv när man i 40 års aldern blir av med alla tänder.
När dom får ta bort benbitar minst en gång om året för att det rent av ruttnar efter all amalgam hon hade osv
Jag själv har inga problem med det men jag har sett andra som har det. Så säg inte att det är sällan problem med amalgam. Det är ofta problem men man vill inte se det
Elisabeth Det är väl skillnad på sällan och aldrig? Ett hån var det inte, tycker det var en konstig tolkning av mitt svar. Jag upplever inte att de flesta mår dåligt av det, med tanke på hur många som har amalgam, men själklart finns det de som gör det. Hade det varit så vanligt med stora problem av amalgam så borde jag fått veta det och det borde lärts ut på universitet, sen vet jag att det är omtvistat och att det finns problem i viss utsträckning. Fast det är intressant med din väns fall, du vet inte varför/hur amalgamet orsakade det? CITAT (Netha @ 05-10-2008, 21:57)  Guld (göt) och amalgam har jag i munnen ... har aldrig känt av några biverkningar. Det kan beror på hur nära de sitter varandra, men som mimmih skrev så fälls ammalgamat sakta ut pga att guldet tar elektroner från ammlagamet. Men det kan ju gå olika fort och alla har ju inte om av amalgamet heller
CITAT (Anic @ 05-10-2008, 22:04)  Det kan beror på hur nära de sitter varandra, men som mimmih skrev så fälls ammalgamat sakta ut pga att guldet tar elektroner från ammlagamet. Men det kan ju gå olika fort och alla har ju inte om av amalgamet heller Precis .. och jag tycks tillhöra dem som inte har ont av det. Mitt amalgam och guld sitter tand vid tand.
ängsvädd
05-10-2008, 21:27
Då tycker jag du ska byta ut dina fyllningar Netha. Problemen kan ta lång tid att visa sig tror jag, allvarliga sjukdomar kan uppstå på sikt. Jag hittade denna sajt där man kan läsa om amalgam mm. http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=159Bl a står det dåligt minne som ett av flera vetenskapligt bevisade symtom på amalgamförgiftning. Men man ska byta ut hos tandläkare som har kunskaper o riktig skyddsutrustning för amalgambyte.
CITAT (MimmiH @ 05-10-2008, 22:27)  Då tycker jag du ska byta ut dina fyllningar Netha. Problemen kan ta lång tid att visa sig tror jag, allvarliga sjukdomar kan uppstå på sikt. Jag hittade denna sajt där man kan läsa om amalgam mm. http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=159Bl a står det dåligt minne som ett av flera vetenskapligt bevisade symtom på amalgamförgiftning. Men man ska byta ut hos tandläkare som har kunskaper o riktig skyddsutrustning för amalgambyte. Nej, nej ... jag kommer aldrig att börja ta bort fyllningar. Guldgöt har jag haft sen 1977 och om den "krockade" med amalgamfyllningen i tanden intill så borde jag ha märkt av det under dessa 31 åren. Jag väljer att inte läsa något om ev farligheter, så länge jag inte har problem.
PÅ amalgamskadefondens sida står det:
Kvicksilver som läcker från amalgam tas upp i kroppen och ställer till en hel del hälsoproblem som varierar kraftigt från individ till individ. Många märker inte av några nämnvärda problem medan andra drabbas mycket hårt.
Det finns flera anledningar till att en del drabbas hårdare än andra. Människor som är genetiskt överkänsliga mot kvicksilver drabbas exempelvis i regel mycket hårt.
Sussie F-Flower
06-10-2008, 00:01
CITAT (Netha @ 05-10-2008, 22:32)  Nej, nej ... jag kommer aldrig att börja ta bort fyllningar. Guldgöt har jag haft sen 1977 och om den "krockade" med amalgamfyllningen i tanden intill så borde jag ha märkt av det under dessa 31 åren.
Jag väljer att inte läsa något om ev farligheter, så länge jag inte har problem. Ursäkta om jag ställer en dum fråga... Jag har aldrig hört talas om ordet "Guldgöt"... Vad är det? Jag förstår att det är guld, men vad menas med "göt"? (guldgjutning...?)
CITAT (blomkronan @ 05-10-2008, 21:18)  Läste någonstans att man kommit fram till att alzhaimers kan komma av aluminium, dom äldre lagade sin mat i aluminiumkastruller... Vi som svetsar aluminium åldras i förtid då ämnena, bland andra bly, bryter ner kroppens celler snabbare. Det resulterar i grått hår och andra krämpor men också sämre minne, så de är nog inte helt ute och cyklar. Aluminium smälter vid ca 600 grader, jämfört med stål som smälter vid ca 1500, så visst kan ämnen frigöras från alumiumkastruller vid matlagning vid 100 grader...
ängsvädd
06-10-2008, 08:28
Min pappa hade munnen full med amalgam o guld. Han fick cancer i prostata, tjocktarmen mm som spred sig, han avled i cancer vid 69 års ålder. Jag tror att han blev kvicksilver- o blyförgiftad
Från skolåldern och upp till ca. 37 års ålder hade jag mycket dåliga tänder (sista 20 åren av dom p.g.a. rökningen) alla lagades med amalgam. Under dessa år drabbades jag dessutom av TBE, dessa saker sammanlagt ligger till stor grund för både mina reumatiska besvär och dåligt minne. Jag håller inte med dom som säger att kompositfyllningar har sämre livslängd, snarare tvärtom, mina amalgamlagningar fullkomligt faller sönder så fort man biter ihop käkarna medan kompositfyllningarna aldrig har varit några problem och har aldrig behövts göras om. Amalgamet verkar fälla ut i omgångar, jag tror att det beror på det allmänna hälsotillståndet, är man t.ex surare i magen och inte mår så bra så verkar det vara mer järnsmak i munnen och då är huvudvärken där som ett brev på posten.
Min 21 årige son har porslin i framtänderna, efter 2 år tuggade han på en mjuk smörgås och det sprack så att han fick göra om det, tandläkaren sa att det inte skulle hänt med komposit, men eftersom det var fasader så är inte komposit att föredra då det är "skrovligare" på ytan.
Gossen Ruda
06-10-2008, 08:59
MimmiH, amalgam och cancer har så vitt jag vet inget samband. Beträffande just prostatacancer så drabbar den nog alla män, det är bara det att många hinner dö av andra orsaker inklusive hög ålder innan den bryter ut. Prostatan är en tidsinställd bomb med oberäknelig klocka.
Jag har både guld och amalgam i munnen men ororar mig inte. Är faktiskt lite tveksam till att guldet skulle stjäla elektroner från andra metaller, bygger guldet upp en elektronbank? Pratade lite med min förra tandläkare om amalgamborttag och hans åsikt var att hade man inte problem som direkt kunde härledas till amalgamet så var det bättre att det fick sitta kvar. Borttagningen är en större hälsorisk. Jag är nog av samma uppfattning.
Svårigheten att veta om amalgam orsakar problem är att det är så svårt att avgöra orsaken till problem när det finns så många olika faktorer. Inte minst inbillning.
ängsvädd
06-10-2008, 09:50
Om man läst lite kemi så vet man att ädlare metaller fäller ut oädlare metaller.
I dagens läge skulle jag aldrig vilja laga några fler tänder med amalgam men jag skulle heller inte riva ut dem jag har. En gång bet jag sönder en tand med amalgamfyllning och omedelbart efteråt spydde jag våldsamt, troligen p.g.a att jag svalde ner plomben.
Gossen Ruda
06-10-2008, 16:33
CITAT (MimmiH @ 06-10-2008, 10:50)  Om man läst lite kemi så vet man att ädlare metaller fäller ut oädlare metaller. Jo, men inte hur som helst. Vill minnas att guld är ganska oreaktivt. Tandamalgam är fö en legering där förutom kvicksilver även ingår guld, silver, tenn och koppar.
ängsvädd
06-10-2008, 17:03
I detta fall är det iaf så, det har en kemist berättat för mig.
Gossen Ruda
06-10-2008, 20:35
Du kanske skulle be denne att förklara lite bättre. Visserligen kan det bli galvaniska strömmar om man blandar olika metaller men för att nånting skall kunna ske måste metallerna ha fysisk eller elektrisk kontakt med varandra.
herkules
07-10-2008, 23:32
jag tog bort mina amalgamfyllningar för att jag tyckte de var fula.
blomkronan
08-10-2008, 00:02
CITAT (MimmiH @ 06-10-2008, 10:50)  Om man läst lite kemi så vet man att ädlare metaller fäller ut oädlare metaller.  Jag var inte mé på den lektionen!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|