Full version: En okänd växt
Fågelvägen
[attachment=25141:okänd_växt.jpg]
Den är ca 8 -10 cm bred, ca 3 cm hög och har dykt upp på sensommaren i vårt woodland, dvs i ganska sur och fuktig jord. Det KAN vara ett ogräs eller någon alldeles vanlig växt, men jag kan inte komma på vad det är. Hoppas någon känner igen den. help.gif
Aqvakul
Känner igen, men kan inte komma på vad det är - synnerligen irriterande....
Fågelvägen
ETT PAR LEDTRÅDAR: Vi bor i ett villaområde med massor av olika slags planteringar. Tidigare har t.ex. fröplantor av vildvin dykt upp hos oss. Finns det kanske någon buske med sådana blad OCH MED BÄR SOM FÅGLAR GILLAR? confused.gif
De nyaste stjälkarna i mitten av växten är röda.
Inger S
Tycker den liknar de som jag de sista två somrarna fått upp i mängder på ett par olika ställen på kolonilotten. Den blommar med små ljust rosa blommor och bladverket doftar gott. Såg en bild på den i ett annat forum i våras och där blev svaret att det är en vildväxande malvasort. I vilket fall som helst är den söt men man får verkligen se upp och försöka begränsa den.
Fågelvägen
Hej Inger! Jag kollade bladformerna på alla 8 malvaväxterna som finns i Den nordiska floran, men hittade ingen som hade sådana blad. Däremot påminner en del av nävornas blad om denhär växtens, men ingen stämmer helt. Irriterande, eftersom växten ser bekant ut. Hoppas på flera förslag!
Aqvakul
Visst är det lite "näva-aktigt".....
Berith
Riddarsporre....? Stormhatt....?
Fågelvägen
Njaah - på både riddarsporre och stormhatt verkar bladen vara flikiga ända fram till bladskaftet, medan denhär växten är flikig bara i kanterna, liksom... confused.gif
Jag får väl vänta tills den blommar.
Inger S
F´låt - jag blandar ofta ihop malva och näva.
Jag skulle förstås ha skrivit en vild liten NÄVA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon