Full version: Korsordsord
Berith
Vilket ska jag välja? Jag löser korsord och frågan lyder: HÖLL FYR I PANNAN. Jag har svaret (med hjälp av korsande ord) ELDAXE där X är en blindruta.

Ska jag i blindrutan sätta dit ett D eller ett R? För mej passar vilket som, men jag har svårt att bestämma mej för vilket jag ska välja.

Vad tycker ni andra? g.gif
Aqvakul
Båda orden passar ju lika bra. Möjligen antyder dåtidsformen "höll" att ELDADE är den elegantaste lösningen. Å andra sidan så är väl ELDARE också något som huvudsakligen förekom i dåtid!
Berith
4-4.... Ni gör det inte lättare precis. biggrin.gif

Jag resonerar som du Aqvakul, och det var därför jag undrade.
*Stintan*
Båda borde ju bedömas som rätt tycker jag då du säger att det är en blindruta och det alltså inte går att få fram bokstaven på annat sätt. Själv röstade jag på ELDADE men som sagt kan inte ELDARE vara fel heller.
Boxer
Man kan skriva r/d i rutan
Berith
R/D vågar jag mej inte på g.gif det får bli ELDADE.
Pia L
Eldade = håller fyr i pannan
Eldare = höll fyr i pannan

*Stintan*
Nämen Pia om man håller fyr i pannan så eldar man väl = nutid
men om man höll fyr i pannan så eldade man = dåtid flirting.gif

Pia L
Äh...bry dig inte om mig, jag känner mig bak och fram ändå idag, bortse från mitt inlägg.
det kändes mer rätt när orden satt kvar i huvet
Berith
CITAT (Berith @ 04-10-2008, 11:55) *
R/D vågar jag mej inte på g.gif det får bli ELDADE.

Attans, jag gissade fel. thumbdown.gif Rätt svar skulle vara ELDARE.
Alba
Jag gissade på Eldare. Tyckte det passar för i korsord tänker de ju lite annorlunda.

Berätta sen vad som var rätt.

Äh....nu ser jag ju att du skrivit rätt svar.Hade lite för brådis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon