Full version: Apostla lilja
jahi
Min lilla apostlalilja har blivit stor nu.
E de bara att sköta den som vanligt om man vill att den ska blomma eller behöver den någon vinter vila eller nått???
tacksam för lite tipps.
mvh Jahi
embees
Hänger på här eftersom jag också har en Apostlalilja som har vuxit till sig med flera nya små plantor runt fötterna.
DragonLady
Här kommer lite klipp efter en google sökning... flirting.gif

Namn:
Tolv apostlar, Apostlalilja

Vetenskapligt namn: Neomarica northiana

Storlek: Långa liljeblad i kamform, som kan bli 90 centimeter långa och ca 5 centimeter breda.

Läge: Skuggat till soligt, men inte i direkt solljus.

Blomning: Upp till 10 centimeter stora blommor, där de litet större yttre bladen ofta är vita eller gulaktiga och där de inre bladen skiftar i vackra mönster och ofta kombinerar vitt, gult, blått och ibland lila. Blomning förekommer från tidig vår till sen höst.

Vattning: Måttlig vattning rekommenderas. Den får gärna torka ut mellan vattningarna. Känslig för övervattning.

Gödning: Svag till normal dos växtnäring under våren och sommaren.

Jord: Vanlig jord för krukväxter fungerar utmärkt. Omplantering kan göras under våren om krukan börjar bli för liten.

Förökning: Var noga med att inte kapa blomman då den blommat över, då ett nytt skott skapas inom ett par veckor. Det är lätt att sedan sätta skottet i vatten till dess att nya rötter skapats och därefter plantera detta i vanlig blomjord.

Allmänt: Med sitt ursprung i Brasilien är Apostlaliljan en väldigt omtyckt krukväxt som uppskattas mycket för det fina bladverket, men framför allt för de vackra blommorna. Blommorna är ofta väldigt kortlivade och kan i vissa fall gå från knopp till överblommade under en och samma dag. De utsöndrar en väldigt stark doft som många uppskattar, men andra kan uppleva som väl häftig.

Namnet Tolv Apostlar kommer av tron att plantan blommar först efter att den skapat tolv blad. Detta är dock inte sant, det händer att den blommar redan med hälften så många blad.

På engelska kallas den ofta Walking Iris, på grund av att den förökar sig genom de skott som bildas efter blomningen och som tynger ner blomstjälken till marken så att skottet själv kan slå rot i marken intill. På så sätt skapas effekten av att växten så att säga ”vandrar omkring i trädgården”.

engelska kallas den walking Iris eftersom den efter blomningen utvecklar småplantor som tynger ner blomstänglarna och slår rot en bit från moderplantan. Skotten går lätt att skära av och plantera om. Låt apostlaliljan torka upp mellan vattningarna. Den vill gärna stå svalt på vintern, runt 10 grader, men klarar normal rumstemperatur. Placera ljust men inte i brännande sol och ge blomsternäring under vår och sommar. Till våren kan apostlaliljan planteras om ifall krukan är full av rötter.

jahi
Tack ska du ha.
Men jag undrar fortfarande om den måste stå svalt för att blomma eller kan den det om den står i rumstemp ?
DragonLady
Som det står i det jag skrev vill den gärna ha det svalt runt 10 grader på vintern men den klarar rumstemperatur också.

Skulle tippa på att den blommar lättare om man låter den stå lite svalare på vintern..
Kee
Min har blommat utan särskild behandling, dvs den har fått stå i RT året runt.
jahi
De får nog bli så här åxå.
Man har ju så ont om plats så här års när allt ska in.
Blommar den på våren eller lite när den vill så jag vet när jag ska börja längta?
embees
Min har inte blommat men har mängder med nya skott runt rotbasen. De bör jag väl kunna bryta/skära av så småningom? Ännu är de bara 10-15 cm höga, så när kan jag dela plantan?
pejori
Jag har haft A:L: i många år och mina blommar snällt varje vår tummenupp.gif
Har dom i RT men slutar vattna nästan helt vid denna tiden.
Den får max en dl. i månaden. tummenupp.gif
börjar vattna normalt när vårsolen kommer, slutet av feb-början av mars.

Dela plantan endast när du planterar om den till våren...Skär rätt ner med en vass kniv mellan skotten.
När den blommar, får man toppskott, så nyp inte bort vissnade blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon