AliceW
I min koloniträdgård har jag ett päronkvittenträd (Cydonia oblonga) som är drygt två meter högt och i år har jag tre stora frukter på trädet + två mindre. Har hört att man kan göra god marmelad och undrar om det är någon som har något bra recept. Sen undrar jag när frukten ska skördas, och om man ska beskära trädet och i så fall när?

//Alice
Platinum
Kanske detta recept kan vara något att prova:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34624&a=874660
Fågelvägen
Grattis Alice till frukterna! yahoo.gif
I senaste nummer av Hemträdgården (5/08) finns en trevlig beskrivning av Cydonia oblonga. Den kallas där kvitten (fast det finns ju rosenkvitten också) och går att odla bara i zon I. Frukterna får ligga i rumsvärme och eftermogna innan man gör marmelad av dem, enligt Hemträdgården.
PS Jag lyckades inte öppna Platinums link.
Platinum
CITAT (Fågelvägen @ 04-10-2008, 20:13) *

Här då i kopierad form.

Kvittenmarmelad:
2 st kvittenfrukter
3 dl syltsocker
0,5 st citron

Skala och tärna kvittenfrukterna och lägg i en kastrull. Tillsätt syltsocker och citronjuice. Låt koka i ca 15 min. Häll på burk. Servera tillsammans med en god ost.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 04-10-2008, 19:13) *
Grattis Alice till frukterna! yahoo.gif
I senaste nummer av Hemträdgården (5/08) finns en trevlig beskrivning av Cydonia oblonga. Den kallas där kvitten (fast det finns ju rosenkvitten också) och går att odla bara i zon I. Frukterna får ligga i rumsvärme och eftermogna innan man gör marmelad av dem, enligt Hemträdgården.

Rosenkvitten heter Chaenomeles japonica zon 0-4

kvitten ( äkta kvitten ) heter Cydonia oblonga zon 0-4 , bägge trivs i varma och soliga lägen i inte alltför blöta jordar ev upp till zon 5 med om läget är bra .
Fågelvägen
CITAT (flaxss @ 04-10-2008, 20:32) *
kvitten ( äkta kvitten ) heter Cydonia oblonga zon 0-4 , ... trivs i varma och soliga lägen i inte alltför blöta jordar ev upp till zon 5 med om läget är bra .

Hemträdgården som skrev ZON I tycks vara väldigt försiktiga då? Var finns ditt kvittenträd, Alice?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 05-10-2008, 11:05) *
Hemträdgården som skrev ZON I tycks vara väldigt försiktiga då? Var finns ditt kvittenträd, Alice?

i zon 3 norra skåne finns här iallafall äkta kvitten rätt så gamla träd/buskar och dom har garanterat överlevt ner till -25c -30c dom riktig kalla vintrarna i inre och norra skåne . rosenkvitten( Chaenomeles japonica) och den sägs ju klara zon 0-4 och har samma härdiget som äkta kvitten . men för att träden ska utvecklas bra behövs nog nåt varmt och soligt ställe dom gillar ju ändå rätt så varmsommar .
AliceW
CITAT (Fågelvägen @ 05-10-2008, 12:05) *

Mitt träd finns i Helsingborg.
Tack för alla bra tips!
Christer i Falköping
Zon 3 tror jag är maxgräns än så länge(men då skyddat läge och väldränerat). Den är inte lika härdig som rosenkvitten tyvärr. Men med tiden kommer ju det att bli varmare här, allt hänger nog på hur höstarna blir. Fortsätter de varm,a och långa höstarna kommer de att klara sig i bra mycket högre zoner.
Christer.
Alexander-VG-zon3
det trädet/buske som jag sett här har inte stått skyddat och det är ändå zon 3 , tror det varit planterat på 30-40talet och har överlevt väldigt låga temperaturer .

Christer i Falköping
Har den klarat 40talsvintrarna är det en tuffing! Kan ju bero på ursprunet att de flesta inte vill sig här förstås. Eftersom det inte är en speciellt vanlig buske i Sverige köps den kanske in från medelhavsländer och därav den dåliga härdigheten. När jag importerade träd/buskar från Tyskland gick det inte att få tag i den. Tror nog att om de kom från mer nordliga områden skulle de klara sig bättre här.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon