Efter nästan ett år i det nya huset börjar jag se ett och annat som jag skulle vilja förändra. En sådan sak är att jag skulle vilja klippa ner delar av ligusterhäcken ganska rejält. Den är mellan en och en halv och två meter hög runt om trädgården. Huset ligger i ett hörn, så det finns dels en häck framför huset, dels en häck som skyddar trädgården från insyn.
Det är häcken framför huset jag skulle vilja klippa ner rejält och detta av två skäl. Dels tycker jag att man ska kunna se in i en trädgård från gatan. Men ett viktigare skäl är trafiksäkerhet. Eftersom häcken är så hög, ser man inte runt gathörnet. Jag tror nästan att jag är skyldig att hålla häcken låg i hörnet - är det någon som vet? Ännu värre är att jag faktiskt inte ser något själv när jag backar ut min bil. Det är väldigt lite trafik på gatan, men en bil som kommer runt hörnet har inte en chans att se att jag håller på och backar ut.
Så jag inser att jag behöver ta ner häcken ungefär en halv meter för att det ska kännas OK. Och då undrar jag hur man gör. Tar man alltsammans eller tar man lite i taget? Kan jag ta en halv meter i oktober eller dör häcken då? Ska jag ta lite nu och resten i vår?
Tilläggas ska att jag tror att häcken är lika gammal om huset, dvs 60 år. Alla hus i området är lika gamla och de flesta har ligusterhäckar runt sina trädgårdar.