Elanor
Efter nästan ett år i det nya huset börjar jag se ett och annat som jag skulle vilja förändra. En sådan sak är att jag skulle vilja klippa ner delar av ligusterhäcken ganska rejält. Den är mellan en och en halv och två meter hög runt om trädgården. Huset ligger i ett hörn, så det finns dels en häck framför huset, dels en häck som skyddar trädgården från insyn.
Det är häcken framför huset jag skulle vilja klippa ner rejält och detta av två skäl. Dels tycker jag att man ska kunna se in i en trädgård från gatan. Men ett viktigare skäl är trafiksäkerhet. Eftersom häcken är så hög, ser man inte runt gathörnet. Jag tror nästan att jag är skyldig att hålla häcken låg i hörnet - är det någon som vet? Ännu värre är att jag faktiskt inte ser något själv när jag backar ut min bil. Det är väldigt lite trafik på gatan, men en bil som kommer runt hörnet har inte en chans att se att jag håller på och backar ut.
Så jag inser att jag behöver ta ner häcken ungefär en halv meter för att det ska kännas OK. Och då undrar jag hur man gör. Tar man alltsammans eller tar man lite i taget? Kan jag ta en halv meter i oktober eller dör häcken då? Ska jag ta lite nu och resten i vår?
Tilläggas ska att jag tror att häcken är lika gammal om huset, dvs 60 år. Alla hus i området är lika gamla och de flesta har ligusterhäckar runt sina trädgårdar.
MariaS
Lagen säger att en häck inte ska överskrida 110cm i gathörn.

Det är inga problem att ta ner häcken per omgående, men vänta inte för länge. Du kapar den lämpligast med en ordentlig häcksax, (bensindriven.)
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 05-10-2008, 09:17) *
Du kapar den lämpligast med en ordentlig häcksax, (bensindriven.)

Vad är det nu för fel på en vanlig hederlig handjagad häcksax? OK, det tar lite längre tid och är lite jobbigare, men man behöver ju inte ta allt i ett svep.
Elanor
Den här häcken måste ju ha varit högre än 110 centimeter i decennier! Och här som är så smalt att det inte ens finns trottoarer; rena turen att det inte smällt i hörnet, då.
blomkronan
Om du vill ha flera häckplantor kan du passa på att sätta dom nu i höst.
Ta en 120 liters plastpåse sär upp den i sidorna så den blir lång behåll botten.
Lägg en stäng med jord i mitten längsmed hela påsens längd, lägg klippta liguster grenar med bladen avtagna var 15 cm vik upp påsen på enasidan, rulla i hopp och knyt med ett snöre runt så får du en "kruka" du ställer den i ett hörn i tomten som passar.

Hoppas du förstog vad jag menar happy.gif

Ibland får man ju hål i häcken då kan det vara bra att ha några små att fylla ut med...
Ingrid Zon3
Såvitt jag vet så är det inte reglerat i lagen vilken häckhöjd som ska vara i gatuhörn, utan det är kommunen som bestämmer det. Här ska det vara 80 cm höjd 10 m utmed gata och 5 m utmed cykel/gångbana. Att klippa ner den till 110 cm gör ingen skillnad i en personbil, man ser inte ett jota iaf. Kolla din kommuns hemsida, borde stå där.

Liguster brukar man skära på vårvintern och vid midsommar. Håller med Aqvakul om redskap men skulle nog ta fram grensaxen också smile.gif
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2008, 09:44) *
Vad är det nu för fel på en vanlig hederlig handjagad häcksax? OK, det tar lite längre tid och är lite jobbigare, men man behöver ju inte ta allt i ett svep.

Om nu ligustern har stått där i decennier, så är den nog rätt tuff att klippa med manuell sax. Det var därför jag rekomenderade den bensindrivna.
Elanor
OK, nu gick jag in på Stockholm stads hemsida. 70 cm är vad som gäller, kring utfarter 2,5 meter. Så minst 5 meter häck måste jag klippa ner från 1,5 meter till hälften. Hm, kan man kanske hyra bensindrivna häcksaxar?
MariaS
CITAT (Elanor @ 05-10-2008, 19:06) *
OK, nu gick jag in på Stockholm stads hemsida. 70 cm är vad som gäller, kring utfarter 2,5 meter. Så minst 5 meter häck måste jag klippa ner från 1,5 meter till hälften. Hm, kan man kanske hyra bensindrivna häcksaxar?

Javist går de att hyra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon