Full version: Söker tåligt gräs
Rodin
Hej
Vet inte om jag är på rätt ställe men hoppas på att ni kan hjälpa mig ändå. Det är så att vi har byggt en paintball bana i ett gamalt industri område som har grövre sand/grus och nu vill vi få den ytan grön snabbt och man ska inte behöva underhålla de spec mycket. Så jag undrar vad och vart man kan fåtag i tåligt gräs eller liknande som kan växa i grövre sand/grus. Om det går att köpa maskrosfrön eller annat bra ogräs som aldrig dör så skulle de vara jätte bra. Ni kanske förstår att jag inte söker efter någon skönhets växt utan jag vill bara få ytan grön.
MariaS
Det finns massor av tåliga gräs som frön. Jättetåtel, miscantusgräs. Dessa grås blir ca 1,5-2 meter höga.

Dessutom finns det bra fröblandningar med ängsgräs och liknande. Viss jordförbättring lär du nog få göra också, för att få ett bra och snabbt resultat.

De första gräsen samt bambu och olika vassorter finns även att köpa som färdiga plantor. Köper du stora mängder, borde du få en bra rabatt om du talar med en seriös plantskola.
HelenJ
Men menar du höga gräs, eller ska du ha den låg, som en gräsmatta?

En av de tåligaste grässorterna är ängsgröe, den används bl a till fotbollsplaner. Timotej är bra men tyvärr allergiframkallande.
Rödsvingel och rödven bör också funka. Kolla med en plantskola eller kanske Granngården om de har någon lämplig gräsfröblandning.

Om du bara lämnar ytan helt utan någon åtgärd blir den ganska snabbt grön ändå av alla fröogräsen som etablerar sig. Våtarv, målla, gråbo m fl. Och om du först gödslar och luckrar jorden lite kommer de ännu snabbare!
Myosotis
Jag tycker du borde passa på och anlägga en liten äng som gynnar biologisk mångfald. Kargt är det redan, det kanske behövs lite kalk också, så kan det bli ett jättefint "minireservat" för blommor och insekter. Man kommer att kunna gå på den också, för om det är riktigt torrt och kargt blir inte växtligheten hög.

Dvs jag tycker INTE du ska förbättra jorden!
Myosotis
Jag sökte lite på "anlägga torräng" och hittade bl.a. det här:

Länk

Där föreslås bl.a. följande växter:
Torräng: kattfot, strandtrift, liten blåklocka, rödklint, backnejlika,
gulmåra, solvända, äkta johannesört, åkervädd, prästkrage,
tjärblomster, backsippa, mandelblomma, gullris, backtimjan, ängsviol
Torräng, kalkrik jord: cikoria, brudbröd, blodnäva, gullviva, axveronika
De säljer även frön.
Myosotis
CITAT
VARFÖR ANLÄGGA EN ÄNG?
En yta med ängsvegetation är ett tilltalande och lättskött alternativ jämfört med exempelvis kortklippta gräsytor. En ängsyta är mycket art- och färgrik och blir ett positivt inslag i många miljöer. Den enkla och begränsade skötseln av en ängsyta gör den till ett billigt alternativ. (...) kan en naturlig miljö snabbt återskapas efter ett ingrepp, och man kan snabbt skapa naturlika, rika miljöer i en annars torftig miljö.

Kunde inte sagt det bättre själv. Citatet kommer härifrån.
Rodin
Det ska vara gräs som är ca 1-5cm så de ska inte vara spec högt. Men jag tackar väldigt mycket för svaren de ska nog kunna bli grönt nästa sommar biggrin.gif.
Viburnum
Köp villablandning i en handelsträdgård, o lägg ut nu. Billigt o etablerat sig snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon