Full version: Citronträd
HansHakansson
Hej!
Har ett citronträd som är ympat och har en citron som ej är mogen än. Plantan har stått ute två somrar i söderläge och har blommat rikligt. På vintern har den stått inomhus i ca 10 gr. Plantan är knappt 1 m hög men ser väldigt frisk ut i övrigt. Nu är det ett 20-tal ny skott och den växer så det knakar. Den ska snart flyttas in. Jag försöker vattna den med regnvatten och ge den citrusnäring emellanåt.
Problemet är att alla de säkerligen 100 karten som blev efter blomningen i Juli har ramlat av. Först var de gröna, sen gulnade de och till slut blev de svarta om de inte ramlat av innan. Varför blir inte karten sittande?? Är det pollineringen, kylan eller torka som gör detta.
MariaS
Ett svar kan vara att plantan själv inte orkar bära all frukten. Då torkar den helt enkelt in. Räkna med ca 15 blad/citron för att karten ska sitta kvar.
Tyvärr händer det att ALLA karten ramlar efter ett tag, så gallra gärna själv, när du ser att karten börjar bildas så är chasen större att de sitter kvar.
Alexander-VG-zon3
jag tycker som MariaS att av någon anledning orkar plantan inte sätta frukt nu och då släpper den alla eller några av frukterna . anledning till detta är flera

exempel på saker som gör att citrusväxter tappar frukterna är
kyla ( dock citron är tålig och behåller frukten även i kyla , min egen är full av kart och dom är på än även då plantan står ute än , dock blir det frost så rycker karten men plantan tål frost )
torka
ohyra
virus
svamp/baterier
för ung
eller felaktig beskärning
dålig vinter ( man förvarar den fel )

min citron brukar gallra själv och har kvar en sådär 5-20kart som utvecklas vidare till citroner . men jag själv gallrar också så att det inte blir tungt för grenarna då det gärna ibland kan bildas en 3-5citroner längst ut på grenarna .
HansHakansson
Tack så länge. det är väl inte mer o göra än att vänta tills nästa sommar och försöka igen. Plantan är(tror jag) frisk utan några gula blad eller så. Växer bra oxå. Kommer ej ihåg hur gammal den är men 6-7 år i alla fall är den. Jag bor på västkusten så det har ej varit så kallt ännu. Karten började ramla av redan i augusti då det var varmt. Vi får se till nästa år. Det borde i alla fall blivit någon liten citron av alla de blommorna som kom. De behöver väl ej pollineras eller?

Hans
Alexander-VG-zon3
prova annars att ge den mindre näring . har modern för bra så ser den inge anledning till att föra arten vidare då den själv är kraftig och välmående . och släpper karten eller behåller få . va en som sa det till mig en gång när jag hade praktik för första gången på en plantskola .

jag tror dom behöver bli pollinerade dock mina blommar som mest under april-maj och juni så då är där alltid insekter som sköter det ( och i mängder ) så jag får kart ändå .

plus finns det en del blommor som inte är fullbordade men som ändå blommor och dom kan givetvis inte få kart .

djur7
Hej!

Jag ser att ni har citronträd.
Hur övervintrar ni dem? Har ni dem mörkt, svalt eller skall de ha ljus? Har själv etr citrusträd (kalamondin).
Lady Hamilton
CITAT (djur7 @ 06-10-2008, 17:02) *
Hej!

Hur övervintrar ni dem? Har ni dem mörkt, svalt eller skall de ha ljus? Har själv etr citrusträd (kalamondin).

Jag övervintrar mina Citrusar (Citron, Clementin, Kalamondi och egensådd citrus) i ca +10° och under lysrörsbelysning Detta har jag gjort i flera år och mina Citrusar växer blommar och ger massor med frukter flera gånger per år, ja inte den frösådda giggle.gif men de andra........
Alexander-VG-zon3
CITAT (djur7 @ 06-10-2008, 16:02) *
Hej!

mina övervintrade jag innan i en mörk källare som håller ca +10c +12c .

nu har jag dom ute så länge det går sedan övervintra dom inne ( ca +15c , och ev med extra belysning )

bäst är att övervintra dom i en temp på +5c +10c och ljust om det är över +10c eller i rent tropiskt förhållande . annars överlever dom oftast i varmare temp eller sämre förhållande men att ev blomning blir sämre . bland citrus växter finns det även en del som är tropiska så dom är inte behov av svalka .
MariaS
Jag övervintrar mina 9 citrusar i ett växthus (10kvadrat) som håller melllan +4 och +10 vintertid. Där har jag också extra belysning.

Tillsammans med citrusarna finns 4Agave, 1 guava, 3 pasiflora edulis, 1 Passiflora careula, 4 änglatrumpeter, frösådd Väderkvarnspalm och några doftpelargoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon