godivaex
Hej,

Vi har blivit med torp! Ett sånt där riktigt gammalt ett med päron-, körsbär-, äppelträd, pion, syrenberså, kvickrot och kirskål! Säkert ligger det och lurar en massa roliga grejjer i jorden.... rolleyes.gif

Nu till min fråga. Det står en samling gamla taniga, mossiga körsbärsträd på tomten. Under träden så växer det ormbunkar/bräkenväxter och min fundering gäller om jag ska ta bort de meterhöga ormunkarna för att körsbärsträden ska få "mer ork"? Tanken var hugga ner ormbunkarna, lägg markduk och täcka med jord så att det sen kan bildas gräsmatta där istället.

Jag tänkte även gallra ut några av körsbärsträden som mår sämst. Tror inte att de ger så mycket frukt. Tror ni att körsbärsträden tar sig om man tar bort ormbunkarna? Det är väl ingen ide att försöka beskära körsbärsträden va? De brukar väl vara känsliga mot sådant....?

Tack för svar!
Godi
Aqvakul
Röja bort växtligheten runt fruktträd är alltid bra! Beskära stenfruktträd ska man göra så lite som möjligt. Här finns de som är duktigare än jag på detta. Jag tror att några foton på dina träd skulle underlätta rådgivningen. Dessutom vad har du för jord och vad är det för växtzon?
KURT
Som sagt, ta gärna bort ormbunkarna, men ersätt dem helst inte med gräsmatta. Döda grenar skall man naturligtvis ta bort, men annars har jag sällan sett några körsbärsträd som behöver beskäras.
Bassam
jorden.... stenfruktträd
stenfruktträd: man kan beskära de under JAS perioden.
H:Bassam
Fågelvägen
Grattis till torpet! biggrin.gif Om det finns många körsbärsträd runt torpet kanske det blir mer körsbär än du hinner använda. Så då gör det väl inte så mycket om en del av träden fungerar mer som dekoration?
Har du en torpidyll med mossiga fruktträd och meterhöga ormbunkar tycker jag det låter som om du försökte byta ut idyllen mot en standardträdgård. Gräsmatta har ju alla! Dessutom kan påfyllnad av jord, som du tänkt dig, skada körsbärsträdens rotsystem.

Ett vanligt (kanske tråkigt) råd till nya trädgårdsägare är: Vänta en vår och en sommar med åtgärder! Som du själv skrev kan det finnas en massa roliga grejer i jorden.
Att bara vänta på vad som dyker upp ur jorden nästa vår är väl inte så roligt. Kanske du hittat en övergiven köksträdgård där du kan använda din energi på att gräva och rensa ut kvickrot och kirskål.
blomkronan
CITAT (godivaex @ 04-10-2008, 15:56) *
Hej,

Vi har blivit med torp!

Grattis till torpet har du några bilder att lägga ut?
Inte ett dugg avundsjuk... sick.gif
godivaex
CITAT (Fågelvägen @ 05-10-2008, 11:46) *
Grattis till torpet! biggrin.gif Om det finns många körsbärsträd runt torpet kanske det blir mer körsbär än du hinner använda. Så då gör det väl inte så mycket om en del av träden fungerar mer som dekoration?
Har du en torpidyll med mossiga fruktträd och meterhöga ormbunkar tycker jag det låter som om du försökte byta ut idyllen mot en standardträdgård. Gräsmatta har ju alla! Dessutom kan påfyllnad av jord, som du tänkt dig, skada körsbärsträdens rotsystem.

Jo, nog tänker jag hålla mig lite. Men ang. ormbunkarna så täcker de typ 100m2 och det tycker jag är väl mycket. Jag tänker inte ta bort alla....

Här kommer lite bilder. Har tyvärr inga på fruktträden (förutom päronträdet!) Ska jag göra något med päronträdet? I nuläget tänkte jag att det får vara för det är så gammalt och kanske stör man det om man börjar grejja? I alla fall så får jag vänta till nästa år.

DSC04700.JPG

DSC04692.JPG

DSC04691.JPG

DSC04686.JPG

DSC04671.JPG

Biggan_
Åh! Vilket charmigt torp! wub.gif
blomkronan
Otroligt skarmigt, GRATTIS
Min största önskan är ett litet gamalt torp gärna uppbyggd av stockar
med en liten lummig tomt mitt i skogen eller på kanten till en skog.
När barnen flyttat hemmifrån SKA jag skaffa mig något sådant.

Lycka till med Torpet //Mari
Huggorm
Ja, det var ett otroligt vackert ställe du fått tag på smile.gif
ängsvädd
Å vilket charmigt ställe smile.gif Som jag har fattat det ska man inte göra något åt fruktträden nu. Det kan sätta igång dem och de blir mer utsatta för köld tror jag om man skär i dem nu. Men fråga Cilla under avdelningen träd o buskar - hon vet säkert smile.gif Jag vet inte om hon läser denna avdelning. Jag skulle iaf inte rört päronträdet nu.
godivaex
Jomen vilket paradis på jorden vi har fått! Vi har varit där två helger nu och vill aldrig åka hem..! Det är en hel del att göra med både hus och tomt - dock inget akut. Tomten ligger i en liten sluttning och nu under vinterhalvåret orkar inte solen över trädtopparna. Gräsmattan finns inte utan är en mossmatta! Vi tänkte framåt vårkanten försöka med att gödsla den för att få i alla fall lite gräs....

I helgen slog vi ormbunkarna under körsbärsträden för att få in luft! Eftersom vi har en naturtomt (skogen inpå knuten) så såg jag när jag gick och påtade runt lite att det växer ju blåbärsris precis i närheten. Tror ni att man kan få de att breda ut sig istället för ormbunkarna (eller det är nog snarare kanske Örnbräken)

Ang. körsbärsträden så har förre ägaren (och rådjur/hjort) varit framme och sågat (ja alltså djuren har inte sågat blush.gif ) i en del och de ser inte ut att må så bra. Det blir nog till att rensa ut en del gammalt när sommaren kommer.

I övrigt har jag hittat: en kämpande järnek på 2 dm! Malvor, såpnejlika, "smällbär", en tynande pion ...och jag har redan börjat drömma om en schersmin, en rosenbuske, en lavendel och en klängros. Ja, ja - allt har sin tid och jag tänker vara duktig och vänta och se vad som dyker upp till våren och sommaren. Det ligger säkert grejjer och gömmer sig!

Det gamla landet är överfullt av kvickrot och jag funderar över att pröva gröngödsling på det. Någon som har erfarenhet?

Oj, det här blev långt! Hoppas ni orkat läsa!
Ingrid Zon3
Ormbunkarna kan du nog hålla efter genom att hålla dom kort, bokstavligen. Slipa lien som hängde på väggen bara smile.gif. Om gräset inte får tillräckligt med sol så spelar det ingen roll med gödslingen. Njut av den goa mossan i stället, tycker jag!

Är det en Rhododendron vi gavel till det röda huset på nedersta bilden? Vad spännande att se vilken färg den har på blommorna i vår.

Om "järneken" får gula väldoftande blommor och blåa bär heter den mahonia och sprider sig gärna med frö. Fåglarna gillar bären efter frost. Rätt trevlig vintergrön historia som dock brukar bli rätt spretig om man inte beskär den. Jag tar in kvistar till jul och sätter i vas med grenar med röda bär som jag köper på torget. Ofta börjar mahonian blomma efter någon vecka, doftar fantastiskt! Fast gult känns ju inte så juligt förstås.

Järnek får vita blommor och röda bär. Inte så härdig har jag för mig.
EKLO
Underbart ställe verkar det vara - så kul att börja fixa och planera och botanisera.

Själv har jag inte så där mycket bräkenormbunkar som du pratar om, men en del som växer lite dumt. Jag har två strategier: Några av dem tar jag hela tiden blad av och lägger som täckning på grönsakslanden (blir bra mull av dem så småningom, och täcker fint mot ogräs + att det håller fukten i jorden ganska bra).

Några ormbunkar har jag tagit bort, men de var gamla (som dina?) och då är det inte bara att slå av med lie, för det blir ju (i alla fall på mina) en hög "knöl" i mitten. Jag har bokstavligen spettat bort mina, det gick fint. Och blåbären som växte intill tar sig in i det spettade och det verkar funka. Man måste gilla spettning, men det gör jag.
Lasse Lucidor
Hej, har svårt att tro att ormbunkar minskar syret i jorden. Hård gräsmatta gör det men jorden brukar vara så fin och fluffig under ormbunkar tycker jag/LASSE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon