Sonny

Nu har det hänt igen! Var inne på Lidl och såg en jättefin klätterväxt, uppbunden på en stam (ca 50 cm hög). Mitt förnuft sa mig "Låt den vara..." medans min hand bara reflexmässigt lyfte upp växten och satte ner i kundkorgen. flirting.gif Så den ville tydligen åka med hem - var skitsnygg.

Väl hemma upptäckte jag att etikett för vilken sorts klätterväxt det är saknas på krukan. Det är ju en sak att sälja växter på Lidl - men kunderna skall väl kunna veta hur de ska skötas sedan också, eller?? smile.gif

Hur som helst; Om du kan klätterväxter så titta (och klicka för att förstora) på bilden jag bifogat. Skall jag beskriva växten så känns den nästan lite "torr" på bladen, nästan som pappersblad. För övrigt är bladen mindre än vad de brukar vara på andra klätterväxter. Ca 1 till 1,5 cm stora blad (som max).

Vad kan sorten heta? Några förslag?? Den kommer ges bort igen, då jag inte har plats; men är ju alltid bra att kunna tala om vad den heter och hur den sköts bäst. Är viktigt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en fikus = Fucus pumila svenskt namn klätterfikus. Bör placeras riktigt ljust under denna årstid (när solen börjar gassa i vår bör den dock flyttas bort från det värsta solgasset), växten bör inte torka ut för mycket men rötterna vill inte vara dyblöta heller.
Sonny

Wow! :-) En klätterfikus, lätt att komma ihåg dessutom. TACK för det Åsa, har kollat här och det verkar stämma. Kanonbra!! smile.gif

Alexander-VG-zon3
mår bra av att komma ut på våren-sommaren-hösten och sedan om det går är det en fördel om den får vila svalt runt +10c . men inget måste !! som Åsa skrev den gillar inte torka och heller inte direkt sol ute eller inne . väst eller öst passar den bra .
Sonny

Hallå Flaxss - tack för kanonsvar. Ja, jag funderar på att bara ge bort den igen men är ju alltid bra att kunna tala om vad den heter och hur den sköts bäst. Så den inte vissnar och dör. Alternativt kom jag på att man kanske kan plocka bort själva stammen som den växer på, sedan klippa ner den, dela på roten (?) och placera de två nya rotdelarna i varsin kruka som redan har en stor växt i, typ dracenor - 1,5 meter höga? Nej, det ser nog konstigt ut - eller så kanske det blir skitbra. Men är enda sättet om jag skall kunna behålla den. Synd dock att förstöra själva arrangemanget - men vad jag fattat går det att dela vissa växter på mitten. Så kanske den kan växa och klättra där istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon