Monarda
04-10-2008, 17:49
Jag vill gärna få lite tips inför nästa säsong. Har odlat Cal-J, som jag inte gillade men som gav riklig skörd. Green Zebra som tog lite för lång tid på sig. Favoriten blev Sun Gold som jag fortfarande skördar. Små men naggande goda.
PA040486b.jpg
Vet inte vilken som är bäst. Kan i alla fall inte vara utan ngn av dem:
Pineapple, Zhong shu, Gelbe Dattelwein, White Sweet Cherry, Solberga Plommon (egen korsning), Moldavian Glory.
Monarda
04-10-2008, 21:21
Är det tidiga eller sena sorter?
Det är blandat. White Sweet Cherryn kommer strax efter midsommar, medans hälften av karten fortfarande sitter kvar på Gelben, när man städar ur växthuset.
Men det gör inget att man slänger så mycke kart på den, det brukar bli flera tusen tomater på den plantan ändå
yvonne.r
06-10-2008, 07:16
[font="Comic Sans MS"][size="3"][/size][color="#4169E1"][/color]
Har Du provat Tiny Tim? Jag gillar dem mycket!
Preussen
06-10-2008, 14:53
cherokee purple och black cherry är 2 favoriter.
CITAT (yvonne.r @ 06-10-2008, 08:16)

[font="Comic Sans MS"][size="3"][/size][color="#4169E1"][/color]
Har Du provat Tiny Tim? Jag gillar dem mycket!

Tiny tim odlar jag i kruka året runt i köksfönstret. Funkar utmärkt!
yvonne.r
07-10-2008, 13:37
Häftigt att odla året runt i en kruka. Det har jag aldrig prövat men måste försöka genast!
Tack för tipset!

Visst är det super goda!
Hemligheten är belysningen. Jag har vanliga lampetter i köksfönstret med energisparlampor 9w som får gå på timer.
Sen sår jag ny planta var 6:e vecka.
Jag tar då en 3-literskrka, som jag fyller med P-jord. Strör lite fin sand där jag sätter fröt och lite fin sand ovanpå fröet. Duschar med en handflaska och snart är det en ny tomatplanta på g.
Tiny Tim gror och växer så fort, att jag inte ens täcker krukan.
yvonne.r
07-10-2008, 14:01
Hur länge står timern på per dag?
Tiny Tim är goda och väldigt knubbiga, starkväxande och klarar sig själv liksom.
Tja timern står som det passar oss... Dvs 18,00-23,00. Sen jobbar gubben som tradarchaffis och går upp 03,00-06,00. Sen får fönstret sköta resten tillsammans med övrig köksbelysning.
yvonne.r
07-10-2008, 17:35
OK. Då förstår jag. Tack så mycket! Uppskattas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.