Ja, hur djupt ska jag gräva?
/Linda
Vad är det för mark där nu? Vad skall planteras i rabatten?
Det beror nog på vad du ska plantera men jag grävde
(jaja jag och min man) i gräsmattan och vi tog bort "svålen +en del jord sen grävde vi väl 1 spadtag djupt och bearbetade jorden det är ju för att det inte ska vara för kompakt så att rötterna tar sej ner.Det blev lite ihopskunket så vi la på lite ny jord oxå. Ut å gräv!

Lycka till!
Ja, vad jag ska plantera i rabatten är nästa stora fråga. I nuläget är jag bara säker på att där ska finnas en ros sedan funderar jag på en spaljé och clematis. Det är sydöst läge, vad tror ni? Kanske lite för ljust för clematis och för mörkt för rosen?
Jorden är lerrik och sandblandad. Jag har grävt ungefär ett spadtag ner. Och i morgon skall jag på med mer jord. Plantjord hade jag tänkt. Gödslar gör jag väl till våren?
Tack på förhand.
/Linda
Åsa, mälardalen zon 2
04-10-2008, 14:10
Om du ska ha rosor får du isåfall gräva djupt där du tänkt ha dem okuleringsstället ska vara ca 15cm under markytan, köper du krukodlade rosor så brukar ofta okuleringsstället vara ungefär vid ytan på jorden så även de rosorna måste du gräva ner djupt, man ska inte pressa ner rosrötter i för grund grop. Tänk på att plantjorden fta innehåller mest torv så den kommer förmultna så jordytan kommer att sjunka när du planterar gör gärna rabatten högre än vad du tänkt dig alla växter gillar inte att täckas med mera jord då rabatten sjunkit. De flesta vanliga perenner (=växter som vissnar ner helt varje år men återkommer genom att skjuta skott från roten under mark) kan dock klara sig med ett spadtag djup rabatt, höj gärna upp rabatten något så det blir bra dränering då förbättras odlingsklimatet för växterna.
Det finns massor av rosor och sydöst låter inte som något mörkt ställe ifall du nu inte har träd som skuggar, så det läget borde funka till rosor. Vilken ros man väljer beror på zon, storlek, färg, doft, engångsblommare el. långblommare mm.
Gunilla T
04-10-2008, 14:32
Du har fått bra svar redan men jag vill tillägga att även clematis kräver en djup planteringsgrop. Man brukar rekommendera ca 50 djup och 50 bred. Dessutom vill clematis ha god näring i jorden - planteringsjorden som du köper i säck duger till jordförbättring men innehåller dåligt med näring.
Clematis gillar sol utom på rötterna, särskilt när de är nyplanterade, så skugga rötterna
Tack för svaren!
Ha ha, nog vet jag vad "perenn" innebär
Om jag blandar upp den leriga sandutblandade jorden med torvrik jord (typ plantjord), samt gödslar med höns eller kodynga till våren - borde väl jorden bli både näringsrik och väl sammansatt/genomsläpplig och passande för de flesta perenner?
Ska försöka gräva åtminstone 30 cm (det tar stopp) sedan får jag väl "höja" rabatten med jorden som jag skall blanda ut med.
Clematis, kan jag sätta den till våren?
Rabatten behöver djup 60 cm , den här djup förslag passar ROSOR PERENNER och HÄNGER växter som klematis, sen när du plantera ska du placera varje växt på vad hon behöver , tillexem om du ska plantera rosa behöver 50 cm, perenner 30cm klematis 60cm.
H:Bassam
Aqvakul
04-10-2008, 20:55
Visst kan du planetera klematisen till våren.
Krokodilen
15-10-2008, 20:07
Om du inte kan gräva tillräckligt djupt för alla växter kan du höja upp rabatten genom att göra en mur av natursten runt och fylla i med jord innanför. Vi har en sån rabatt i vår trädgård (fast vår är inte grävd alls - den ligger nog nästan direkt på berget!) och det är jättefint.
Häromdagen såg jag nåt jättesnyggt i en gammal trädgårdstidning: Mitt i en gräsmatta hade dom gjort en upphöjd rabatt för att bryta av det platta intrycket.
Alexander-VG-zon3
15-10-2008, 20:52
sydöst är ett toppen läge för dom flesta ljuskrävande växter och för känsliga växter . sydöst är det varmaste och soligast läge i hela trädgården .
som redan sagts gräv ca 50cm ner . men desto mer du gräver desto bättre start får växterna början och längre fram . växterna kommer inte klaga om du gräver ner till 100cm djup kanske lite väl tungt arbetet . sså gräv ner till 50cm och fortsätts sedan så mycket du orkar .
jorden du ska blanda i beror på växterna men det som passar för dom flesta är att du till våren köper bra planteringsjord(verkligen den bästa !!) och köper kogödsel eller hönsgödsel ( som du skrev ) och grovkompost eller grus gör ingen skadad . sedan är det bra om du har kvar mycket av den naturliga jorden också typ 50% befintlig och 50% tillsatt .
och du har ju fått bra tips av andra här också , och upphöjt är också bra för flera växter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.