tvilling77
Finns det något som man kan plantera i dessa bjässars närhet eller tar dom all näring och vatten? g.gif
Aqvakul
Tallen har ju en djup pålrot, så de är väl inte lika besvärliga konkurrenter som pil eller björk. Problemet är att där tall växer är det ofta ganska magert och torrt i sig.
Jag har en fritidstomt i ett "talle" nära havet i Blekinge. Buskar som fungerat bra är t.ex. Spirea, Amelanchier, Philadelphus och Kolkwitzia. Rosa rugosa fungerar också mkt bra. Större träd skulle jag undvika om tillgången på näring och vatten är begränsad. Bland klätterväxter så har jag haft framgång med bokharabinda, kaprifol och murgröna.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2008, 16:02) *
Tallen har ju en djup pålrot, ...

Det där har jag undrat över länge. Är det någon som verkligen sett det? Det låter ju som en morot ungefär, och folk brukar säga att det är därför de inte blåser omkull lika lätt som granar. Låter logiskt, men: Varenda rotvälta efter tall jag sett (och här var rätt många efter "Per") är platt precis som på en gran. Kan någon förklara för mig? confused.gif

Till ursprungsfrågan: Skulle det inte vara snyggt med t.ex. skvattram och blåbär och annat som växer under tallar i skogen?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 04-10-2008, 16:45) *
Det där har jag undrat över länge. Är det någon som verkligen sett det? Det låter ju som en morot ungefär, och folk brukar säga att det är därför de inte blåser omkull lika lätt som granar. Låter logiskt, men: Varenda rotvälta efter tall jag sett (och här var rätt många efter "Per") är platt precis som på en gran. Kan någon förklara för mig? confused.gif

Det kanske är just därför dom har blåst omkull wink.gif

Nej, jag vet inte riktigt, jag har heller aldrig sett det med egna ögon. Men jag har läst någonstans att det är på grund av att en tall inte kan skicka ner en ordentlig pålrot som den blir lågvuxen och bred i stället för hög och rak. Som ett sätt att minska vindfånget, och därmed risken.

Edit: Ekar brukar klara sig bra i en tallskog
Aqvakul
Rönn trivs också med tall.
vanjalarsa
rhododendron trivs också eftersom tallarnas barr gör att det blir surt (ph). Naturligtvis måste man ordna torvblandad jord och se till att det inte blir för torrt.

Rhododendron trivs även med det silade kjuset som blir under tallarna.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
ängsvädd
Vissa surjordsväxter bör väl trivas eftersom barren gör jorden sur. Men frågan är om det är torrt eller fuktigt där tallenväxer?

Jag gissar på blåbär, rhododendron - men är inte säker.
vanjalarsa
ursäkta menade förståss LJUSET... laugh.gif
mvh vanjalarsa
Aqvakul
Det är rätt att Rhododendron fungerar bra, om man vattnar rejält.
Krokodilen
Vi har två stora tallar i vår trädgård (nej inte stora, enorma snarare). Pålrot sägs det att dom har, men förstår inte hur det funkar eftersom jorden är rätt grund här. Kanske roten letat sig ner i spricka i urberget.

Bredvid den ena tallen växer rönn (så när att den nästan är ihopväxt med tallen) och pelaridegran.

Bredvid den andra tallen växer två stora rhododendron och hasselört. Och runt stammen lindar sig flera kaprifoler.
tvilling77
Tack för alla era svar! Jag hade gärna velat ha något som blir ganska högt, som kan funka lite som insynsskydd! Pelaridegran lät som ett bra alternativ eftersom jag vill ha något vintergrönt....Får dom förresten giftiga bär? Jag har ju småbarn så det är ju inte så kul kanske?
Fågelvägen
Det finns flera sorters idegran (Taxus) som inte har bär.

Tallar kan ha pålrot eller hjärtrot (förgrenad åt flera håll) beroende på var den växer. Det finns en omfattande avhandling om olika trädslags rötter och vad som påverkar dem. Jag kan leta fram en länk om någon är nyfiken på den.

Hoppas det går att plantera något utan att fylla på massor av jord. Att fylla på jord runt tallar kan allvarligt skada deras rotsystem - skrev inte Gunilla T något om det här i forumet alldeles nyligen?
Myosotis
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 20:52) *
(...) Det finns en omfattande avhandling om olika trädslags rötter och vad som påverkar dem. Jag kan leta fram en länk om någon är nyfiken på den. (...)

Ja tack!
Fågelvägen
Hej Myosotis! Här är avhandlingen om olika trädslags rötter

Att tallar utvecklar en annan rotform än pålrot verkar vara en nödlösning när markförhållandena är dåliga?
Myosotis
Tack för länken! Hm, den vill inte öppna sig... jag får testa igen i morgon. Fukt måste väl räknas till dåliga markförhållanden när det gäller tall, och här växer det nästan bara tallar där det är fuktigt för överallt annars ska det ju planteras gran. Det förklarar kanske saken.
Azur
Enligt den rapporten har gran och tall bägge ungefär samma rotdjup, ek är enda trädslaget med riktigt djupa rötter, och alla trädslag har huvuddelen av sina rötter på 10-30 cm djup.

F.ö. har jag björk och gran som växer på samma f.d. åkermark, och marken är snustorr under tallarna och blöt under björkarna.
Aqvakul
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 22:42) *
Hej Myosotis! Här är avhandlingen om olika trädslags rötter

Att tallar utvecklar en annan rotform än pålrot verkar vara en nödlösning när markförhållandena är dåliga?

Mkt intressant läsning - det är tydligen flera faktorer som styr.....
Myosotis
Nej, jag kan inte öppna den sidan! dunno.gif
Fågelvägen
Myosotis, du kunde försöka gå in via denhär länken. Längst ner på den texten hittar du en länk till en pdf-fil som du kan ladda ner. Hoppas det går! Rapporten är läsvärd. yes.gif
Myosotis
Nu gick det! thanks.gif 57 sidor!, jag tänker inte ens börja idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon